Ik ben op zoek naar een effect...

dan wordt het lastig om die basslijntjes te copy-en,

want zo te horen zijn het idd live in gespeelde lijntjes....

tis natuurlijk niet zonder reden dat dit soort lijntjes meestal gejat en sampled worden
van bestaand werk... en niet opnieuw worden ingespeeld op een synth...

volgens mij is de aanslag op een basgitaar een deel van het effect...
je hoor het vlees op de snaren!
 
Origineel geplaatst door Mike Rockmore
nee side-chaining bedoel ik niet..

Het brommende geluid in de bassline, ik heb het idee dat er een effect over heen gaat waardoor het geluid zich een beetje terugtrekt op het einde. Nee ik heb het puur over het geluid dat in de bassline zit het effect. Niet hoe de bassline in de mix ligt.. Ik kan het serieus niet beter uit leggen :stupid

het brommende ligt beetje aan het karakter van de patch zelf en de lagere octaven waar dat geluid dan op word gespeeld, uiteraard hoe lager deste meer brom en deste 'harder' 'voller' de noten klinken.
dus idd net als eerder vermeld intelligent op en neer springen van octaven bereik je veel mee.

En dan uiteraard een partij wel uitbedachte pitchbender, ter vervanging van de orginele 'glide' zoals je die kent van de ...

Heel goed luisteren naar goede oude funk basspartijen.
Als het zo 1 , 2 niet gelijk lukt met live pitchbend info schrijven of het potloodje, probeer het dan eens met step pitchbenden?

goodluck have fun :L
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Hij maakt zijn eigen VSTi's.. das alle duidelijkheid die ik erover kan geven hehe :). Die ensoniq weet ik niet meer uit mijn kop kan best zijn dat ie het zelfde is als die van discodeluxe, hij gebruikt em in ieder geval voornamelijk voor het flangen die ensoniq effecten bak..

haha, wat leuk dat je aan mij denkt Mike
voel me vereerd..*D

ik zelf denk dat het een ensoniq asrx is, die wordt door de meeste franse houseproducers gebruikt.(daft punk) ook de alesis compressor trouwens.
de ensoniq asrx ivm met de dp4 die r in zit

dus nu hebben we wat meer info

errol weet jij nog wat?

hou zou je trouwens een sidechain aan moeten sluiten
via een insert van de kick op de comp?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
haha, wat leuk dat je aan mij denkt Mike
voel me vereerd..*D

ik zelf denk dat het een ensoniq asrx is, die wordt door de meeste franse houseproducers gebruikt.(daft punk) ook de alesis compressor trouwens.
de ensoniq asrx ivm met de dp4 die r in zit

dus nu hebben we wat meer info

errol weet jij nog wat?

hou zou je trouwens een sidechain aan moeten sluiten
via een insert van de kick op de comp?

Ik dacht ook in eerste instantie aan een echte basgitaar. En ik twijfel nog steeds.
Toch hoor je ook een typische keyboard feel in de baspartij.
Maar goed, het kan ook met een basgitaar ingespeeld zijn en daarna in midi vertaald zijn.
Misschien een combinatie?

Bedoel je dat je met de computer intern wilt sidechainen? Dat zou ik niet weten.
Wat wij doen is de bas D>A naar een compressor, de kick D>A door de sidechain van de bas en uiteraard de kick ook
door een andere compressor heen halen. Ik vind persoonlijk het nog steeds lekkerder klinken om wat analoge randaparatuur te gebruiken. Dat doe die producer toch ook met zn alesis comp.


Van daftpunk weet ik van een vriend dat ze de dp4 heel veel gebruiken.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
hij heeft een midi gitaar ja :).

Nou je het zegt, dat is dan precies wat ik bedoel.

Sterker nog, dat is ook de reden dat ik weer een midi gitaar wil gaan aanschaffen.
Ik ben tenslotte gitarist.

Hoe zit het met de kwaliteit van de hedendaagse midigitaren?? Iemand??
 
Mike,

wat je eens moet proberen is een heel snel tremmelo effect op die bassound los laten en dan experimenteren met de snelheid.
Het kan heel goed zijn dat je die brom krijgt door ontzettend snel je volume van het geluid te varieren. Geen grote volumeverschillen, wel hele snelle kleine.

Vergelijk het maar met een vogel die z'n vleugels uitslaat als hij vliegt.
Elke keer als hij ze op en neer haalt hoor je even een harde 'flap' en dan een zachtere 'woezj' zal ik het maar noemen.
Pak nu een Kolibrie. Het kleinste vogeltje op aarde met de snelste vleugelslag.
Weet je hoe dat klinkt? Juist, het bromt.

En dan natuurlijk nog wel de juiste bassound/klankkleur erbij zoeken.



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Mike,

wat je eens moet proberen is een heel snel tremmelo effect op die bassound los laten en dan experimenteren met de snelheid.
Het kan heel goed zijn dat je die brom krijgt door ontzettend snel je volume van het geluid te varieren. Geen grote volumeverschillen, wel hele snelle kleine.

Vergelijk het maar met een vogel die z'n vleugels uitslaat als hij vliegt.
Elke keer als hij ze op en neer haalt hoor je even een harde 'flap' en dan een zachtere 'woezj' zal ik het maar noemen.
Pak nu een Kolibrie. Het kleinste vogeltje op aarde met de snelste vleugelslag.
Weet je hoe dat klinkt? Juist, het bromt.

En dan natuurlijk nog wel de juiste bassound/klankkleur erbij zoeken.



gr. Tom

Volgens mij heeft Tom gelijk. Maar ik denk dat die brom al ontstaat wanneer je een korte Zaagtand bas (korte decay) op elke 1/32 of zelfs beter 1/64 noot die hij tegenkomt. regel de decay zodanig dat die gaat brommen. Doordat je alle nootjes achter elkaar zet, ontstaat er weer een toon. Ditzelfde zou je dus met een hele korte sample kunnen bewerkstelligen. Bij slecht loopen onstaat er ook een brom en bijfrequenties.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door Errol
Ik dacht ook in eerste instantie aan een echte basgitaar. En ik twijfel nog steeds.
Toch hoor je ook een typische keyboard feel in de baspartij.
Maar goed, het kan ook met een basgitaar ingespeeld zijn en daarna in midi vertaald zijn.
Misschien een combinatie?

Bedoel je dat je met de computer intern wilt sidechainen? Dat zou ik niet weten.
Wat wij doen is de bas D>A naar een compressor, de kick D>A door de sidechain van de bas en uiteraard de kick ook
door een andere compressor heen halen. Ik vind persoonlijk het nog steeds lekkerder klinken om wat analoge randaparatuur te gebruiken. Dat doe die producer toch ook met zn alesis comp.


Van daftpunk weet ik van een vriend dat ze de dp4 heel veel gebruiken.

nee errol, ik bedoel vanuit een kanaal van een basgeluid op de analoge mengtafel doorchainen. vind ik ook nog steeds beter klinken.

die kick moet dan met een y kabel aan de compressor als ik het goed begrijp.wat jij bedoelt ?
dan heben we in ieder geval een platte bas nu die sound nog ?

eq maar proberen.
 
Ik denk dat het is: Een goede set samples van een fredless bass in combinatie met gelikt pitchbend werk (beter nog met midi gitaar maar moet mogelijk zijn zonder) en dan wat RedTitan al zij door een stilstaande phazer en/of door een bassgitaar versterker emulatie zoals b.v. de Line 6 bass pod of een pluggin zoals Amplitube....

Daarbij moet je natuurlijk ook een dosis talent hebben om funky baslijnen te verzinnen....is volgens mij de helft van het werk.
 
Origineel geplaatst door radiance
Ik denk dat het is: Een goede set samples van een fredless bass in combinatie met gelikt pitchbend werk (beter nog met midi gitaar maar moet mogelijk zijn zonder) en dan wat RedTitan al zij door een stilstaande phazer en/of door een bassgitaar versterker emulatie zoals b.v. de Line 6 bass pod of een pluggin zoals Amplitube....

Daarbij moet je natuurlijk ook een dosis talent hebben om funky baslijnen te verzinnen....is volgens mij de helft van het werk.

ik zeg niet dat ik talent heb maar die baslijnen heb ik inmiddels aardig order controle :), het gaat mij puur om de sound, ik vind de amplitube veel te rauw klinken om zon soort effect erover heen te goooien btw..
 
Denk eerder aan iets stepsequencerigs en een portamento op een VSTi of zo.
 
Mijn duit in het zakje,
Misschien al eens aan een fuzz gedacht? Typisch geval van mid-boost met een vies brommerig randje. Misschien praat ik voor mijn beurt, want ik kan niet naar mp3-tjes luisteren hier op het werk. Ik luister nog wel eens goed vanavond.
 
Origineel geplaatst door Mike Rockmore
ik zeg niet dat ik talent heb maar die baslijnen heb ik inmiddels aardig order controle :), het gaat mij puur om de sound, ik vind de amplitube veel te rauw klinken om zon soort effect erover heen te goooien btw..

ik heb het nu zo aangesloten


bassound>mixer mid eq>asrx met met dp4 eq mid>linepod 6 >crybabywahpedal.

komt in de richting
 
Origineel geplaatst door radiance
Nou, ik heb ff zo'n basje geprobeert te maken.
EXS met fredless bass sample > Amplitube (met wah aan en nog wat EQ in de mid) > compressor

Zeg maar of het lijkt....

Heel goed gedaan lijkt me. Nou dat is dan ook het antwoord op je vraag toch?
 
Met zo'n batterij aan FX wordt toch elke bas ongeveer zo?
 
Back
Top