Behringer B2031 repareren. (tips?)

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.272
Locatie
BH
Ik heb een defecte monitor die ik grag zelf zou repareren sinds hij al uit de garantie is.
Bij het aanzetten springt hij op Limit met een luide plop. Na een paar keer aanzetten blijft hij gewoon op de groene led staan en werkt alles verder prima.

Nu weet ik dat er een probleem in die monitors zit en inmiddels weet ik ook waar. Bij mij en een kennis begonnen ze op een gegeven moment te stinken naar verbrande electronica. Die kennis heeft ze laten repareren, maar ik niet. Ze blijven het gewoon doen en de lucht was maar tijdelijk. Na openmaken zag ik dat er 4 condensatoren naast de gelijkricht diodes een beetje zwart zagen en een ervan is compleet uitgefikt.

Nu heb ik MTS electronica gedaan in een grijs verleden, maar die kennis is niet echt paraat meer. Die condensatoren vervangen is geen enkel probleem, maar voordat ik begin wil ik toch even weten of er iemand is die hetzelfde probleem heeft gehad, of kent en wat daaraan ten grondslag ligt. misschien moet ik ook wat andere componentjes vervangen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Ik wil ze namelijk verkopen en wil niet iemand met een onbetrouwbare speaker opzadelen.

Ik heb Behringer ook om advies gevraagd, maar ik betwijfel het of ze echt gedegen advies gaan geven. daarmee zouden ze een tekortkoming in hun apparaat kunnen toegeven. Als ik er toch iets wijzer van wordt zal ik het wel posten voor het archief.

Ronald.
 
Een luide plop en defecte elco's; Staat er misschien een DC component op de signaal lijn ? Dat zou wel verklaren waarom de limit aanspringt. Even de multimeter erop, gissen is missen. Iig zou ik de elco's vervangen door types van een iets hogere spanning. Heeft het apparaat misschien een hele tijd stil gestaan ? Sommige "oudere" types elcos kunnen daar niet goed tegen en gaan dan lekken als een zeef. Resultaat C wordt R en als er spanning op staat gaat er stroom lopen.
Zaakje wordt warm ( I kwadraat R.t ) en de elco fikt uit.
Persoonlijk zou ik eerst de voeding repareren en wanneer je zeker weet dat deze goed is de rest van de electronica er weer op aansluiten.

Succes
 
Da's andere koek. Heb je er ook een schema van ? Op de site van Behringer kon ik hem niet vinden. 4C-tjes naast de gelijkrichtdiodes zijn meestal om de "spikes" uit de voedingspanning weg te filteren. Lijkt dus geen verband te hebben met de plop. :confused: Blijft de vraag: "Staat er DC op de signaallijn ?" 'k zal ook eens kijken of ik een schema te pakken kan krijgen maar zo 1,2,3, weet ik het dan ook niet. De 100n C-tjes vervangen door types die nog niet gebarbequed zijn kan natuurlijk nooit kwaad. (Wordt vervolgd ?)
 
Back
Top