Nearfields In Rvs!

bassmaster

Stamgast
Lid sinds
4 januari 2005
Berichten
200
Locatie
een house near Alcazar
ik heb al een tijd een raar idee(sex met viola holt?).
nee, ik ben zelf werkzaam bij een metaalbedrijf en ben TIG-lasser en lasersnijder.
ik werk veel met roestvrijstaal en ben ook werkzaam geweest als elektromonteur, al sinds jaar en dag houd ik me qua hobby bezig met geluid en electronische muziek.
als je deze zaken combineerd kom je wel eens tot gewaagde ideeen:
het bouwen van een setje nearfield monitors van roestvrijstaal!

nu heb ik vaak gelezen dat een luidsprekerkast zo "dood" of resonantievrij als mogelijk moet zijn om een eerlijk klankbeeld te geven.
mijn vraag luid dan ook: in hoeverre klopt dit en is een metaalsoort als rvs(met een dikte van bijv. 8 mm) geschikt als luidsprekerkast.
heb weleens hifi enthousiast gesproken die thuis kasten had van marmer!!
wie kan mj hier over adviseren.
bvd
 
Laatst gewijzigd:
ik heb geen flauw idee ,dat moet ik in een tabellenboekje opzoeken.
en ja het is roestvaststaal, maar in de volksmond....anyway, klopt de theorie die verkondigt wordt of is het een beetje overtrokken?
vind het zelf wel een logische gedachte, je zou zeggen :waarom dan geen rvs kasten in de handel?
ik denk dat de prijs van wege materiaal + bewerking te hoog is, om maar te zwijgen over vervoerskosten van zulk zwaar materiaal.
 
Maar Bassmaster, we moeten toch een beetje technisch overkomen :D

Dichtheid
RVS : 7.8 (*10^3 kg*m^-3)

Marmer : 2.7
Hout : 0.15 (balsa) tot 1.26 (ebbe) MDF zal wel iets meer zijn dan 1.26, maar;
Steen : 1.5 tot 2.0
Beton : 1.5 tot 2.4

Kortom RVS is erg zwaar, de kans is dat dan het geheel bij dikke wanden te zwaar is, of bij dunnere wanden te slap / buigzaam.
Dan moet je een compromis zoeken ergens daartussen in, of gewoon maximaal de grens opzoeken en gewoon een dikke wand nemen die lekker stijf is en kan jou het schelen dat die dan wat zwaarder is; op zich zijn zware boxen niet verkeerd voor de box, maar ik ken je buro niet; zouden ze daar doorheen zakken?
 
haha ja dat komt wel goed met dat buro, een wanddikte van zo'n 8 mm moet toch stijf genoeg zijn lijkt me.
rest alleen nog welke grootte/ inhoud van de kast en vooral: welke speakers en filters?
het zal niet makkelijk worden dat te bepalen aangezien er weliswaar ontwerpen op de markt zijn maar deze zijn veelal op hifinormen gebaseerd en niet echt geschikt als monitor.
dus waar zoek je dan?
 
Las er aan de bovenkant ook ff een oogie aan. Dat takelt wat makkelijker. ;)
Lijkt me trouwens een dure grap ook nog.
En dat van die wanden. Denk dat je dan lekker lang aan't lassen bent om goeie dikke lassen te krijgen (moet voor jouw een koud kunstje zijn).

Maar als je daarna mooi polijst dan moet het er botergeil uit gaan zien. ;)
 
Ik weet het niet hoor, maar ik dacht er meteen aan dat er magneten en spoelen zitten in de speakers, zouden die niet beinvloed kunnen worden door de RVS behuizing?
 
dat lijkt me niet ,de huidige nearfields zijn toch magnetisch afgeschermd?
dat lassen is geen probleem en polijsten kan ook heel goed al is het een tijdrovend klusje.
 
Origineel geplaatst door Flesje
Ik weet het niet hoor, maar ik dacht er meteen aan dat er magneten en spoelen zitten in de speakers, zouden die niet beinvloed kunnen worden door de RVS behuizing?
Een heel klein beetje maar.

En stijfheid kun je opvangen door aan de binnenkant verstevingen op de grote vlakken stijlen te lassen. En zijn ze ook als sloopkogel te gebruiken mocht je de speakers opblazen. :D
 
Zouden er inderdaad niet heleboel magnetische golven opgeslokt worden door de behuizing ipv gebruikt te worden voor de geluidsproductie...

(Zou het zelf eerlijk gezegd niet zeker weten hoor, maar dit zegt mijn gezond logisch verstand)8D
 
In autodeuren zitten ook vaak speakers.
En het geluid blijft vaak k*t.
Maar dat kom omdat de akoestiek van de auto vaak zo is.

Dat RVS heeft zo weinig magnetisme om die van de speakers te kunnen beinvloeden, da's verwaarloosbaar. Denk dat de convectie die door het EM veld van de speakers die word opgewekt in de metalen buitenkant ook een zeer kleine invloed heeft.
(Vergelijk het met een elastiek aan de conus te monteren en er dan spanning op te zetten)
 
Het zou best kunnen dat de magneet via via zijn magnetische eigenschappen doorgeeft aan de behuizing, maar volgens de trafo technologie moet de behuizing dan wel goed bevestigd zijn aan de magneet; bij een klein stukkie plastic ter ontkoppeling worden de magnetische eigenschappen al sterk verminderd doorgegeven; denk aan de luchtspleet bij een U vorm trafo met sluitstuk op de zijkanten van de U:

Code:
_
U
 
Je kunt best rvs gebruikten maar bedenk wel dat je eerst moet weten wat de Resonatie freq is van het materiaal. Hierbij speelt opp en kg/m2 etc een grote rol .. Als je gewoon aan de binnenkant genoeg ontdreuningsplaat gebruikt gaat het best wel goed klinken . Ontdreuningsplaat is een bitumen/kunstof product die met een zelfklevende laag .

te koop bij www.speakerland.nl

stop er ook nog wat nopperschuim in en eventueel wat wol die niet slinkt
 
volgens mij is de resonantiefrequentie van rvs te verwaarlozen.

maar ff serieus,weet er iemand waar ik de info kan winnen over zelfbouw monitors(dus GEEN hifprojecten).
 
Sorry hoor; maar de soortelijke massa moet je weten, de eigenfrequentie ook; je kunt niet zo maar wat doen...

Er zijn zat bruggen die onder invloed van eigenfreuentie kapot gaan, al dan niet geholpen door wind en/of aardbevingen.
Het weten van de eigenfrequentie is essentiëel; ook de speakers moet je daarop af stemmen.

Wel eerst een goed plan maken voordat je begint te bouwen. En géén technische feiten verwaarlozen of aannemen dat het wel meevalt; monitoren maken komt zeer nauw.
 
8mm rvs is al zo lomp dat zo'n vierkante kast makkelijk een ton of 2 zou kunnen dragen.
Plus dat het zelf dan ook dik boven de 20kg uit zal komen.

Dus denk dat je dan niet zorgen hoeft te maken over sterkte en eigenfrequentie.
Noem het maar logica van de kouw grond. ;)
 
maak met het oog op eigenfrequenties een bestaande kast na. (het gaat niet om het materiaal maar om vorm en afmeting). En over eigenfrequenties gesproken, oud&nieuw ik denk van '97 op '98 was ik op een houseparty in de gashouder in Amsterdam. Om de paar nummers hoorde je ipv een bassdrum 'boem boem boem boem' een soort laag diep 'vroemmm vroemmm vroemmm vroemmm', ik dacht dat dat de nieuwste hype was tot ik naar de wc ging. Ze hadden daar van die gehuurde WC wagens staan, dat zijn wagens van zeg 8 meter. Van de ene op de andere plaat begon die hele wc wagen bij iedere bassdrum enorm mee te vibreren. Blijkbaar was de lengte van die wagen precies zo lang als een golflengte in de gebruikte basedrum.
 
En die dames die moesten ineens allemaal zo nodig! ;)
 
Back
Top