vintage spring reverbs

Ik heb ook de pioneer sr-202 en (geloof ik dat hij heet) de sr-303 (jaja): zware bakjes met weinig toepassing, maar wèl leuk. Ik verkoop ze trouwens, voor wènnag. :maffia:
 
Koop gewoon voor twee tientjes een nieuwe accutronics spring reverb, heb zelf een oude type I en type 4 (en een oude beautiful girls reverb), ff bakkie ombouwen, voila..

Vind zelf de beautiful girls t mooist klinken, type I is ook lang niet slecht. Type 4 klinkt een beetje apart maar dat zou ook wel aan de staat van het bakkie kunnen liggen :)

Die beautiful girls dingen zitten ook in space echo's
 
Ik heb even zitten zoeken maar beautiful girls dat zijn OC Electronics tanks, die in 1986 over genomen zijn door Accutronics. Accutronics en Hammond dat is een en het zelfde principe, OC Electronics schijnt beter te klinken. Ik kwam nog een prijslijstje tegen voor die OC Electronics tanks NOS, die waren niet al te duur ($30).

In mijn D&R zitten de grootste bakken van Accutronics, en dan volgens mij ook nog de long variant, en ik zit me af te vragen of een korte 2x2 spring niet een mooie 'room' reverb is voor drums?

En kan het kloppen dat er erg veel dry mee komt in het signaal?
 
Heb vanmiddag een Boss RX-100 gehaald en daar heb ik geen spijt van. Wat een fijn galmpje zeg, klinkt echt lekker en geen ruis te bekennen :W

Bij bepaalde korte geluidjes krijg je echt zo'n vloeibare sound, alsof je in een grot loopt en er vallen druppels van het plafond zeg maar :W Zo'n verengalm is niet voor alles bruikbaar maar heeft zeker z'n toepassingen.

Fotootje is een beetje gaar met flits (was hem o.a. aan het uitproberen met een 303) maar het geeft een idee.

Ik hou echt van dit soort apparaatjes met karakter :halleluja Straks even een schoonmaakbeurt geven en een plekje zoeken in de studio.

nou begryp ik dat t een veren galm is of een digi galm ..?
[denk veer want dit is de veren draad toch ?]:confused:

en ister niks af te stellen ,..pre delay ...op rev is wel fyn op bv snares en ...clap ...geft t ritme waar t over een bepaalde timing
 
The CoolSprings OC4 is another limited edition passive stereo spring reverb from Zerotronics. It puts four vintage NOS Folded Line reverbs, manufactured by O.C. Electronics in the early 70's, into a 2U high 10" deep rack-mount chassis.

Each reverb has three springs, coupled in series using a unique v-shaped mechanism, to create a complex pattern of secondary reflections. Multiply that by four and the result is a smooth, suprisingly diffusive reverb with a remarkable full-bodied sound.

The CoolSprings OC4 is available in a single input configuration for $699 USD. An optional dual-channel switchable input configuration is $749.

oc-label.jpg
 

ok
kga hiers naar kijken ..
gebaseerd op de acuutronix en met 24 !! spring met sommige een eigen karakter ...[lengte / travo ...snap m ! ]
iig asje div outs hebt = l;ekker :mexico:

ola zegk dan
ben der ook voor mn electone yammie organ te doneren aan freind en mn fx + drumachien eruit te slopen ...
best simple en ok
hebt ik een spring reverb en een analog ala tr66 /cr5000 drum box
egt moeilijk ist niet wel asjet netjes wil do*Den
 
Zerotronics heeft ook een ltd editie reverb met ik geloof 4 of 6 stuks beautiful girls tanks met scheidings trafo's voor $699.

deze techniek lijkt me vrij simpel en dus toepas baar voor een ieder die zelf een doos wil bouwen met in put [en div ouputs ]

begreep van "biksteen ":D
dat acuutrinics de oudere serie spring verbs zijn die veel verwerkt zijn in div modellen

erg belangryk denkik de juiste te kiezen en dan te bouwen

zoon door "mp" beschreven zerotronix heeft dus de accutronix inzich maal ...zoveel ...afhankelijk welk model
maar kost ook 600+ aus $
tov 30 us $ per stuk zelfboouw dan

ik zie een winst marge


begryp me niet verkeert kan egt tof concept zijn
http://zerotronics.com/coolsprings/config.html
not ...resonable priced asje al prijzen kan vinden [ikniet ]
 
nou begryp ik dat t een veren galm is of een digi galm ..?
[denk veer want dit is de veren draad toch ?]:confused:

en ister niks af te stellen ,..pre delay ...op rev is wel fyn op bv snares en ...clap ...geft t ritme waar t over een bepaalde timing

Dit is inderdaad een verengalm en hij staat dus in de goede draad :)

Het klopt dat er niets aan is af te stellen, behalve dan de wet / dry verhouding. Maar het geluid maakt veel goed; het klinkt echt heerlijk organisch! En wat ik al schreef, deze galm kan je niet overal voor gebruiken... het moet echt in je track passen, anders houdt het op.

Denk bijvoorbeeld aan een 808 of 303, die bakken hebben ook steeds hetzelfde geluid, maar vervelen doen ze bijna niet. Of is dit nu een beetje een kromme vergelijking? :D

Als ik tijd heb zal ik een een geluidsfragmentje posten, misschien zegt dat wat meer. Als je van dub houdt, dan heb je als het goed is al heel wat springreverb achter je kiezen in ieder geval :peukie:
 
Ik heb mij sansui 500 voor een paar tientjes gekocht.
Maar een tijdje geleden stond er op marktplaats een 700 te koop.
Ik dacht dan doe ik er 2 tientje bij ,vergeleken bij de 500, en ga erop in.
Krijg een mailtje terug, dat dit een"erg belachelijk bedrag was.
Hij wou er minstens 200 voor hebben.
mja...het is toch weer "wat de gek ervoor geeft"

p.s de pioneer sr serie is volgens mij bbd
 
Ron wat is dat nou weer voor gelul dat het goedkoper kan.
Ik quote nog een keer:

The CoolSprings OC4 is another limited edition passive stereo spring reverb from Zerotronics. It puts four vintage NOS Folded Line reverbs, manufactured by O.C. Electronics in the early 70's, into a 2U high 10" deep rack-mount chassis.


Dit is dus met 4 New Old Stock Folded Line Reverb tanks en niet wat bij mekaar geraapt 4e hands spul.
Verder zitten er natuurlijk de trafo's in en alles in een mooie behuizing met een gezeefdrukte opdruk.
Ga dat allemaal zelf maar is regelen.
 
Trouwens Ron je maak er een fucking chaos van.
Ik heb het over een oc-4 en je kom ineens met een gewone coolsrpings aanzetten.
Even nog een keer voor deze alles op een rijtje.

Four Accutronics® Type 9 (3x2 spring) reverb units, 24 springs total
Each output channel has a unique pattern of reflections
Every unit has a unique pattern of reflections


Passive design works with existing console electronics
Balanced transformer-isolated line-level input
Balanced transformer-isolated lo-Z microphone-level outputs
High quality mil-spec audio transformers
Total ground (pin 1) isolation between input and outputs


Heavy-duty 2U rack-mount chassis by Mid-Atlantic
Kickable front panel
Poundable top cover


Modular construction allows easy reconfiguration
Incredibly low power consumption
Made in USA (mostly)


Dan is het helemaal niet zo gek voor $549.

:doei:
 
Zerotronics is een inspirerende site !

, om maar weer eens zelf te gaan bouwen.+)


Kan iemand me vertellen hoe je de impedanties
voor een trafo berekend ?
 
veels te duur die zerotronics spul als je zie wat accutronics tanks kosten en het design is passief,kan je het evengoed voor een fractie zelf maken.
 
Natuurlijk kan je zo iets zelf maken.
Maar , Een new old stock zeldzame springreverb, met de hand geassembleerd in kleine series en ook nog met dure componenten ,moet natuurlijk ook betaald worden.
Of de klank je bevalt en of je dit geld er voor over hebt is een tweede.

Zie het als een vooroorlogse auto [ja daar hebben we de link weer ;)]
Een ouderwetse rijgedrag....maar een rijervaring !!!!! :{
 
rekening houdend dat je ook nog eens iets obsolete koopt,en dit gestopt in een nieuw 'apparaat' die geen reet meer waardt is eenmaal je hem gekocht hebt.

(ik wijs enkel maar op de negatieve kant he!)
 
voordeel is dat je een springverb hebt die anders klinkt als al de andere zooi ;)
 
Back
Top