LFO simuleren met midi to CV

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.485
Locatie
Rotterdam
ik wil graag een midi syncable LFO op m'n analoge gear loslaten. heb helaas geen kenton die die funktie ingebouwd heeft maar misschien is het te simuleren op een doorsnee midi to CV converter?

kan ik dat bijvoorbeeld met mijn syntechno teebee, of heb je daar iets als een "pitchbend-modus"voor nodig? (de MCV8 heeft bijv. zo'n funktie en ik heb de mogelijkheid die te ruilen met m'n teebee)
 
Re: LFO simuleren met midi to CV

Origineel geplaatst door koediman
ik wil graag een midi syncable LFO op m'n analoge gear loslaten. heb helaas geen kenton die die funktie ingebouwd heeft maar misschien is het te simuleren op een doorsnee midi to CV converter?

kan ik dat bijvoorbeeld met mijn syntechno teebee, of heb je daar iets als een "pitchbend-modus"voor nodig? (de MCV8 heeft bijv. zo'n funktie en ik heb de mogelijkheid die te ruilen met m'n teebee)

Met een MIDI to CV converter met een pitchbend mode en een MIDI sequencer kun je inderdaad een MIDI syncable LFO maken. Met de pitchbend data in de sequencer bepaal je de waveshape en de basisfrequentie van de LFO en het tempo van de sequencer bepaalt dan de uiteindelijke frequentie van de LFO.

De pitchbend funktie is in theorie prima om als LFO te gebruiken, omdat het als 14-bit data verzonden wordt en hierdoor de steps tussen de verschillende waardes niet of nauwelijks hoorbaar zijn. Maar het is in de praktijk zo, dat de wat oudere, goedkope converters met maar 7-bit data werken en dan hoor je die steps al vrij snel.

Ik geloof dat de MCV-8 ook maar met 7 bits pitchbend data werkt, dus wat dat betreft is het niet echt een ideale converter om voor LFO's te gebruiken.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Doen! de MCV serie van doepfer kan envelope, portamento en lfo (2x zelfs) simuleren: superbak IMO

Misschien dat de nieuwere MCV-s dat kunnen, maar de MCV-8 kan echt alleen maar standaard kunstjes zoals note on/off, pitch bend, velocity, after touch, en control change doen.
 
De MCV24 die ik een hele poos had heeft 4 hoge kwaliteits CV outputs en 20 lagere kwaliteits (7 bit waarschijnlijk ja)

Ik had er iig echt geen last van.. Het is trouwens een van de weinige die ik ken die zoveel opties heeft om naar buiten te spugen ineen. Of ik moet nodig de Kenton site eens af speuren.. :o:
 
Back
Top