hardw seq voor live??

phluq

>>>Supe®use®<<<
Lid sinds
11 augustus 2002
Berichten
40
Locatie
den haag
wie o wie heeft ervaringen met (deze) hardware seq's en kan mij vertellen....

momenteel gebruik ik live een laptop een laptop en stuur midi sync naar mn mmt-8, die weer midi sequences heeft voor mn nordrack2 enzo...
(ik gebruik mn laptop voor soort live sound editing in max msp en wil midi-seq apart als hardware)

de mmt-8 doet prima wat ie moet doen live, nl (lange) loops loopen, muten en van pattern wisselen. meer hoeft van mij ook niet.

mijn probleem met mmt-8 nu is dat als ik sequences op mn comp in de mmt8 wil krijgen moet ik track voor track gesynced overzetten/rec naar de mmt-8.
dat leidt ernu toe dat ik nie zo snel meer nieuwe sequences maak voor me live-set omdat t een soort 24-stappen ding is zo, ook de hele tijd alle midi kabels omswitchen
ik wil heeeel graag een simpele/goedkope seq die midifiles kan importen, of iig op alle tracks tegelijk kan opnemen. liefst enige manier van data storage, en die ongeveer werkt als de mmt8 dwz, patterns met variabele length (ook lange loops, bv 64 beats)
- en live switchen tussen patterns en een beetje muten etc.

Ik dacht zelf aan de kawai q80, dat is dan toch wat ik wil? maar ja, editten op de seq zelf kan ook wel eens handig zijn dus dacht ik aan die yamaha sequencers, bv QY-300

doet ie wat ik wil?? heb nl veel gelezen online, reviews ed...ik kan r maar niet goed achter komen of die yamaha's ook in pattern loop-mode werken, zoja hoeveel steps/beats de patterns maximaal zijn. en of je dus ook live kan switchen tussen patterns. volgens mij werken die yamaha's wat anders, meer song-gericht...patterns linken enzo. geen loop-mode....klopt dit??

ben benieuwd of iemand mij kan helpen met dit (luxe)=probleem

:stupid :eureka:
 
de gehele QY serie werkt geloof ik ook volgens het phrase sequencing concept, dat wil zeggen verschillende lengte sequences op de tracks met verschillende clock signatures als je dat wenst, die met ze alle loopen binnen de maat/clock en tempo van de pattern waar ze in zitten.
ik weet alleen niet ofdat je die kleine dingen kan muten per track.
RM1X bijvoorbeeld 256 phrases per pattern, als je dat beetje goed uitdenkt kan je zelfs een hele live set verbergen in 1 pattern (STYLE)

Als muten niet zo belangerijk is voor je (ik neem aan juist wel), zou je eventueel een goedkope midifile player kunnen aanschaffen, of een oude midi sequencer met flop?
 
ja muten per track liever wel,

8 tracks/parts is al voldoende...1 midi output ook geen probleem. eigenlijk zoek ik gewoon een basic seq voor mn nordrack2 waar je live wel wat mee kunt. bij die yamahas heb ik t idee dat ze gemaakt zijn als begeleiding instr. met al die phrases en voorgekauwde riffs, die zal ik toch nooit gaan gebruiken.
als ik loops/patterns kan maken van 8 parts en zelf kan instellen hoelang elke phrase of pattern looped (en niet max. 32 steps!) ben ik al best blij. heb alleen wat vage verhalen over de QY's gehoord dat ze niet echt in pattern mode werken zoals een mmt8 waarbij je live gewoon van pattern wisselt.
zijn dit soort simpele handelingen nou wel of niet mogelijk met bv een yamaha QY-300??

trouwens, wil iemand zijn kawai q-80 ruilen tegen mijn mmt-8?


hee J, probeer je nu toch weer die rs7000 me aan te smeren ja die vink nog steeds te groot..ziejestrax? G


;) :biertje:
 
Een MPC is ideaal voor wat jij wilt doen. Is wel iets duurder. Een E-Mu Command Station is ook handig, deze heeft ook 16 programmeerbare draaiknoppen, om rackgear of iets anders mee aan te sturen. Ikzelf heb beiden gehad en vind een MPC beter.

De Yamaha QY-700 heeft ook geen dedicated track mute knoppen; je moet telkens naar de het juiste veld in het scherm navigeren en daar dan de mute status wijzigen. Niet handig voor live.
 
Origineel geplaatst door phluq
.... met al die phrases en voorgekauwde riffs, die zal ik toch nooit gaan gebruiken.
als ik loops/patterns kan maken van 8 parts en zelf kan instellen hoelang elke phrase of pattern looped (en niet max. 32 steps!) ben ik al best blij......

het woord 'phrase' is meer een gebruiks term, zo een phrase kan natuurlijk ook gewoon jou eigen
orginele 'user phrase' zijn en dan laten we zeggen zo een 256 maten lang, is dat lang genoeg voor je? ;)

:koffie:
 
Ik gebruik nu een MC-303 om mijn Nova en een bassynthesizer aan te sturen in plaats van een MMT-8. Kan precies wat jij wil en zijn ook niet meer zo duur.
 
ja, een phrase...

tuurlijk is r altijd een user geheugen, maar stel nou he...dat je perongeluk tijdens een live set naar een "factory preset phreesje" switched...nee ik ga toch voor een standalone, eenvoudige sequencer. Die seq is in mn liveset ook niet de "center" van alles,
ik zit te twijfelen tussen akai asq-10 en kawai q-80. Die akai kan ik niet zoveel details van vinden, geen manual ofzo maar die lijkt mij zeer ok. alleen kan iemand me vertellen hoe groot dat ding is? volgens mij enorm ofnie?

ik heb nog een goed werkende akai s20, iemand zn asq-10 ertegen ruilen? dan krijg je n HR-16 kado erbij:) - goed, de audio output is kaduuk maar de sequencer doet t nog wel, kun je mooi meteen de s20 aansturen.

ok, dit moet k natuurlijk bij vraag en aanbod zetten...
 
Ik denk dat de RM1x meer gepast is voor je:

Je kan live makkelijk van een pattern/style naar een ander overspringen.
Heeft een floppie om nieuwe sequences te laden (backup/restore).
Heeft massas geheugen en een overzichtelijke schermpje.

Ik heb er zelf ook een maar heb er al jaren geen audiokabel
meer ingestoken. Ik gebruik hem 100% als sequencer.
 
tja .. sequencers en live ... mmmm
dat klinkt al tegenstrijdig ... volgens mij blijven sequencers studiotools om te arrangeren
nah vind het maar niks wat er is ..

al zijn die QY als sequencers zeker interesant .. motorbass gebruikt hem volgens mij ook
zo ook de karma maar dan is het niet meer dan een keyboard met wat truukjes

anyway ... dan nog liever alles op zijn eigen patterns laten lopen en eventueel logic erbij
maar uiteindelijk dat muten geeft me nog niet een echt een live gevoel eerlijk gezegd

maar ontopic ... :D

ken iemand die vroeger met die mmt8's werkte en die gebruikte volgens mij zo'n midifiler ofzow
waar je dus midifile naar diskette kon zetten ...

zo kon ie ook zijn sequences bewaren ...
dacht niet dat ie met sync en track voor tracks werkte ...
 
Origineel geplaatst door MadR
tja .. sequencers en live ... mmmm
dat klinkt al tegenstrijdig ... volgens mij blijven sequencers studiotools om te arrangeren
nah vind het maar niks wat er is ..

al zijn die QY als sequencers zeker interesant .. motorbass gebruikt hem volgens mij ook
zo ook de karma maar dan is het niet meer dan een keyboard met wat truukjes

anyway ... dan nog liever alles op zijn eigen patterns laten lopen en eventueel logic erbij
maar uiteindelijk dat muten geeft me nog niet een echt een live gevoel eerlijk gezegd

Tja dan is een klassiek concert ook niet live...

Ik zie een sequencer als een dik boek barstens vol met partituren.
Als dirigent bepaal je dan live wie, wat, wanneer en hoe lang
iets gespeeld wordt. Dit kan wel wat verder gaan dan enkel muten.
Als er veel responce is van het publiek kan je een sectie langer laten lopen...

Ik vind met Logic of een multi-track op het podium staan net alles behalve "live".
Ik voel me altijd in het zak gezet wanneer ik Underworld of Chemical Bros "live"
heb moeten aanhoren. Volgens mij is hun lichtshow meer live dan hun geluid...
 
Die ASQ gaat niet bepaald goedkoop de deur uit schijnt het. Voor 100 euro meer heb je een MPC2000 (tweedehands wel te verstaan). Is volgens mij zeker de moeite.
 
Origineel geplaatst door r.5
Tja dan is een klassiek concert ook niet live...

Ik zie een sequencer als een dik boek barstens vol met partituren.
Als dirigent bepaal je dan live wie, wat, wanneer en hoe lang
iets gespeeld wordt. Dit kan wel wat verder gaan dan enkel muten.
Als er veel responce is van het publiek kan je een sectie langer laten lopen...

Ik vind met Logic of een multi-track op het podium staan net alles behalve "live".
Ik voel me altijd in het zak gezet wanneer ik Underworld of Chemical Bros "live"
heb moeten aanhoren. Volgens mij is hun lichtshow meer live dan hun geluid...

dat heb je helemaal goed gezien ... er zit geen soul in
ik wil alleen gewoon meer dan muten enz.
 
Origineel geplaatst door MadR
dat heb je helemaal goed gezien ... er zit geen soul in
ik wil alleen gewoon meer dan muten enz.

Dan moet je zeker eens de RM1x bekijken (of de RS7000).
Die kan zelfs realtime "MIDI timestretchen", phrases van
verschillende lengtes/maatsoort samenvoegen enz...
 
Iemand seq24 wel eens geprobeerd?

http://www.filter24.org/seq24/

De schrijver claimt dat deze volgens het QY principe werkt.. ken het apparaat verder niet dus zou het niet weten.

Ik ben het aan het patchen opdat het ook de sequences kan arpegiaten, dat is wat ik in een heleboel van die loop-based dingen mis. Hoop het deze maand wat uit te kunnen werken, wie weet zijn hier liefhebbers ;)

..ohja en <offtopic> enzo aangezien het hier geen hardware sequencer betreft
 
Back
Top