hoe maak ik een "belletjesgeluid" ?

Phony

Gegeristreerd lid
Lid sinds
8 mei 2004
Berichten
519
Ok, een idiote topicnaam, en een nog idiotere vraag *D ..........

maar hoe maak ik een "belletjesgeluid" ? Van die onderwaterbubbels wel te verstaan. Het hoeft niet heel natuurgetrouw te klinken, maar moet wel herkenbaar zijjn. Uiteraard kan ik hier samples van zoeken, maar zelf maken lijkt me veel cooler.

Ik werk vooral met Reason, dus als iemand me enig idee kan geven waar mee te beginnen, dan ben ik een tevreden persoontje :)
Met de subtractor heb ik nu een ^ waveform. kleine attack, beetje decay. En een filtersweep erover. Het begint er een beetje op te lijken. Met een zaagtand LFO over de filtercut lijkt het nog iets meer :)

Ik ben beniewd :D
 
Laatst gewijzigd:
Analyseer het geluid wat je wilt maken eens. Wat hoor je?

Je hoort idd een soort ^ met filter cuttof erover.

Maar misschien dat je meer bereikt door een sinus ~ te gebruiken waarvan de Pitch beïnvloed wordt door een envelope tot het een druppelgeluid maakt. Als je die eenmaal hebt is het kwestie ervoor te zorgen dat dat bubbeltje random wordt afgespeeld en (!) belangrijk, op verschillende hoogtes.

Ik ken reason niet goed, maar misschien zit er op een sequencer en/of LFO een random functie hiervoor.

Let op, de envelope die je gebruikt om de pitch te beïnvloeden zou weleens negatief gezet moeten worden.
Een druppeltje klinkt eerder 'omhoog' dan naar 'beneden' als je begrijpt wat ik bedoel. (dus poei ipv pieeuw :D )

en dan wellicht een galmpje/echo
 
Het is me al redelijk gelukt... stom om gelijk een topic te openen natuurlijk :P [eerst zelf proberen:bekdicht: ]
En dat wat jij net zegt Sander, dat ga ik straks eventjes proberen. Ik moet nu weg, ff een setje draaien :dj:
alvast bedankt :)
 
Die Random tip was een goede trouwens! Er zit nu een random LFO op de filter freq. (met een hoge rate en een lage amount voor een subtiel effect).
Een beetje noise erbij werkte ook goed, de "basistoon" was hierdoor minder aanwezig, en werd het meer een bubbeltje :)
Vervolgens een beetje reverb erover gegooid, wat volgens mij ook wonderen doet. Het geluid klinkt hierdoor veeeeel ruimtelijker.

Bubbels zonder reverb
Bubbels met reverb Ik ben best tevreden over het resultaat :) Misschien nog commentaar hierop?
 
Back
Top