Tip om produktiever te zijn

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Je gedachten en ideëen manifesteren zich in je hoofd in een soort van golfbewegingen, vergelijk het met opkomende en wegtrekkende golven aan zee. Het is de kunst om de opkomende muzikale ideëen zo snel mogelijk ergens te capteren (sequencer/audiorecorder/blaadje papier...) voor ze weer weggetrokken zijn. Daarom is het superbelangrijk, dat je setup zo werkt dat niets je belemmert. Het werkt bewust of onbewust frustrerend als je zo'n idee verloren laat gaan, door bv een probleem met de instellingen van je computer, of dat je niet direkt toegang hebt tot het juiste instrument of dat je teveel spul hebt en je niet weet welk instrument net een fractie beter is dan het andere.

Die onderliggende frustratie ligt er aan de basis van dat je je onzeker gaat voelen over je muzikale kwaliteiten, terwijl het echt wel aan je setup kan liggen. De boodschap is een beetje: probeer zoveel mogelijk te elimineren van hetgeen niet fundamenteel noodzakelijk is om jouw stijl van muziek te maken: geen honderden plugins, maar enkel diegene die je echt vet vindt. Als Cubase of Logic je te ingewikkeld is met al die menuutjes waarin je verloren loopt, probeer gerust een tracker of een hardware sequencer, waarop elk knopje een muzikale functie heeft, ipv een settingkeuze tussen 44kHz of 48kH en talloze andere shit. Als je bv een Virus en een MicroQ hebt, doe één van beiden weg en zoek naar iets dat een totaal andere klankpalet biedt dat bij je past, niet iets dat veel overlapt met elkaar. Je kan met een sequencer, een sampler, 3 - 5 synths, 2 effecten en een compressor het allerhoogste niveau halen.

De boutade 'less is more' is nog steeds fundamenteel. Kijk naar The Prodigy: beginperiode met weinig materiaal, fenomenale drive in de nummers, terecht succes en veel geld gekregen, de studio bulkte van de gear tijdens Fat of The Land (daarvoor ook al probably maar dit terzijde). Liam kreeg na die CD een writer's block van hier tot in Tokio. En wat was zijn eindbeslissing? Alles vanop zijn laptopje in zijn bed te doen met Reason en zelfgemaakte sampels van zijn favoriete gear. Enkel zijn favoriete bakjes hield hij over, en dat waren er echt ni veel.
 
heb je wel gelijk in. aan de andere kant kan het hebben van een hoop gear wel tot inspiratie leiden. als ik een nieuwe synth uitprobeer in een winkel krijg ik meteen nieuwe ideeen.

eigenlijk is het dus de kunst een leuke setup te hebben waar je goed mee werkt, dan naar de winkel te rennen om te pielen op nieuwe synths, niet kopen maar snel naar huis om een midi spoortje in te spelen:D
 
Volgens mij heb je wel een redelijke essentie te pakken met je verhaal, maar klopt het niet helemaal.

Ik ben het met je eens dat je met een bepaalde setup heel veel kan bereiken en dat verandering niet echt noodzakelijk beter zijn. Met name als ik upgrade naar een nieuwe versie van mijn softsequencer (ongeveer 2 jaar geleden voor het laatst gedaan) kost het me erg veel (zeg maar teveel) om weer vertrouwd te raken met het programma. Met softsynths vaak hetzelfde probleem, het kost vaak wel een avondje of 2 om er een gevoel voor te ontwikkelen.

Maar dat heb ik ook als ik lange tijd niet achter mijn synths heb gezeten. Na een maand ofzo ga je echt de feeling missen van welk knopje je moet gebruiken om welk effect te krijgen. Echter heeft dit niet zoveel te maken met de hoeveelheid apparatuur. Sterker nog, nu mijn setup enige vorm begint aan te nemen en ik er redelijk wat tijd in heb gestoken om alles te leren kennen (avondje nieuwe presets maken met 1 synth) weet ik heel snel waarnaar ik moet grijpen om iets voor elkaar te krijgen. Ook zie ik zo mijn beperkingen van de apparatuur en krijg een idee wat wel aan te schaffen en wat niet.

Ik heb voor mezelf ook maar besloten om weinig te verkopen en goed te overdenken wat ik wel/niet nodig heb. Ik denk dat het langdurig werken met eenzelfde setup die je langzaam uitbreid de beste resultaten geeft.

Dat teveel aan apparatuur een writersblock kan veroorzaken weet ik ook maar niet. Voor de een misschien wel, voor de ander niet. Kijk maar bijv naar Hans Zimmerman. Die heeft ook een megastudio en schrijft gewoon veel muziek.
 
Het verhaal sluit bijna volledig bij mijn situatie aan.
Ik had, naar mijn begrippen, een aardig setupje met diverse apparatuur.
Op een gegeven moment was ik meer bezig met het eigen maken van de apparatuur dan muziek maken.

Toen heb ik besloten om alles eens over een andere boeg te gooien.
bijv. de 3 mono timbrale bakken weg te doen, en er 1 multitimbrale er voor in de plaats te nemen (die qua sound er nog beter uit springt). Dat scheelt een hoop denk werk, en komt de muziek ten goede (in mijn geval).

Een handige bijkomstigheid is dat m'n geplande setup ook erg portable is,
wat het repeteren in een oefenruimte elders, makkelijker maakt.
 
Bij mij werkt het toch echt anders.
Bij mij is het probleem dat ik me er toe moet zetten om een nummer in elkaar te gaan zetten.

Als ik nou gewoon dat cubase icoontje aanklik en begin gaat alles goed.
Maar ik begin gewoon er meestal niet aan.

Mijn beste nummers maak ik als ik een maandje of 2 niets aan muziek heb gedaan.

Cubase starten, een willekeurige plugin openen met een willekeurig geluidje, beetje tweaken,
pattern in proggen en dan hop maak ik er een nummer van.

Het is ook een kwestie van niet te veel pielen maar doorwerken aan de compositie.
De sound is een ding, het arrangement het andere.
En voor het arrangement heb je eigenlijk geen gear nodig, wel voor de sound.

Ik krijg juist inspiratie van nieuwe vreemde combinaties van geluiden en effecten.
Vaak weet ik half niet waar ik mee bezig ben, maar goed klinken doet het meestal wel.
Gewoon omdat ik me door mijn gehoor laat leiden.
Van theorie heb ik geen kaas gegeten. Alles op het gehoor. Dat gaat me het best af.

Maakt niet uit wat ik voor spullen of pluggies heb, overal kan je muziek mee maken.

Maar da's misschien mijn geluk, mijn luiheid is mijn pech weer.
Ik zou meer kunnen maken dan ik nu doe, maar goed, er is ook meer onder de zon dan muzieken alleen. :)

Maar goed, dit is voor mij van toepassing, voor anderen misschien niet.

oja, mijn tip dus :

Focus niet te veel op de sound, maar bouw je arrangement uit.
Klinkt het nergens naar, niet te lang blijven hangen en iets nieuws proberen.
 
Ik denk dat dit inderdaad het beste werkt voor veel mensen.Toch zijn er ook genoeg artiesten die met een hele hoop apparatuur goed uit de voeten kunnen. Maar goed, die zijn wel bijna allemaal klein begonnen neem ik aan.
 

Attachments

  • philipscr.jpg
    philipscr.jpg
    44 KB · Bekeken: 51
Dat je met minder synths sneller muziek maakt dan als je heel veel synths hebt, lijkt me toch per persoon verschillend. Ikzelf vind het erg prettig als ik genoeg synths heb om ideeën uit te kunnen proberen.

In mijn laatste track gebruik ik aan synths:

baslijn
tweede geluidje om de bas te layeren
opvulling
opvulling
akkoorden
fx geluidje
zaaggeluid
melodie
strings

Dat zijn dus al 9 synths in 1 track. Plus dan probeer ik nog eens vanalles en nog wat uit, daar gebruik ik ook weer wat synths voor. Dus voordat ik een track af heb, heb ik zomaar 15 syntsh gebruik, waarvan niet alle in de uiteindelijke versie terecht komen.

Ik zou er niet aan moeten denken om maar 5 synths te hebben, en die dan telkens te moeten samplen als ik meer geluiden nodig heb. Dat zou een werk zijn en een hoop tijd kosten zeg.

Wat wel handig is volgens mij, is dat je direct gebruik kunt maken van de dingen die je wil gebruiken. Dus niet dat je een mengpaneel hebt waar maar 3 synths op aangesloten kunnen worden terwijl je er zes hebt, zodat je telkens moet gaan lopen ompluggen.

Verder is het belangrijk dat je op een gegeven moment een soort basis-set aan drumgeluiden hebt. Zodat je direct een goede kick uit de kast kan trekken en lekkere hi-hats erbij kan pakken en een goede clap. Want het schiet natuurlijk niet op als je per track 2 dagen nodig hebt om bijvoorbeeld een goede snaredrum voor elkaar te krijgen.
 
Ik doe nu al maanden over 1 nummer =(
Ben er eenmaal aan begonnen, dus maak het af ook. Anders vind ik het zonde van mijn tijd die ik erin heb gestoken. Wat ik ervaar is, dat wanneer ik een aantal dagen niet aan het nummer heb gewerkt, ik weer nieuwe inspiratie krijg. Ook hoor ik beter de fouten, dan wanneer ik een track in 3 dagen af wil krijgen.
Ik vind veel apparatuur wel belangrijk, want een mooie sound, geeft bij mij inspiratie. Wil me bezig houden met musiceren en het helpt wanneer je geluiden al mooi klinken door bepaalde effect apparatuur. Zo was een analoge mengtafel bij mij een prima aanvulling. Mijn sound werd ineens veel vetter, waardoor ik ineens antwoord kreeg op vragen uit het verleden waarom mijn sound niet "je van het" was. Wanneer ik aan een nummer werk, merk ik pas hoe weinig synths ik eigenlijk gebruik, maar de kwaliteit en de toepassing van een synth is des te meer belangrijker. Tijd op zoek gegaan naar de voor mij mooiste galm. Nu ik die eenmaal heb, hoef ik daar geen energie meer in te steken, omdat het toch wel klinkt.
De periode van het uitzoeken "welke apparatuur" bij jou aansluit is lang. Daarbij komt ook nog dat je de apparatuur moet leren kennen "1 worden met het apparaat". Dat vreet tijd en energie. Die tijd wil ik liever besteden aan het componeren en ik heb er bewust voor gekozen, niet teveel meer te zoeken naar apparaten die ik eigenlijk toch al heb.
 
Even een andere insteek : samenwerken met anderen. Soms zit je gewoon wat te pielen en de ander roept "wow, te gek !" en begint er vervolgens iets bij te verzinnen op keyboard, percussie, in de sequencer of wat dan ook.
Terwijl je zelf niet eens in de gaten had dat het wel leuk was wat je zat te pielen. Iemand anders luistert toch heel anders naar wat jij doet op dat moment.
Het band gevoel zeg maar.

Maar om op apparatuur terug te komen : het hebben van veel spullen kan een belemmering vormen, maar niemand zegt dat je alles wat je hebt ook werkelijk in een track moet proppen !
(Er kwam eens iemand kijken in ons studiootje, en die zei : "huh ? zoveel apparatuur, en ik hoor maar een paar melodietjes ??" Ja, als je 128 midikanalen ter beschikking hebt, MOET je ze ook allemaal tegelijkertijd gebruiken !!)
M.a.w., het is geen zonde als je 1 of meerdere (dure) apparaten eens niet gebruikt...

Denk er niet te veel over na en begin gewoon op 1 of ander instrument te jammen, wanneer je vast zit in een track, of gewoon als start van een nieuwe track.
Het werkt voor iedereen verschillend natuurlijk : de een werkt het liefst in een zo georganiseerd mogelijke omgeving, met alle spullen netjes aangesloten via een patchbay enz.
Zelf vind ik het soms wel inspirerend werken om zomaar een apparaat ergens neer te leggen (wel eerst wat andere zooi opzij schuiven (of opstapelen :D )om plaats te maken !), kabeltjes erin, en gaan. Niet teveel nadenken maar go with the flow.
Aan de andere kant zoek ik me soms de tering waar die ene kabel ook alweer naartoe loopt, of welke midi out wat aanstuurt 8o)
Life....it's all about choices
 
- Sounddesign en compositie scheiden. Onderscheid maken tussen klooi-tijd en compositietijd
- Compositie scheiden van mastering/nabewerking en details.
- ten alle tijden er voor zorgen dat je setup vlekkeloos werkt. Weinig plezier aan als je eerst moet opruimen/opnieuw moet verzinnen hoe je wat indeelt of inplugt, of hoe je geluidskaart opnieuw geconfigureerd moet worden. Een monteur houdt z'n gereedschap ook in goede staat. Desnoods alle ideetjes voor "zo, eens lekker muziek maken" opzij zetten en alles netjes ordenen.

en, belangrijk: - niet 50% van de dag rondhangen op Synthforum :erm:.
(zie het productiviteitsprobleem van ondergetekende).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
en, belangrijk: - niet 50% van de dag rondhangen op Synthforum :erm:.
(zie het productiviteitsprobleem van ondergetekende).


hah! dat is de echte gouden tip!!

Internet op zich is zo aandacht opslokkend... net als de tv. Eenmaal aangezet zit je er langer achter dan je zou willen. bah

:)
 
Wat voor mij werk is: niet blindstaren op apparatuur, maar in het achterhoofd houden waar ik het voor doe: de muziek.

Geldt helemaal voor alle (al dan niet illegale software) die voorharden is. Je kunt blijven upgraden tot je een ons weegt, maar als een bepaalde set-up lekker werkt hou ik het daarbij.

En nog eentje waar ik heel veel moeite mee heb: maak nummers af. Ideetjes klooien is hardstikke leuk, maar ik heb er nu nog een stuk of dertig liggen :confused: Als ik nummers echt ga arrangeren en ik sleutel er een dikke break uit dan geeft me dat zoveel energie dat ik er weer helemaal zin in heb.

En nog een allerlaaaaaaaaaaaatse :) In de nieuwe Winamp zit een internetradiobrowser. Ik stel 'em altijd in op trance, ga wat zappen tussen de verschillende zenders en heb in no-time inspiratie.
 
En natuurlijk vertelt C738 weer een verhaal over zijn eigen ervaringen ;). Hier komt het!

Van tijd tot tijd heb ik van die periodes dat ik alles wil verkopen, dat ik er mee wil kappen omdat ik geen ideeen, geen inspiratie, geen motivatie en soms ook geen tijd heb. Ik denk dat dat inderdaad zo'n golfdal is.

Mijn setup moet -op een micro modular na- niet meer uitgebreid worden, ik heb immers alles wat ik nodig heb? Teveel gear is stress, ik weet nog dat ik op een gegeven moment 8 synths thuis had en ik van gekkigheid niet meer wist welke ik zou gebruiken voor wat. Heel belangrijk is het om je apparatuur door en door te kennen en je ideeen pas uit te voeren als je beeld scherp genoeg is. Geduld is ook belangrijk!

Als je een block hebt ga dan niet zitten forceren maar ga es lekker uitwaaien op het strand of een bos in voor een middagje. Luister eens compleet andere muziek (geloof me, een biohazard CDtje kan me zoveel ideeen geven ;)).

Weet wat je kunt, maar weet ook wat je niet kunt.

Meer tips en tricks wil ik graag uitleggen in mijn workshop komende zaterdag, van 9:00 tot 17:00.
De kosten hiervoor zijn 200 euro, maar dat is inclusief 2 broodjes hagelslag en een grote beker melk!

8o)

-Mo 6-
 
Origineel geplaatst door bionrg
internet uit je studio helpt al een hoop, m.a.w. surfen doe je lekker op de bank of in bed ;)

pcries, mijn internetpc staat naast mijn studiopc, dit samen met synthforum zorgt ervoor dat de internetpc teveel aanstaat en de studiopc te weinig! maar ik woon niiet zo groot dat ik beide kan scheiden....discipline!:D
 
Alles vanop zijn laptopje in zijn bed te doen met Reason en zelfgemaakte sampels van zijn favoriete gear. Enkel zijn favoriete bakjes hield hij over, en dat waren er echt ni veel.

Is dat zo? Waar heb je dat vandaan. (Ben best fan van the prodigy, heb alle singles/cd's)


Ik steek altijd UREN in het finetunen van mijn default song die in cubase laad. Alles helemaal klaar om aan de gang te gaan. Alleen de beste plugins/vsti's erop staan, ook nooit te veel.

Drumkits staan helemaal klaar op zip/cd/hdd voor mijn sampler. Doe dit altijd los van het maken van nummers zodat ik alleen mijn eigen gemaakte kits hoef te laden. Zelfde met geluiden/samples van de instrumenten.

Je moet er ff wat tijd insteken, maar dat haal je er zeker uit wanneer je aan de gang gaat. Dus ik ben het zeker eens met je verhaal.
 
Pcies, dat is ook de reden waarom ik geen internet op mijn (brakke) studiopctje heb en dan af en toe met een lange kabel de studioPC aan mijn laptopje om e.e.a. over te pompen. Gelukkig heb ik ook een apart hok waar mijn toys staan.
En zoals al eerder gezegd in deze thread: Discipline!

-C-
 
Back
Top