Hitte van 19" spul in een rack

chromisX

heuleu!?
Lid sinds
3 augustus 2002
Berichten
260
Locatie
Bunde
Ik heb afgelopen week een nieuw speeltje op de kop getikt, nl. een Korg Wavestation SR. Vorig jaar heb ik een sampler overgekocht, en een D110 module. Al die drie dingen hebben een ding gemeen: de trafo zit in de module zelf, dwz. die dingen hebben geen adapter maar er gaat gelijk 220 in.

De meeste modules met een ingebouwde voeding hebben wel van die onluchtingsgaten, maar wegens omstandigheden heb ik bijvoorbeeld iets (Wavestation) boven de S3000XL moeten plaatsen. De S3000XL is nogal diep, dus een deel van de onluchting is gewoon vrij maar niet 100%.

Wat ik me afvraag... hebben hier mensen wel eens problemen gehad vanwege hitte? Nu maak ik me mischien zorgen om niks, en valt het allemaal wel mee maar als ik soms die foto's van studio's zie online bv. via jullie profiel of gearlijstje dan vraag ik me wel eens af of dat wel eens tot problemen leidt.

Dank voor de info,

Raymond.
 
Als het goed is dan staat er in de handleiding bij de specificaties de maximum operationele omgevingstemperatuur. Dit is makkelijk na te meten met een thermometer in je rack.

Ik heb alle apperatuur in een met plexiglas deur afgesloten cabinet zitten, deze heeft ingebouwde koeling welke ik alleen aan heb in de zomer omdat de temperatuur normaal nooit echt hoog op loopt, en er is nog nooit iets stuk gegaan, dus ik zou me geen zorgen maken. Ik heb in dat rack bovendien ook nog een 3 tal pc's draaien.
 
Ik denk dat het aardig meevalt, ligt er ook aan hoe ruim je rack is opgezet.
Zolang je geen apparatuur hebt met actieve koeling (met fans dus, want die zullen er niet voor niets op zitten) denk ik dat je weinig problemen zult hebben. Een moderne PC lijkt me echter niet verstandig om in een dichte rackbehuizing zonder luchtcirculatie te plaatsen.

In mijn rack heb ik o.a. een MKS-80 hangen en een grote rackmixer, waarbij in beide gevallen in de handleiding staat aangegeven dat je rekening moet houden met warmteproductie. Nou worden ze in de praktijk hoogstens handwarm, dus da's geen drama. Voor de zekerheid toch maar één rackspace (een halve rackunit) aan de bovenkant vrijgehouden ter voorkoming van problemen.
 
Je kan ook van die 1U roosters kopen voor koeling. Het ligt een beetje aan het apparaat natuurlijk, maar als je veel grote bakken in een afgesloten rek hebt hangen kan zoiets misschien nog wel handig zijn. Mocht je rek aan de achterkant en zijkanten helemaal open zijn, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.
 
Ik heb al mijn 19" spul in een ongebruikte hifi-toren-kast gestopt. Sampler, synth, mixer enz. Afgelopen zomer kon je voelen dat het vrij warm werd daarbinnen (achterkant is half open), maar ik kon er wel nog steeds met de hand aan voelen :)
Geen problemen gehad. Eem klein ventilatortje zal in ieder geval nooit kwaad kunnen, een geruisloze dan wel...
 
Ik heb van die open racken (zijkanten), maar heb bij
mijn 4 samplers 1u tussen elkaar vrijgehouden.

T zijn allemaal Akai's, voedingen zitten dus allemaal links
op dezelfde plek, en allemaal sleuven op dezelde plek.

Leek me toch even beter zo.

2 ervan hebben interne HD's, en die voedingen worden
meer dan handwarm als ze een poosje aanstaan.
 
Als je het echt niet vertrouwd en je hebt nog ruimte in je rack koop je toch gewoon voor een paar € een blindplaatje met van die gaten erin.....kan het weer een beetje luchtten.
 
Bedankt voor jullie reacties,

Er staan gelukkig geen drama's in van oververhitte synths en doorgebrande samplers dus dat scheelt alweer. ;)

Maar inderdaad, in de zomer is mijn kamer 30'C ook al laat ik alles uit, ik ben benieuwd hoe het dan uitpakt allemaal.

Ik heb vandaag extra blindplaatjes voor niks kunnen krijgen!

De S3000XL wordt van binnen zowieso aardig warm, dat is me al opgevallen toen ik het apparaat pas had en met geheugenupgrades e.d aan het experimenteren was dus ik neem de gedache van mikemix ter harte aan.

Om toch met de ruimte een beetje voordelig uit te komen heb ik met wat creatief verschuiven wel enigsinds wat kunnen verbeteren.
 
Back
Top