Hoe zit dat nou met gitaren versterken en opnemen in de computer?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Wat is tegenwoordig de beste manier om een elektrische gitaar mooi versterkt op te nemen in je pc? Dus daarmee bedoel ik eigenlijk een soort ampsimulator net binnen of buiten de computer, zonder micro's, zonder echte Voxen...

Die line6 pods. Werkt dat goed? Is dat gewoon jack in en jack uit dan naar de pc? Ik heb ooit nog eens iets gelezen van line6, de guitar port ofzo. Superklein bakje in en out en dan in de computer kon je dan via een softwarepakket de ampsimulator kiezen (veel keuzemogelijkheden). Wat is nou het beste?
Of zijn er andere mogelijkheden?
 
Ik heb zon Line 6 basspod geval gehad voor mn basgitaar en dat werkte vrij goed. Hoewel je dat voor bas eigenlijk niet zo nodig hebt omdat een basgitaar ook prima te di-en is. (Di = direct input ofzo en daar heb je speciale kastjes voor) Maar misschien moet je es naar Warp plugin van steinberg kijken. Die doet prussies hetzelfde maar dan in je computer. IK multimedia (die van t-Racks) maakt ook al een plugin om dit te doen.
Dan heb je nog wel zo'n di apparaatje nodig om je gitaar signaal om te zetten naar line signaal maar die kosten bijna nix.
 
stond in de interface van juni een artikel over:
steinberg heeft een plugin, warpVST, die amps simuleert, en line6 heeft de Amp-farm plugin.
kweet er niet zoveel van (speel al jaren geen gitaar of bas meer...) maar ze schijnen amps redelijk goed te simuleren.
en da's volgens mij gewoon met een jack naar je pc.
schijnt zelfs zo'n lage latency te zijn op die steinberg plugin dat 'ie zelfs live te gebruiken is.

info op www.steinberg.net neem ik aan.
 
Ampfarm is een extra insteekkaartje waar plugins op draaien en het werkt geloof ik nog es alleen met protools ook.
 
ik gebruik de v-amp van behringer. leuk ding. zit genoeg in en kost geen drol. klinkt ongeveer op 90% van de pod, die weer op 90% van een echte amp klinkt.
 
ik heb de Pod Pro. geniaal ding.
32 amps, 16 effecten, S/PDIF en AES/EBU uit [24 bit]
XLR, 1/4 inch jacks, you name it.
met een versie van Sounddiver d'r bij, dus volledig programmeerbaar.
ik plug 'm in, plemp die S/PDIF in mijn Echo Mia en zonder kwaliteitsverlies ben je gewoon een Fender Twin of een Mesa Boogie aan het opnemen... :halleluja
 
Voor kwaliteit maakt het niet uit of je het softwarematig doet. Zo'n pod digitaliseert het signaal ook en doet dan in principe precies hetzelfde ermee.
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
ik heb de Pod Pro. geniaal ding.
32 amps, 16 effecten, S/PDIF en AES/EBU uit [24 bit]
XLR, 1/4 inch jacks, you name it.
met een versie van Sounddiver d'r bij, dus volledig programmeerbaar.
ik plug 'm in, plemp die S/PDIF in mijn Echo Mia en zonder kwaliteitsverlies ben je gewoon een Fender Twin of een Mesa Boogie aan het opnemen... :halleluja
Ik ben blij dat je er gelukkig mee bent, Cyan Circle.
Het is inderdaad een mooi apparaat om gitaar mee op te nemen.

Ik had hem ook op de S/PDIF ingang van mijn SB Live aangesloten.
Vreemd genoeg moest ik dan wel gaan zitten kutten met het (digitale!) signaal level om het netjes op te kunnen nemen.
Ach, zal wel aan de SB Live hebben gelegen.

De Guitar Port is een klein apparaatje dat je aansluit op je USB poort.
Er zit een line in en een line out op en via de USB poort kun je hem bedienen (er zit namelijk maar een draaiknop op het apparaat).
De output (weliswaar analoog, stereo tulp) kun je dan weer opnemen via je geluidskaart.
De Guitar Port heeft maar 10 van de 32 versterker modellen die Line 6 heeft gebouwd, maar ze hebben wel de lekkerste 10 gepakt.
Dus de Mesa Boogie Rectifier, de Marshall JCM800, de Fender Bassman en de Blackface Fender Deluxe Reverb zitten er in ieder geval in :{
 
Ben ik nou gek of is een computer veels te klein om daar je gitaar in op te nemen? Of heb je een hele kleine gitaar?

....

Maar pas nog met zo'n behringer v-amp gewerkt en gaat prima. Geinig ding ook nog. En d'r zijn zat andere modellen die hetzelfde kunnen. En ook nog handig als FX apparaat voor weinig. :)
 
Wij zijn helemaal niet gek. :P
 
Back
Top