clipping in MP3's

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
hoe komt het dat als ik met LAME in de standaard instellingen een MP3 encode ie clipped als ik em met de MAD decoder afspeel? als de bron niet clipped zou de MP3 toch ook niet moeten clippen?
 
Lossy conversie, dus je signaal wordt veranderd.

-0.3dB of -0.4dB marge aanhouden werkt 99.9% van alle gevallen zonder clipping.
Maar een of twee clipjes hoort geen hond, helemaal niet van een mp3.
 
Ik heb na een tijd pas gezien dat in mijn mp3 encoder standaard de optie 'normalize' aangevinkt stond waardoor (bizar maar waar) er ook clipping optrad. Ook eens nakijken misschien.
 
Origineel geplaatst door fuse
Lossy conversie, dus je signaal wordt veranderd.

-0.3dB of -0.4dB marge aanhouden werkt 99.9% van alle gevallen zonder clipping.
Maar een of twee clipjes hoort geen hond, helemaal niet van een mp3.


ben mijn CD collectie aan het rippen en encoden..... vandaar......dus die marges kan ik niet echt aanhouden..

in principe kan ik natuurlijk die clipping voorkomen door met bv MP3gain het niveau precies onder clipping niveau te krijgen...

hoe minder clipping hoe beter vinnik.....zeker als ik de boel hard over een club-PA ga afspelen
 
ga je mp3's hard over een club PA afspelen? ben je gek geworden?
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
ga je mp3's hard over een club PA afspelen? ben je gek geworden?

ja helemaal doorgedraaid :duivels:
 
Pak je een batchconverter en verlaag je het volume met 0.4dB en zet je ze om naar mp3. Klaar!
Dat verschil hoor je toch bijna niet, iig minder dan geclip alhoewel ik dat ook betwijfel.

Normalizen van mp3's is voor n00bs.
Uberhaupt blijft het volume aanpassen handwerk of liever gezegd werk voor je oren. Tenzij er software is die naast RMS nivo's ook het RMS nivo over het hele frequentiespectrum kan scannen en dat gebruikt voor normalizing.
Of eerst door een optimod heen jagen. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Normalizen van mp3's is voor n00bs.

Heeho rustig man, ik zei niet dat ik dat DOE, enkel maar dat het mij niet opgevallen was dat dat er in stond en nog aangevinkt ook.
 
Re: clipping in MP3's

Origineel geplaatst door olafmol
hoe komt het dat als ik met LAME in de standaard instellingen een MP3 encode ie clipped als ik em met de MAD decoder afspeel? als de bron niet clipped zou de MP3 toch ook niet moeten clippen?

--offtopic
Sorry dat ik even off-topic ga, maar die LAME-MP3-encoder raad ik je toch erg af : een 128kbps mp3 met LAME klinkt bijna zo lo-fi als een 64kbps MP3 die ik met Sound Forge had gesaved. (In hoogste kwaliteit 128kbps doet Sound Forge er wel soms een 2 minuten over om een volledig nr te encoden, maar de kwaliteit is veel beter)

Er zijn ook nog een handvol andere betere encoders, hoor ;)
--offtopic

en nu ontopic : zoals eerder gezegd, normalize je nummers niet tot aan de clip rand.
 
Re: Re: clipping in MP3's

Re: Re: clipping in MP3's

Origineel geplaatst door oli303
--offtopic
Sorry dat ik even off-topic ga, maar die LAME-MP3-encoder raad ik je toch erg af : een 128kbps mp3 met LAME klinkt bijna zo lo-fi als een 64kbps MP3 die ik met Sound Forge had gesaved. (In hoogste kwaliteit 128kbps doet Sound Forge er wel soms een 2 minuten over om een volledig nr te encoden, maar de kwaliteit is veel beter)

Er zijn ook nog een handvol andere betere encoders, hoor ;)
--offtopic

en nu ontopic : zoals eerder gezegd, normalize je nummers niet tot aan de clip rand.

nee ik normalise niet ... en gebruik ook geen 128kbps mode ;)
 
Origineel geplaatst door hermax
Heeho rustig man, ik zei niet dat ik dat DOE, enkel maar dat het mij niet opgevallen was dat dat er in stond en nog aangevinkt ook.
Was niet persoonlijk bedoeld hoor.

Maar er zijn honderden mp3 rip progjes te vinden en ze zijn allemaal behoorlijk brak. Er zijn er een paar echt de moeite waard en die werken vaak met losse mp3 encoders, dus kun je die altijd gebruiken voor de beste losse mp3 encoder.
Maar de Frauenhofer encoders zijn niet gratis maar die zijn wel het beste. Tenminste van wat ik allemaal geprobeerd heb. Gelukkig genoeg zitten ze ook bij Soundforge dus kan ik ze gewoon gebruiken. Dus gebruik ik die ook, helemaal handig om batches om te zetten. Maar ik rip bijna nooit eigenlijk, de orginele CD gebruiken klinkt gewoon veel beter.
 
Re: Re: clipping in MP3's

Re: Re: clipping in MP3's

Origineel geplaatst door fuse
Was niet persoonlijk bedoeld hoor
Maar een klein beetje aan getwijfeld, had er eigenlijk zoiets :D moeten bijzetten.

Origineel geplaatst door oli303
die LAME-MP3-encoder raad ik je toch erg af : een 128kbps mp3 met LAME klinkt bijna zo lo-fi als een 64kbps MP3 die ik met Sound Forge had gesaved.

Is dat echt? Had ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan. Nu, ik gebruik die ook enkel maar om muziek te rippen naar 128 omdat dat het maximum is dat mp3.com.au toestaat.

Zou er een verschil zijn (dus eventueel niet meer clippen) als je codeert naar het maximum kbps dat de Lame encoder toelaat? Ik bedoel maar, hoe lager de bitrate, hoe 'grover' de niveauverschillen gecodeerd worden, en daardoor ook misschien soms te luid.
 
Hay

kan het niet zijn als je hoger dan 192kbps codeert hij minder snel clipt?
als ik wel eens wat op 60 (heel weinig ) zet,dan clipt die als de ziekte, en bij 192 niet


misschien moet je boven de 300 proberen, groter bestanden

greetz turtel:bekdicht:
 
Back
Top