emu- 1616m en x-board49

E-MU Systems komt met de nieuwe 1616M and 1616 CardBus Digital Audio Systems voor de laptop. Dit zijn PCMCIA kaartjes met de prettige eigenschap dat je, net als met de geluidskaarten van echte PC's, hoogwaardige geluidjes kunt maken.

Als je het doosje erbij op aansluit heb je ook nog eens 16 inputs en 16 outputs, echte neutrik connectors met 48 Volt spookkracht en een analoog circtuit om clippen tegen te gaan.


1616M-sm.jpg


http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Content/E-mu/PR/1616M-1616-Cardbus.html

Ook komt E-MU met de Xboard, een midi-keyboard, die velocity gevoelig is en aftertouch heeft !

http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Content/E-mu/PR/Xboard-25-49.html

zie ook :

http://www.productionforums.com/emu/topic.asp?TOPIC_ID=2506
http://www.productionforums.com/emu/topic.asp?TOPIC_ID=2495
 
Last edited by a moderator:
dat keyboard ziet er niet uit. Dan zou ik eerder die nieuwe korg controller nemen (maar dies duur).
De geluidskaart ziet er goed uit! (zou het dezelfde kwaliteit als de 1212M/1820M zijn?
 
Vind het keyboardje er wel strak uitzien! Ik had alleen de de pitch en modulation wheel alleen helemaal links neergezet; en niet gewoon boven de toetsies (en de rest van de interface naar rechts schuiven). Dit soort keyboardjes wil je zo klein (en kort) mogelijk houden IMHO.

Emu is goed bezig. Zie ook die Proteus software voor hun kaartjes. Erg goed gemaakt!
 
Vuurlijn is helemaal de bom in 2005, PCMCIA is zóóó 1998.
 
Kan de expert even uitleggen wat er beter is aan Firewire boven PCMCIA?
 
Origineel geplaatst door ritzi lee
Kan de expert even uitleggen wat er beter is aan Firewire boven PCMCIA?

Plug and play, om er maar 1 te noemen.
 
Ik lees veel op het forum over het 'brom probleem' wat komt te kijken als je een FireWire interface gebruikt bij een laptop:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29646&highlight=Firewire
(wat je hier dus leest bij sommige post-ers)

zou het betekenen dat als je nu zo'n pcmcia card based bakkie gebruikt, je hier geen problemen mee kan hebben?
..of moet dit nog uit ervaring blijken?

en als ik toch nog effe verder mag noob-en : heeft pcmcia (zoals dit kaartje) nou dan ook nadelen t.o.v een firewire interface?
 
PCMCIA is ook Plug and play. Zelfs hotswapable. Daarnaast heeft het als voordeel dat het driverinterface onafhankelijk in de laptop zit; je hebt er wel drivers voor nodig, maar PCMCIA bied je het voordeel dat het direcht kan communiceren met het geheugen.

Clearly there is a size advantage to PCMCIA for portable applications. The cards are small, light, and have low power requirements. They are an ideal interface choice for peripherals that have been scaled down for portable use. Further, the ability to Hot Swap PCMCIA cards provides for the flexibility needed to use multiple peripherals with only one or two slots.[[USB]] and [[IEEE 1394]] provide Hot Swapping are other alternatives for portable applications. IEEE 1394 uses a particularly small cable ideal for portable applications, and is ideal for high speed audio and video applications. However, to use USB or IEEE 1394, the peripheral devices in your system must be replaced with bus specific devices--an expensive prospect. Further, many USB products must be powered by the computer itself, thereby reducing the time a laptop can function on battery alone. Or, if too much power is required, they must be plugged-in, making them less attractive portable solutions.
hier gevonden.

Voeding zou dus ook een voordeel kunnen zijn.

PCMCIA is vooral de doorontwikkeling van PCI op de laptop. FireWire (oorspronkelijk Mac) is een ontwikkeling in de lijn van USB; je kunt meerdere apparaten op 1 aansluiting doen, snel etc.

Uiteindelijk is het in mijn ogen de prijs en de beschikbaarheid van PCMCIA die de doorslag moet gaan geven. Zoalang er 100Mb netwerk kaarten op PCMCIA zijn, zal de bandbreedte tov Firewire ook wel geen problemen geven.

Voor de fijnproever hier nog een vergelijking tussen PCMCIA en FireWire (IEEE 1394).
 
ik vind PCMCIA helemaal niet zo'n slechte zet, kijk maar naar bv RME. Firewire voor audiotoepassingen heeft blijkbaar nog wel enige haken en ogen, als je bv kijkt naar driverproblemen bij bepaalde combinaties van OS en geluidskaartfabrikanten, CPUload van sommige fw-drivers, en wat de jongens van UAudio op dit moment over firewire aangeven.

Volgens mij gaat dit bakkie ook een erg aantrekkelijke prijs krijgen, dus voor mij is ie zeker interessant!
 
Bij FW heb je ook een goeie FW controller nodig, en hebbie een laptop met een k*t FW controller dan ben je al heel snel genoodzaakt om alsnog een PCMCIA FW controller van Adaptec of zo te kopen. Om gehotter en gestotter te voorkomen.

PCMCIA is al zo oud dat eigenlijk iedereen hetzelfde ermee omgaat en je minder gezeik met hardware krijgt.

Afgelopen weekend een FW controller gekocht. Op m'n FW ding aangesloten en krijg de melding 'buffer overflow' en zoek het lekker zelf uit. Merk Sweex en FW chipset NEC. Terwijl een andere die ook had merk Hercules chipset LUCENT gewoon probleemloos werkt. Zelfde FW maar duidelijk een verschil in hoe ze beide werken, eng genoeg.

Dat hebbie met PCMCIA dus niet.
 
qua FW chipsets kan je het beste met een TI werken, dat is het meest stabiel geloof ik
 
ik hoop dat zo'n 16 outs kastje ook voor de 1820m gebruikt kan worden....voor meer ins & outs...
 
Mijn ibook heeft geen pcmcia aansluitingen ik weet niet hoe dit met een powerbook zit.
Dus ja dat OSX niet gesuport word is niet zie vreemd in mijn ogen.
 
Back
Top