review irriver opname mp3

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
Lid sinds
27 augustus 2002
Berichten
12.832
Locatie
limburg
misschien niet meer het allernieuwste , maar toch wel zo leuk dat ik het effen wilde delen:
de irriver ifp-880, gekregen met kerst.
wat is haalbaar voor zo'n 70€ , heden ten dagen op mobiel opname gebied ?

de irriver is usb stick, fm-radio en mp3 recorder ineen.
bijzonderheden zijn de ingebouwde mono microfoon, de volledig variabele bit en samplefrequentie instellingsmogelijkheden en de stereo ingangen die omschakelbaar zijn naar stereomicrofoon in !!!
daarnaast zit er natuurlijk ook een aux/koptelefoonuitgang op
het totaal is tergrote van een ietwat flinke usbstick, letterlijk in je sok te stoppen.

bovenop een 3-tal drukknoppen voor aan/uit-stop/pauze, geheugens en menumode-opname.
aan de voorkant een joystick om door de menu's te scrollen, met een drukfunctie om de gewenst parameter te kiezen. ook kun je hiermee het opnameniveau instellen (manual+level of automatic)
de display is backlighted, en kan naar keuze verschillende data weergeven. alle, en dat zijn er nogal wat, instellingen blijven bewaard.
overige funties zijn o.a. een vrij instelbare parametrische eq met presets.

met de ipf-880, 128mb, kun je stereo zo'n 1 to 4,5 uur opnemen, langer kan wel maar levert niet meer zo'n bruikbare qualiteit op. het geluid is buitengewoon,,al zeg ik het zelf. vergeleken met b.v. een sony mp3-recorder (zoals m'n voor ca 375€ gekochten 707nz) is er nauwelijks tot geen verschil hoorbaar.
verschillen met de sony zijn wel duidelijk voelbaar: wel instelbare en bewaardbare configuratie, uitgebreide instelbaarheid van de gewenste opnamequaliteit, geen draaiende delen waardoor hogere betrouwbaarheid en veel minder stroomverbruik . Tot slot het wel belangrijkste argument : met de meegeleverde software kun je naar believen je eigen opnames (+andere data) op en neer sturen naar de pc/mac. juist "geen copierbeveiliging". de recorder doet aan direct encoding in een zgn .rec formaat. dit formaat lijkt wel erg veel op mp3 met een uitgezet beveiligingsbit !. ook de mac/b.v. soundapp geeft het gewoon aan als "mp3 file" pas als je er ".mp3" van laat maken kun je alleen nog maar uploaden. en zo hoort dat !
de software en firmware worden geregelt geupdate, nieuwste versie vind je op de webside:
http://www.iriver.com/html/product/prpa_product.asp?pidx=34

ik heb inmiddels enige weken met het ding gewerkt en moet zeggen dat het een zeer handig en qualitatief goed bruikbaar opnameding is. repitities opnemen, buitengeluiden, even een sampeltje maken, melodie-ideeen, uren top2000 etc.
nog een idee: neem er twee, 4 panasonic kapseltjes en " live surround here we come"
 

Attachments

  • 880voor.jpg
    880voor.jpg
    15,2 KB · Bekeken: 107
:kimono:
 

Attachments

  • 880boven.jpg
    880boven.jpg
    14 KB · Bekeken: 81
0599011100.jpg
 
Ik heb zelf een 1gig ifp 799. Exact gelijk aan de 8 serie, maar ik von m smaakgewijs er mooier uitzien.

Ik heb meedere irivers gehad, altijd erg over tevreden geweest, hoewel ze met deze serie aardig aan het knoeien zijn met firmwares.

Ik kan het niet nalaten wat mindere punten te noemen:

sample functie ;)
De standaard firmware is zwak. (Vooral qua overdracht snelheid, kom ik zo op). Er zijn nu al aardig wat firmware updates geweest. Je kunt kiezen voor de manager versie of de UMS versie van firmware. De manager stelt je alleen in staat met de iriver software (werkt imo niet prettig) spullen over en weer te slepen (dus geen USB-stick achtige device), bij UMS wordt het wel een extra schijf in je windows verkenner maar heb je er ineens een leuke 96kbs limiet op de line-in opnamefunctie zitten. Dat vind ik echt belachelijk omdat ie in de manager versie niet zit. Je kunt die niet in goede kwaliteit opnemen. Dat was nou juist zo handig.

overdracht
Wat me ook tegenvalt aan deze irivertjes is de overdrachtsnelheid. Het zou usb 2 ondersteunen, maar dat is gewoon een marketingtruuk. De maximale snelheid wordt nooit gehaald, verre van dat zelfs. 't Gaat wel sneller dan usb 1, maar het laat te wensen over.

Daarnaast is die UMS versie nog wat trager dan de manager in overdracht.

en toch...
Afgezien hiervan is iriver altijd mijn eerste keus geweest. Geen enkel andere fabrikant geeft zo'n goede combinatie van prijs, kwaliteit en de x-factor die ik zoek in zo'n apparaatje.

Thumbs up!
 
ik vind hem wel snel genoeg: 4 uur stereo-audio(128mb) overzetten in 1 minuut, waar praten we over.
ook heb ik echt geen problemen met de nieuwste firmware gehad of anderszins met de operating software.
dat er zo'n eenvoudig overzet program bijzit klopt wel, maar daarna bewerk ik het toch na believen met een andere uitgebreidere audio-editor.
de usb gaat via een , bijgeleverde, verbindingsstekker, net zoals bij m'n digitale camera.
tja, 70 euro.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Burp
Hey en kun je ook .wav formaat opnemen? Dat zou echt helemaal tof zijn!
nee, alleen het eerder genoemde .rec formaat. wel kun je allerlei soorten data, inclusief wav, erop zetten om b.v. te transporteren naar een andere computer. als je het via het bijgeleverde programmaatje doet kan je hem b.v. ook vol met tekst, foto etc data laden. afspelen kun je dat (natuurlijk) niet. het blijft een mp3 recorder/speler
de maximale opname qualiteit (44.1khz / 320kbps) is erg goed, de verschillen met wav . is niet zo enorm groot en voor de meesten en hierboven genoemde toepassingen ruimschoots voldoende . (veel oren horen het verschil zowiezo geeneens). wil je nog beter zul je naar een portabel (tweedehands) dat recorder moeten omzien met alle nadelen vandien.
(70..... sta d'r nog van te kijken)
 
Laatst gewijzigd:
Sunny Pedal, de kloe zit hem in die twee panasonic electret microfoon kapseltjes type MCE2000.
Dat zijn echt fantastisch goede kapseltjes (6mm doorsnee) met een frequentie van 20-20.000HZ.
De prijs van die dingen zijn 6 euro per stuk. Daar hoef je het niet voor te laten.
Wat ik gedaan heb is een oude koptelefoonkabel losknippen van de oortelefoons en de uiteinden
vastsolderen aan de kapsels; zo simpel.
Mijn Iriver ipf-880 microfoon ingang blijkt ook een "phantom" spanning te leveren voor de kapsels.
Dus microfoontjes er in; ingangs gevoeligheid hoog en wat je dan hoort gaat je verwachting te boven.
Natuurlijk eerst de sample en bitrate op 44.1 en 320 gezet maar het mag ook met minder (240 bijv.).
Dat is leuk voor binaural opnames met de kapsels diep in de oren. Ik heb echter de kapsels in de
bijgeleverde rubber omhulling vast gemaakt aan de oortelefoontjes dat gaat fantastisch als je het
uitgangsvolume niet te hoog zet (rondzingen!). Voordeel is dat je kan meeluisteren met de opname.
Ik neem de Mp3 nu overal mee naar toe en het maken van een omgevings opname is een fluitje van
een cent en niemand heeft het in de gaten!!! Het zijn leuke tijden voor de sampelaar.
Het schema dat ik bijvoeg laat de ultieme schakeling zien met een 9 volt voeding. Daar ben ik nu mee
bezig. Wat later zal ik eens wat samples op het forum zetten dan kan je horen hoe dat klinkt.
 

Attachments

  • microkapsels.jpg
    microkapsels.jpg
    20,1 KB · Bekeken: 91
Origineel geplaatst door Burp
Hey en kun je ook .wav formaat opnemen? Dat zou echt helemaal tof zijn!

Er bestaan wel andere modellen van Iriver die Wav opnemen, 48khz zelfs!
Ik dacht de IHP-140, maar die is wel duur!
 
ik heb de IHP120 en die neemt in mp3 en wav op en je kunt je bitrate etc instellen, ook optisch in en uitgang, en line out, mic in, internal mic, handig dingsje, vooral met een externe micro :D

Greetz
 
Back
Top