kristal solderen

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
3.125
Locatie
Katwijk
Ik heb zelf een voice expansionboard ingebouwd in mijn Waldorf uQ, maar helaas helaas: hij doet het niet meer.

Een testrun wijst uit dat DSP #3 (dat is dus de standaard ingebouwde DSP) niet reageert. Ik heb het sterke vermoeden dat het kristal (dat eerst losgesoldeerd en daarna liggend vastgesoldeerd moest worden) kapot is. Ik ben helemaal niet zo handig met dit soort dingen maar ik heb van een iets technischer aangelegd persoon vernomen dat het door de hitte kan komen bij het solderen.

Vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en hoe ik kan voorkomen dat het spul te heet wordt. 't Is vast heel eenvoudig :)
 
wow!

nu, ik ben ook een leek, maar weet wel dat er soldeerpennen, of van die dingen, bestaan aan verschillende vermogens,
en dus ook verschillende temperaturen. Misschien moet je eens in die richting gaan zoeken?
een iets lichtere pen? met lager vermogen?
 
In principe is voor elke component gespecificeerd hoe lang en met welke temperatuur hij mag worden gesoldeerd. Ik zou een nieuw kristal halen en deze erin zetten, let op de juiste waarde!. Gebruik hiervoor geen frituurpan-soldeer bout, maar eentje waar de temperatuur op ingesteld kan worden. Afhankelijk van grootte zou ik hem op 300 tot 350 graden C zetten. Als je weinig ervaring hebt, kan je het beter door een ervaren persoon laten doen. Een mQ is een beetje duur om op te oefenen.
 
Thanx voor de reply's. Ik ga dit inderdaad maar uit handen geven. Iemand die wat betere spullen heeft ook.

Er schijnt ook een manier te zijn om warmte direct af te voeren, voordat het bij het kristal komt. 'k Heb nog een hoop te leren op dit gebied. :geslaagd:

Misschien er ook gelijk maar blauwe leds in doen ;)
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Thanx voor de reply's. Ik ga dit inderdaad maar uit handen geven. Iemand die wat betere spullen heeft ook.