Zelfbouw: trommels voor e-drums

Svart Rose

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2002
Berichten
353
Locatie
's hertogenbosch
Hoi,

Zojuist heb ik voor 3,50 euro een piezo (spreek uit als pi-eezo) element gekocht bij Display, een elektronicazaak.
Dit dingetje heb ik aangesloten op mijn Roland TD6 module (die geleverd wordt bij het TD6 K e-drumstel)

Voorlopig heb ik hem in een koektrommel geplakt. Wat blijkt? Ik heb een trommel gemaakt van 3,50 waar je bij Roland 80 euro voor betaald! Oke, je krijgt er dan een stuk plastic en rubber bij, maar dat kan ik ook maken.

Iemand hier ervaring mee? Wat zijn goede goedkope materialen om te gebruiken? Een lekkere roffel, zo stil mogelijk, moet mogelijk zijn.

Op naar de Gamma... :)
 
Denk je nu echt dat je koekblik dezelfde functionaliteit heeft als een Roland pad? Electronische drumpads worden zo ontworpen dat een drummer er comfortabel op kan spelen, dus redelijk gelijkend op een echt drumstel. Maar aangezien je geen drummer bent, is je oplossing voor jou vast meer dan voldoende. De nieuwere Rolands worden overigens niet zomaar met een simpel piezo-elementje getriggerd (wat niet meer is dan een aan/uit schakelaar met gevoeligheid voor hoe hard je slaat), maar zijn ook pressure-sensitive (pitchbenden dus), en kunnen waarnemen WAAR geslagen wordt.
 
Dat maakt het projectje er niet minder leuk op, en t is toch een fijne goedkope oplossing
Ik kan je niet helpen, maar ik ga dit wel even in de gaten houden denk ik....:okdan:
 
Origineel geplaatst door search64
Denk je nu echt dat je koekblik dezelfde functionaliteit heeft als een Roland pad? Electronische drumpads worden zo ontworpen dat een drummer er comfortabel op kan spelen, dus redelijk gelijkend op een echt drumstel. Maar aangezien je geen drummer bent, is je oplossing voor jou vast meer dan voldoende. De nieuwere Rolands worden overigens niet zomaar met een simpel piezo-elementje getriggerd (wat niet meer is dan een aan/uit schakelaar met gevoeligheid voor hoe hard je slaat), maar zijn ook pressure-sensitive (pitchbenden dus), en kunnen waarnemen WAAR geslagen wordt.

Die koektrommel is maar tijdelijk natuurlijk. Die roland pads zijn niet meer dan een stuk rubber en metaal, met een kunstof behuizing. Tenzij je de duurdere koopt ja. Dat zullen wel gasvellen zijn ofzo, nouja, die zijn ook niet duur als je ze los koopt. Een akoustisch drumstel heb ik ook nog (hoezo ben ik geen drummer?), dus dar zou ik de triggers in kunnen lijmen/plakken ofzo.

Ik heb een TD6, dus de mogelijkheid om te waarnemen waar geslagen wordt zit er niet in. En anders zou het softwarematig nog wel gemaakt kunnen worden, maargoed, dan zou we weer een stap verder en heb je veel te veel trigger inputs nodig.

Mijn doel is juist iets vinden wat comfortabel speelt. Desnoods pak ik gewoon rubber, al is dat ook niet alles.
Ik ben veel eisend, maar heb een kleine beurs. Mag ik? Ik dank u.
----------------------------------------------------------------------------------------------

By the way, dat ding kun je echt overal op plakken, alles wordt een 'midi-trommel'. :)
 
Origineel geplaatst door Svart Rose
Die koektrommel is maar tijdelijk natuurlijk. Die roland pads zijn niet meer dan een stuk rubber en metaal, met een kunstof behuizing. Tenzij je de duurdere koopt ja. Dat zullen wel gasvellen zijn ofzo, nouja, die zijn ook niet duur als je ze los koopt. Een akoustisch drumstel heb ik ook nog (hoezo ben ik geen drummer?), dus dar zou ik de triggers in kunnen lijmen/plakken ofzo.

Ik heb een TD6, dus de mogelijkheid om te waarnemen waar geslagen wordt zit er niet in. En anders zou het softwarematig nog wel gemaakt kunnen worden, maargoed, dan zou we weer een stap verder en heb je veel te veel trigger inputs nodig.

Mijn doel is juist iets vinden wat comfortabel speelt. Desnoods pak ik gewoon rubber, al is dat ook niet alles.
Ik ben veel eisend, maar heb een kleine beurs. Mag ik? Ik dank u.
----------------------------------------------------------------------------------------------

By the way, dat ding kun je echt overal op plakken, alles wordt een 'midi-trommel'. :)

dat word idd vaak gedaan. Goedkoopste manier is om die dingen op je bestaande vellen te plakken maar denk dat dat ook beetje de klank aanpast van je kit. Je hebt ook van die speciale die je op je trommel schroeft. Ook roland heeft ze geloof ik. Geeft het zelfde effect...

Ik wilde idd ook gewoon zoiets doen. Zat te denken om gewoon soort rubber muismat op cd formaat uit te snijden aangezien ik toch wel genoeg cds heb liggen van mislukte brandsessies etc. Bevestig dat op een soort board met eronder nog iets om er voor te zorgn dat de ene mep op pad 1 niet de 2e ook triggert door de trilling...
Simpele trigger to midi eraan en gaan met die banaan...
 
koektrommel

koektrommel

hay. guis

das echt slim om een lkoektrommel te maken die nog klinkt ook

je moet een keer een beschuitbus proberen , krijg je eeen lange trommel

blijven expirimenteren , kan je mischien de leukste sounds maken

Greetz Turtel
 
Origineel geplaatst door Svart Rose
Een akoustisch drumstel heb ik ook nog (hoezo ben ik geen drummer?),

Sorry, aanname.
 
Re: koektrommel

Re: koektrommel

Origineel geplaatst door turtel
hay. guis

das echt slim om een lkoektrommel te maken die nog klinkt ook

je moet een keer een beschuitbus proberen , krijg je eeen lange trommel

blijven expirimenteren , kan je mischien de leukste sounds maken

Greetz Turtel

*ahum* mag ik je er even aan herrinneren dat het hier puur om trigger-signalen gaat ipv geluid?

Al plak je zo'n piëzo op je voorhoofd en :stupid dan krijg je ook signaal :D

btw Svart Rose, als dat een beetje lukt met je akoestische drumstel, post het dan aub hier.. ben nl. ook van plan dit te gaan doen i.c.m. m'n simmons trixermixer :okdan: alleen heb ik nog steeds geen drumstel ervoor gehaald.
Maar die simmons pikt dus die signalen perfect op en stuurt het naar een midi-kanaal naar een specifieke noot en herkent dus de velocities!
 
hmm heb er eens over zitten denken. Kreeg me rokits binnen en zaten netjes in een doos die ieder 10 stukken (blokken) mooi schuim hadden. Als je dat aan de onderkant doet van je slagplateau, dan heb je denk ik daar een best goede schokopvanger.
Zat te denken aan een slagplateau van een stuk rubber op een cd gelijmd. Dat weer op een stuk karton gelijmd. Dan daaronder het piezzo bevestigen en dan dat blok eronder.

Bevestig dat op een frame oid of maak er een houder voor oid en je hebt een stel goed bruikbare pads?
 
Waar haal ik in hemelsnaam geschikt rubber vandaan? Nou, bij de schoenmaker! :)

Zojuist heb ik een proef stukje meegekregen van de beste man, het lijkt geschikt! Nu nog de rest van de trommel om het een mooi geheel te laten worden.

Wordt vervolgt...
 
Laatst gewijzigd:
heren, meet the absolute e-drum expert:D:P

niks overtreft natuurlijk de roland td20 in combinatie met de laatste meshhead pads van roland (pd105/125) en v-cymbals/v-hat (cy12/14/15 & VH12)
de positional sensing hier(en klank enzo, maar daar gaat het hier minder over) is ongelofelijk!!!...

nog een vrij handige oplossing is het gebruik van mesh heads (gaasvellen) in combinatie met triggers als bvb de ddrum redshots of pro-serie, of de 'nieuwe' roland triggers voor akoestische drums... dit werkt ook volledig geluidsloos en voelt pretty nice...

dat systeem met die piezo's had ik ook al gehoord van Johan VDS, de drummer van oa Jo Lemaire, die zelf ook padjes maakt... pb me gerust als iemand z'n email wil

je hebt natuurlijk tegenwoordig second hand ook al wel gewone rubber triggerpadjes (bvb pd5, pd6) voor een euro of 40
 
Origineel geplaatst door Maks
heren, meet the absolute e-drum expert:D:P

niks overtreft natuurlijk de roland td20 in combinatie met de laatste meshhead pads van roland (pd105/125) en v-cymbals/v-hat (cy12/14/15 & VH12)
de positional sensing hier(en klank enzo, maar daar gaat het hier minder over) is ongelofelijk!!!...

nog een vrij handige oplossing is het gebruik van mesh heads (gaasvellen) in combinatie met triggers als bvb de ddrum redshots of pro-serie, of de 'nieuwe' roland triggers voor akoestische drums... dit werkt ook volledig geluidsloos en voelt pretty nice...

dat systeem met die piezo's had ik ook al gehoord van Johan VDS, de drummer van oa Jo Lemaire, die zelf ook padjes maakt... pb me gerust als iemand z'n email wil

je hebt natuurlijk tegenwoordig second hand ook al wel gewone rubber triggerpadjes (bvb pd5, pd6) voor een euro of 40

Inderdaad, maar de TD20 is peperduur. Ik heb mijn eigen drumstel omgetoverd tot E-drum geval. Redshot triggers met V-drum gaasvellen. Deze zijn veruit superieur aan gewone mesh heads (want van Kevlar en dubbellaags). Gebruik je toch gewone mesh heads dan kan ik je adviseren om stokken met plastic uiteinden te gebruiken, want met versplinterde stokken sla je die vellen zo kapot. Tegenwoordig zijn de V-drum vellen in diverse maten te koop en sinds kort ook los, dus niet als set. Daarnaast kun je met een D-Drum snare ook nog lekker rimshots geven.
Hell yeah !
 
Origineel geplaatst door search64
http://www.toontrack.com/demos/chicken_low.mov

TD-20 als trigger to midi gebruikt, de samples komen uit een nieuwe sample bank van de drumkit from hell. Als drummer moet ik zeggen, jezus dat klinkt net echt.

yup gisteren ook nog bekeken, op dezelfde site, omdat ik mss van iemand wat drumkit from hell sample-cd's zou overnemen:)




voor wie rubberpadjes gebruikt het Zildjian nu ook speciale stokken met een rubbere/nylon sok erin, voor het opvangen van schokken:walker:
 
Laatst gewijzigd:
Zildjian stokken zijn poep. Die heb ik veel te snel door midden geslagen. Vic Firth is ook niet echt spetterende kwaliteit, laatste tijd dus aan de Vaters.
 
Origineel geplaatst door search64
Zildjian stokken zijn poep. Die heb ik veel te snel door midden geslagen. Vic Firth is ook niet echt spetterende kwaliteit, laatste tijd dus aan de Vaters.

ja, ik heb nog nooit zildjian stokken gehad... altijd vic firth en pro mark enzo... dat kan ik dus niet zeggen... in alle geval hadden die stokken wel een cool concept
 
Relaxed onderwerp!
Ben zelf bezig om een rot drumstel een stukje kleiner te zagen om daarna ook oefenvellen erop te zetten en piezo-triggers eronder te plakken (een stuk blik eraan en schuim werkt goed heb ik van een site, weet even niet meer welke). Voor de hihat moet ook nog iets leuks te verzinnen zijn.

Btw, die piezo-elementjes kun je vast niet buigen, he? Anders zou je er een onder je rim kunnen duwen: extra rim-trigger! :)
 
Origineel geplaatst door Meizo

Btw, die piezo-elementjes kun je vast niet buigen, he? Anders zou je er een onder je rim kunnen duwen: extra rim-trigger! :)

ik denk dat je dan een dubbelle trigger krijgt? omdat ook de trillingen van de vellen de randen raken en zo die ook doen laten trillen...

iemand een idee welk piezzo goed kan zijn aangezien de een wat gevoeliger als de andere is...

zijn die cheap ass triggers overigens wel sensitive of is het gewoon een vaste velocity?
 
Origineel geplaatst door Slipperman
ik denk dat je dan een dubbelle trigger krijgt? omdat ook de trillingen van de vellen de randen raken en zo die ook doen laten trillen...

iemand een idee welk piezzo goed kan zijn aangezien de een wat gevoeliger als de andere is...

zijn die cheap ass triggers overigens wel sensitive of is het gewoon een vaste velocity?

Ze zijn velocity sensitive, gelukkig!

Over de trillingen:
Dat is geen probleem. De module vangt het op en er zijn instel mogelijkheden wat dat betreft. Crosstalk heet dat geloof ik.

Welke goed is? Dat weet ik niet, ik heb de eerste de beste gekocht. Je kan de gevoeligheid instellen dmv. de module die je er aan hangt. En je kan er natuurlijk dikke rubber of iets anders opleggen, dan wordt ie ook minder gevoelig natuurlijk.
 
Back
Top