vintage string ensembles namaken op moderne synths

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
Hallo mede SF'ers,

Ik ben al een tijd bezig met een zoektocht naar het geluid van de jaren '70-80 string synthesizers.
o.a. Solina, ARP, maar ook de Yamaha SK serie, Korg Delta en Trident, Roland RS-09 & RS-505, Siel Orchestra, Elka, Crumar Performer, Moog Opus 3, etc.

Waarom zou een mens deze geluiden na willen maken ? "Koop dan een echte" hoor ik U allen denken.
Ik heb diverse redenen; de oude zijn lomp, zwaar & hebben geen midi.
Ik zie het ook als een soort vingeroefening om het wezen van dit geluid te vangen.
Bovendien ben ik gewoon dol op het geluid; jeugdsentiment etc.

In Sound-on-Sound staan twee aardige artikelen over dit onderwerp:
http://www.soundonsound.com/sos/Feb....asp?session=46a7a6de68b3d065b06df5e0746ca3bc

Ik richt me met name op synthese met VA's, hoewel ik ook altijd wel open sta voor mooie rompler geluiden
(persoonlijk vind ik de Proteus 2000 Vintage rom en de Akai SG-01V mooi in dit opzicht).
Kan natuurlijk ook via softsynths/samplers

Bij deze ook een recente vrucht van m'n eigen zoektocht attached
(raad de synth eens die ik gebruikt hebt)

Graag jullie opmerkingen, ervaringen, meningen, tips, relevante websites, etc.
 

Attachments

  • strings.1.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 100
Hey Levka,

Ik denk dat je de pro0-53 heb gebruikt..klopt dat?
Ik denk ook dat er nix anders opzit dan gewoon een mooie oude stringbak te kopen.
Als je die sound echt wil tenminste!

Gr,,

Chris
 
Ik wil je niet ontmoedigen, maar na verscheidene romplers en VA's, heb ik uiteindelijk toch een Polysix, EM25 en Solina gekocht. Ik moet nu telkens als ik met een van die bakjes gespeeld heb een nieuwe onderbroek aantrekken :D
Heb ik nooit gehad met digitale dingen.
Ene meneer Rekvik heeft wel eens een heel goeie viruspatch van de Solina gemaakt, maar dat ensemble fekt krijg te toch alleen van the real thing.

Jan
 
Of je tikt een analoog chorus effektje op de kop ergens wat het zelfde doet.

Volgens mij zijn de droge waves ook niet echt om over naar huis te schrijven van die oude string bakken. Een soort orgelachtige synthese was het toch? Wel vol polyfoon?
 
Ik heb ze vroeger ook gebruikt in de originele uitvoering maar sinds er goede romplers zijn hoef ik ze niet meer. De voordelen zijn legio en als je een beetje met synths overweg kan programmeer je hele bruikbare imitaties. Het gaat er om dat je stukjes samples nodig hebt die typisch zijn voor het origineel. Met VA's alleen gaat het denk ik niet werken, maar je kunt ze goed gebuiken om te layeren en zo te kamer brede strings maken.

Sommige romplers hebben dat..diverse fabrikanten zoals EMU, Roland en Korg hebben ook speciale vintage versies of expansions boards op de markt gebracht met plenty samples. Heb zelf laatst een de Ultimate Keys expansion voor de Fantom-X gekocht, echt een aanrader. CP-70 stage piano, Solina, Wurlitzer, Fender, D-50, Jupiter 4/6/8, Oberheim OBX en Matrix, Prophet 5 etc...ze staan er allemaal op.

Je moet ook eens kijken naar de EMU Vintage Keys, heb ik zelf gehad en klonk echt goed.
 
Ja, ik heb nog een oude Classic Keys van EMU staan (hangen) waar ook veel van juist dat soort sounds inzitten. Eerlijk gezegd ben ik geen grootverbruiker van deze geluiden (kan altijd veranderen) maar kwalitatief is het allemaal wel okee volgens mij. Geldt sowieso voor de meeste EMU ROM-boards trouwens.

Ik moet er overigens wel eerlijk bij zeggen dat ik de originelen niet binnen handbereik heb, dus vergelijken is altijd moeilijk ;)
 
Zou dit niet met een VA mogelijk zijn volgens sommigen :confused:

Surf dan eens naar deze site en beluister de Solina en Eminent patch maar es. Wat je met grondige kennis van je Virus al allemaal niet kan ;) ( Ik ken m'n Virus dus niet goed genoeg :dubbel: )

http://www.perkristian.net/Virus_KB_Audio.htm

Voorts haal ik goeie klassieke stringsounds uit m'n SY99 (in de stijl van Michael Garrison). Gewoon een stringsample en deze filteren met een ietwat lagere cuttof en een middelhoge resonance. Daarna een zaagtand ernaast en deze niet te hard zetten (dient enkel ter opvulling van het stringgeluid). En dan veel reverb en wat symphonic erop en je bent al aardig op weg ;)

:doei:
 
Re: vintage string ensembles namaken op moderne synths

Dank voor jullie reacties

Sander02, "stringer" ken ik niet omdat ik tnt niets met software doe, maar ga ik achteraan

Verder merk ik dat de meningen verdeeld blijven over de vervangbaarheid van de oude hardware
Het Roland vintage board (dat ook in de ultimate keys zit) heb ik gehad maar ik vond de emu classic/vintage keys beter; heb zelf nu het Emu vintage pro board; wie kent het Korg vintage board voor de triton ?

De rol van chorussen ken ik; hier stond laatst nog een leerzame stuk in SOS over
(ik verzamel chorussen & bbd delays; zijn wat handzamer dan de string ensembles zelf)

Hanz zeer bedankt voor die thread; de hollowsun.com link is erg nuttig !

Danny ook bedankt voor de virus solina link; helaas heb ik een virus A waar die patch volgens mij niet in past (omdat ie voor de B bedoelt is)


Origineel geplaatst door levka

Bij deze ook een recente vrucht van m'n eigen zoektocht attached
(raad de synth eens die ik gebruikt hebt)

de clip strings.1.mp3 in m'n openingspost was van de Novation A-station :)

Hier een nieuw raadseltje;
uit welke synth komt dit ?
 

Attachments

  • strings.2.mp3
    436,7 KB · Bekeken: 104
Hay

Die strings zijn niet makkelijk na te maken van een solina

dat choruss effekt doet veel met een orgelachtig iel basistoontje

het geeft een volle klank,

ze zijn in nederland niet duur want eminent is een nederllands bedrijf

en best een om trots op te zijn,ze zijn ook onder de naam arp en andere namen verkocht.

je kan ook mooie volle samples halen uit een solina

hier een sample van een solina met als laatste digitaal frutsen

Greetz Turtel _8D_
 

Attachments

  • solinapthsf.mp3
    350,7 KB · Bekeken: 114
Hanz
Dank voor je tip
De analyse is m.i. idd juist (die stond in juni 2004 ook in SOS), maar z'n geluiden overtuigen mij persoonlijk minder

Ik ga binnenkort alle analoge & digitale delays/chorussen die hier rondslingeren maar 's aan elkaar hangen
Dan meld ik me weer
 
Voor de Kawai SX240 bezitters onder ons: zaag van DCO1 aan, de rest uit en het ensemble (chorus) aan. Dan kom je aardig in de buurt.

Lukt ook goed met alle andere synths: een enkele zaag en de rest van de synth op 0, behalve dan het filter. Daarna door een goede Chorus-box.
 
Ben inmiddels weer wat wijzer, dus nog maar 's omhoogschoppen.

Uw mening svp over dit geluid, dan verklap ik het gereedschap
 

Attachments

  • strings.3.mp3
    794,3 KB · Bekeken: 113
Origineel geplaatst door levka
Ben inmiddels weer wat wijzer, dus nog maar 's omhoogschoppen.

Uw mening svp over dit geluid, dan verklap ik het gereedschap

bhe , niet mooi , te digitaal
 
Back
Top