Ervaring met Acces Virus (veilig) updaten?

Acid Man

Wie kent acid niet?
Lid sinds
20 juli 2002
Berichten
65
Locatie
Leiden
Hello,

Ik ben binnenkort de trotse bezitter van een Access Virus C :halleluja en nou vroeg ik me af hoe je de virus op een goede manier kunt updaten met de laatste OS'en en 1024 patches.

Ik weet dat het in de manual staat, maar ja die heb ik nog niet. En zoals het een goede Hollander betaamd lees ook ik de manuals zelden....

Het gaat mij er alleen om dat fabrikanten altijd van die mooie verhalen hebben over hoe makkelijk het allemaal is, maar als puntje bij paaltje komt, dan gebeurt er nog wel eens wat of zijn er altijd zaken waar je rekening mee moet houden.

Dus daarom mijn vraag in dit forum aan andere virus bezitters hoe je dat het beste kunt doen.

Ik heb een midi patchbay en ik gebruik een Pular II kaart.

Alvast bedankt voor je reactie. :okdan:

Cheers,

AcidStudio
 
Last edited by a moderator:
Dus daarom mijn vraag in dit forum aan andere virus bezitters hoe je dat het beste kunt doen.


Ik heb alles via Cubase gedaan en werkte prima.
Midi filetje in een track gezet tempo op 120 Bpm en wachten maar.
Daarna de patch files op de zelfde manier "et voila".
 
Als je alles via Cubase doet moet je, neem ik aan, wel het midi kanaal kiezen waarop de virus aangesloten is...

Is er ok nog een volgorde waarin je de midi files moet uploaden?
 
Origineel geplaatst door Acid Man
Is er ok nog een volgorde waarin je de midi files moet uploaden?
Yep, eerst de file virusc_first_500-229.mid uploaden, daarna virusc_second_1024.mid.
 
http://www.access-music.de/faq.php4

Het kan zelfs met windows mediaplayer. Deze in je configuratiescherm toewijzen aan je midi uit en dan de midifiles afspelen.

Verder is er heel veel over dit onderwerp op de virusmailinglist te vinden!
 
Laatst gewijzigd:
Let er wel op dat je die MIDI-file met de OS upgrade in je Virus dumpt via een professionele MIDI-interface, en NIET via een standaard soundkaartje waarvan de joystick wordt omgezet naar MIDI via een adaptor-kabel (bv. AWE64 e.d.).

Ik ken iemand die het OS van z'n Virus KB heeft willen updaten via de joystick/midi, en het resultaat was dat het Flash ROM van de Virus meteen onbruikbaar was geworden, omdat blijkbaar niet alle bits & bytes accuraat waren doorgestuurd door die joystick-Midi omzetter !!! :(

Access heeft die Flash ROM wel kostenloos vervangen.:biertje:
 
dat lijkt me onzin... midi interface is midi interface.

de virus ontvangt zijn os in blokjes.. als ie de blokjes niet herkent dan reageert ie ook niet... en als het hele os binnen is, dan vraagt ie netjes of je op store wilt duwen om het nieuwe os te programmeren.
als ie een blokje mist dan geeft ie dat netjes aan, virus uit, virus aan, sequencer iets langzamer laten afspelen en dan komt het goed.
tijdens het os programmeren staat er netjes WAIT DO NOT TOUCH ME in het display. kan niks misgaan volgens mij.

je hebt een primaire midifile, voor het os zelf. en een secundair midifile voor de 1024 patches.
voor het os steeds te upgraden heb je in principe alleen het eerste bestand nodig.


:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Roel
dat lijkt me onzin... midi interface is midi interface.

Yeah right, auto is auto, computer is computer, enz :Z
maar je opmerking gaat totaal voorbij aan de kwaliteit en bruikbaarheid van verschillende midi interfaces. Want er zijn wel degelijk veel verschillen: ze kunnen allemaal wel basic midi aan, maar o.a. bij heavy Sys-Ex dumps worden de verschillen wel duidelijk.

Kijk bv. maar eens dit lijstje na :
http://www.bzone.be/requirements.php#MidiInterfaceList

Feit is dat die Virus KB onbruikbaar was geworden, meteen na het dumpen van een nieuw OS via een joystick-to-midi adapterkabel op een Turtlebeach kaart.
 
je hebt gelijk met het feit dat niet elke midi interface volledig betrouwbaar is cq alle data doorzendt. bij goedkopere interfaces en een te hoge bpm instelling wil de databuffer wel eens vol raken, waardoor de interface een blokje sysex data niet verstuurt.

punt van discussie hier was ook niet de wel of niet betrouwbaarheid van midi-interfaces, maar het feit over het veilig dan niet veilig updaten van een virus OS.:stupid

conclusie:
pas na het binnenkrijgen van de gehele en correcte sysex dump, vraagt de virus of je het nieuwe os wil programmeren. > er gebeurt dus niets met je virus flash rom tijdens het dumpen van je OS.

zoals ik al eerder zei, als de virus een stukje data incorrect ontvangt, geeft ie netjes een data error aan, en stopt met reageren.

uit en aanzetten is de enige optie dan nog en er is dan nog niets geprogrammeerd.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
zoals ik al eerder zei, als de virus een stukje data incorrect ontvangt, geeft ie netjes een data error aan, en stopt met reageren.

Was dat ook al bij OS 3.0 en lager? Als ik het me goed herinner is die flash ROM onbruikbaar geworden bij upgrade naar OS 4.0 in mei 2001. Na de dump meldde het display heel vrolijk : Programming is OK! maar meteen daarna was het ding compleet dood.:bekdicht:
 
Origineel geplaatst door Roel
overigens staat de turtle beach kaart ook nog eens als bruikbare kaart in je rijtje.

Ja, maar de vermelde Tahiti is niet de enige kaart die TB maakt...
Bij dat ongelukje met de Virus KB was toen geen Tahiti betrokken, ik geloof een Tropez.
 
Hoe dit bij OS 4 en eerder zat weet ik natuurlijk niet, kan zijn dat ie ermee stopt na het ontvangen van een incorrect pakketje of iets dergelijks.



De virus C (OS 5.00) vraagt pas na het ontvangen van de gehele dump of je m wil programmeren....en is dus veilig te updaten.


Denk dat Acid Man's vraag nu wel beantwoord is.
 
Back
Top