nord modular, ultieme preset synth?

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.701
Locatie
delft
hoi ik zat me laatst af te vragen hoe nou de meeste mensen met hun modular omgaan.
ik bedoel je kan er natuurlijk zelf mee aan de slag gaan zoals bij de oude modulars en de meeste complexe sounths, sequences etc mee maken.
maar je kan hem ook als de ultieme preset synth beschouwen. Vrijwel alles wat je zoekt kan ergens via internet worden gevonden.
ik realiseerde me dat ik vaker een patch uitzoek die ik interessant vind en daar op doorborduur/tweak/freak dan dat ik zelf aan de slag ga en vanaf scratch een nieuwe maak.
zal wel tijdsgebrek zijn!

mijn vraag is dus eigenlijk:
hoe doen gebruiken jullie je (micro) modular?
 
Voor een groot gedeelte zo, en hopelijk vanaf dat mijn wizzoo boek binnen is meer programmeren....
Zit er bijna aan te denken om mijn virus te verkopen om een tweede modular te kopen.....
 
Alles van skratsj bouwen. Voordat ik weet hoe iemand anders zijn patch inelkaar heeft zitten heb ik al vier patches van de modular vol zitten met eigenbouwstenen. Ik heb wel een aantal basisdingetjes opgelagen die ik dan kan kopieeren naar de nieuwe sound; je hoeft niet altijd het wiel uit te vinden.

Bovendien als je goed kunt builden kun je je muziek uitdenken op module niveau. Ik denk altijd: Als iets niet lukt heb je nog altijd de modular! daarmee kan alles en altijd!

Grtz Brmz
 
Ik pik een paar patches er uit die interessant zijn en hou ze er dan in. Uitgebreide noodles ben ik niet zo'n fan van. Als ik iets van scratch nodig heb bouw ik het gewoon. Wat ik wel jammer vind is dat de DX FM-patches in sommige gevallen zwaar suboptimaal zijn uitgevoerd; daar moet je dan eerst een hoop modules van strippen of vervangen wil je er op zinnige wijze gebruik van maken.

Ik vind de inputs ook wel gaaf. Er zit een leuke ranzige DJ-filter op (helaas geen knopjes genoeg om alles te controllen).
 
ik heb te vaak dat als ik zelf iets ga maken, het eigenlijk nooit wordt wat ik wil dat het wordt, en dan haal ik hem liever uit mijn patch arsenaal, dus je kunt wel zeggendat ik hem zeker ook veel voor presets gebruik (teveel helaas, kost veel tijd om een eigen patch te maken.)
 
De grote hoeveelheid Patches op het InterNet (25.000 stuks!) is eigenlijk onbruikbaar. In de vijftal jaren dat de NM Classic het instrument was, heb ik die hoeveelheid bij elkaar gesprokkeld en op het net gepubliceerd. Maar voor een gewone gebruiker is dat veel te veel! Helaas moet ik er nog bij zeggen dat ik ze alle 25.000 gehoord heb en in de NM heb opgestart, zelfs de ongeveer 7.000 Yamaha DX7 Patches, overgezet naar de NM. Ik kan er redelijk m'n weg in vinden, maar dat is beslist niet overdraagbaar. Ik weet zo'n beetje wat de meesten voor dingen maken; wie goeie pads maakt, wie noodles en wie graag TB303 sequencertjes wil. Maar die informatie is bijna onmogelijk voor de doorsnee gebruiker om te verwerven...

Komt Clavia plots met de G2 :) Kan ik opnieuw beginnen? Nee... Daar heben we afspraken over gemaakt.

Verder is het Wizoo boekje niet echt geweldig: een wat uitgebreidere handleiding, meer niet. De workshops van Rob Hordijk en het internet boek van Jim Clarck zijn bijzonder leuk.

Ook zijn er lessen te volgen bij Rob Hordijk. Die kan leuke dingen uithalen met PartialGenerator en echo's maken tot 45 seconden vertraging... Gewoon weten hoe een module werkt!

Verder maak ik mijn Patches zelf.

Wout
 
ik heb gisteren mijn micromodular weer es aangesloten sinds lange tijd........en tering, ik ben weer helemaal verliefd geworden.... ik heb nu wel meer kaas gegeten van synthese, en vooral van wat ik lekker en belangrijk vind in een sound, en merk nu dat ik veel sneller een goede sound kan krijgen door van scratch iets te bouwen in de modular...... bv: ik houd erg van sync-sounds en PWM en dat kan je vrij simpel opzetten.....suboscillatortje eronder, overdrive voor de classic filter, en hoppa....daar is je moddervette bass of leadsound.....

het probleem dat ik heb met preset sounds dat ze vaak gemaakt zijn om indrukwekkend te zijn, maar dat ze dan helemaal niet in een mix passen......juist als je met een mix bezig bent is het superhandy als je snel wat niet al te overdreven maar goed klinkende sounds kunt maken die wel goed in de mix passen....

Olaf
 
Welkom terug, meneer Molenveld :)

Ga je je ook weer inschrijven op de e-mail lijst, of weer aktiever worden?
Je zult je lol niet opkunnen!

Wout
 
Origineel geplaatst door olafmol

het probleem dat ik heb met preset sounds dat ze vaak gemaakt zijn om indrukwekkend te zijn, maar dat ze dan helemaal niet in een mix passen......juist als je met een mix bezig bent is het superhandy als je snel wat niet al te overdreven maar goed klinkende sounds kunt maken die wel goed in de mix passen....

Olaf

Dat ervaar ik idd ook. Gebruik van de NM is voor mij dan ook tweedelig. Voor een deel gebruik ik hem om brute patches te maken, die zelden of nooit in een track komen en vrijwel altijd het max. DSP vermogen nodig heb. De andere toepassing is juist tegenover gesteld. Ik werk aan een track een bedenkt een geluid dat nodig is en bouw het met de NM, DSP vermogen vaak een procentje of 20.

Vindt overigens [nog steeds] dat de NM clasic konten trapt!
 
Ik heb voor patches allerlei verschillende mapjes aangemaakt met standaard-naampies > leadsounds, FX, bass, sequences, weirds, arpeggios, beats, effects(audio-input) etc.

Daar plant ik al m'n eigen brouwsels in die voldoen aan een van die categorien en gewoon bruikbaar zijn

Geluiden die op maat gemaakt moeten worden bewaar ik altijd in de map van het nummer zelf om zo een beetje het overzicht te bewaren. (dus soms zijn patches 2X opgeslagen, in de categoriemap en in de songmap)

En soms dan ga ik eens een uurtje door wat presets van het net heen en als daar iets bruikbaars tussen zit dan stop ik hem in het mapje bij de goede categorie. Sinds ik dit doe heb ik een veel beter overzicht en kan ik sneller de juiste patch terug vinden

Ik ben van mening dat je dit eigenlijk bij iedere (soft)synth moet doen waar je de mogelijkheid hebt om op je pc op te slaan
 
Het is idd de ultieme preset synth, maar niet alleen dat. De nord modular stelt me in staat om bijvoorbeeld een flanger te bouwen waarvan ik dr beweging (meestal een lfo signaal) kan besturen en nog meer bizarre effecten
Het is niet alleen een synth, het is ook een filterbak, een compressor, een vocoder en je kunt dr ook midi mee genereren (combo stepsequencer + midi out in de G2).

Ik zie het als het zwitsers zakmes van de studio, de kleur heeft ie al ;).

Als MacGyver muzikant was had ie zeker een micro modular in zijn binnenzak!

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Ik zie het als het zwitsers zakmes van de studio, de kleur heeft ie al ;).

-C-

Zakmes? Kettingzaag! }:|
 
Origineel geplaatst door Wout Blommer:
De grote hoeveelheid Patches op het InterNet (25.000 stuks!) is eigenlijk onbruikbaar.

Ik vind ook dat een groot gedeelte van de patches onbruikbaar zijn. Dat komt door de uiteenlopende manier van werken van verschillende designers. Je kunt aan de patch al zien wie hem gemaakt heeft.

Maar aan de andere kant heb je wel een zeer uitgebreide database met voorbeelden (ook hoe het niet moet). Geen enkele synth heeft volgens mij zo'n fanatieke fanbase als de Nord Mod Je kunt ermee doen wat je wil, van standaard DJ filter & vocoder 'plug-in' tot uitgebreide fractal noedels of zeer specifieke geluiden. De voorbeelden op internet helpen juist daarbij om je eigen stijl te creeren.

leuk id trouwens: Een webstrijdje houden wie de meeste designers bij de patches kan vinden! Of cijfers geven aan orginaliteit, vorm, bruikbaarheid, etc.

Groetjes Brmzz
 
Van de vele patches doorsnuffelen raak ik altijd zwaar vermoeid en ik vind toch nooit wat ik wil en nog erger: het is niet leuk en al helemaal niet uitdagend!

Dus ik bouw eigenlijk altijd mijn patches van scratch (of vanuit een oude patch van mezelf), probeer ze zo minimaal en flexibel mogelijk te maken (wil een patch altijd via de knoppen kunnen bedienen, dus max 16 knoppen + toetsen + footcontroller) en bespeel ze en verbeter ze en bespeel ze en verbeter ze, ik hou meestal ook versie nummers bij in de naamgeving.
En ondertussen heb ik veel geleerd over synthese, fx-en, flexibel sequencen (logica, logica logica!!) etc..

To patch or not to patch!
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik weet zo'n beetje wat de meesten voor dingen maken; wie goeie pads maakt, wie noodles en wie graag TB303 sequencertjes wil. Maar die informatie is bijna onmogelijk voor de doorsnee gebruiker om te verwerven...

Ik zou het heeeel erg interessant vinden om een soort van recensie lijst van makers te zien (als je ooit ergen een uurtje tijd hebt). Want als nieuwkomer (1.5jr) zoals ik, is het niet makkelijk om te vinden wat je zoekt terwijl het er vast wel allemaal is.

Verder kloot ik af en toe aan andere patches puur om te kijken hoe ze dingen flikken daarmee verruim je je kennis bertreffende het programerren van deze ultieme bak. Merk vaak ook dat als ik patches maak ze helemaal niet zo ingewikkeld eruit zien maar wel donders goed klinken. Je bent tulijk veel trotser op je eigen creatie dan op die van een ander.

@burp tzijn nog altijd 18 knoppen ;) (ff binnenkort sjizzel maken)
 
Origineel geplaatst door sjeijk
Ik zou het heeeel erg interessant vinden om een soort van recensie lijst van makers te zien (als je ooit ergen een uurtje tijd hebt). Want als nieuwkomer (1.5jr) zoals ik, is het niet makkelijk om te vinden wat je zoekt terwijl het er vast wel allemaal is.
Maar de patches zijn al gerangschikt op stijl en op maker. Wat wil je nog meer? "Deze kerel maakt de meest bruikbare patches"?

Aan de andere kant kan ik je wel gelijk geven. Native Instruments heeft iets dergelijks ook met Reaktor Ensembles, en die worden omhoog of omlaag gestemd naarmate de effectiviteit/originaliteit. Dan is er weer wel de kwestie dat Reaktor-ensembles echte instrumenten an sich zijn waar je zelf nog aan gaat sleutelen, terwijl bij de NM een patch gewoon een patch is, en je bij de G2 'variations' hebt.

Zelfgemaakte patches zijn idd leuk ;). Ook kom je door het geleidelijk verkennen en herluisteren bij geluiden terecht die je anders misschien niet zou hebben gekregen. Zo heb ik de Herbie Hancock-bas (Chameleon) en de bas uit Newcleus - Jam On It voorbij horen komen in 1 en dezelfde patch, door een beetje tweakwerk :).
 
meestal bouw ik mn patch ook vanuit niets op.
ik betrap mezelf er ook nogal vaak op dat ik alleen maar aan het experimenteren ben ,
hoe gefreakt en raar ik het maar kan krijgen.. dan is die patch meer een soort
speeltuin, niet echt geschikt voor een plek in een " track "..
maar aangezien ik ook veel soundscape/noise interesse heb, valt het wel
weer mee..
het toffe aan de NMM vind ik dat er erg veel mogelijk is tov feedback/ rare routing/etc
lekker die lampjes op rood laten knipperen :-)
 
nord modular preset bakkie

nord modular preset bakkie

hèhè, het is er eindelijk van gekomen. de geluiden en veelzijdigheid van de nord modular vind ik geweldig, maar het patchen (tsss) en de pc aansluiting zijn aan mij niet besteed. ik baal ook van die knoppen zonder vaste parameter.

nu heb ik dus pas weer eens een modular gekocht, alle patches eruit gehaald en een stuk of 80 van mijn favoriete patches erin gezet en daarvoor alle knoppen en midi controllers steeds hetzelfde toegewezen, ik heb er een djmc van analog solutions op aangesloten en draaien maar. heerlijk synthje zo.
 
Back
Top