kristal solderen

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
3.125
Locatie
Katwijk
Ik heb zelf een voice expansionboard ingebouwd in mijn Waldorf uQ, maar helaas helaas: hij doet het niet meer.

Een testrun wijst uit dat DSP #3 (dat is dus de standaard ingebouwde DSP) niet reageert. Ik heb het sterke vermoeden dat het kristal (dat eerst losgesoldeerd en daarna liggend vastgesoldeerd moest worden) kapot is. Ik ben helemaal niet zo handig met dit soort dingen maar ik heb van een iets technischer aangelegd persoon vernomen dat het door de hitte kan komen bij het solderen.

Vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en hoe ik kan voorkomen dat het spul te heet wordt. 't Is vast heel eenvoudig :)
 
wow!

nu, ik ben ook een leek, maar weet wel dat er soldeerpennen, of van die dingen, bestaan aan verschillende vermogens,
en dus ook verschillende temperaturen. Misschien moet je eens in die richting gaan zoeken?
een iets lichtere pen? met lager vermogen?
 
In principe is voor elke component gespecificeerd hoe lang en met welke temperatuur hij mag worden gesoldeerd. Ik zou een nieuw kristal halen en deze erin zetten, let op de juiste waarde!. Gebruik hiervoor geen frituurpan-soldeer bout, maar eentje waar de temperatuur op ingesteld kan worden. Afhankelijk van grootte zou ik hem op 300 tot 350 graden C zetten. Als je weinig ervaring hebt, kan je het beter door een ervaren persoon laten doen. Een mQ is een beetje duur om op te oefenen.
 
Thanx voor de reply's. Ik ga dit inderdaad maar uit handen geven. Iemand die wat betere spullen heeft ook.

Er schijnt ook een manier te zijn om warmte direct af te voeren, voordat het bij het kristal komt. 'k Heb nog een hoop te leren op dit gebied. :geslaagd:

Misschien er ook gelijk maar blauwe leds in doen ;)
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Thanx voor de reply's. Ik ga dit inderdaad maar uit handen geven. Iemand die wat betere spullen heeft ook.

Er schijnt ook een manier te zijn om warmte direct af te voeren, voordat het bij het kristal komt. 'k Heb nog een hoop te leren op dit gebied. :geslaagd:

Misschien er ook gelijk maar blauwe leds in doen ;)

Direct de warmte afvoeren?? Dat vind ik erg knap.. ik ben benieuwd. Let erop dat blauwe leds een hogere spanning vragen en dus een andere voorschakelweerstand nodig hebben. Succes ermee!
 
Re: kristal solderen

Origineel geplaatst door mc_kwok
Ik heb zelf een voice expansionboard ingebouwd in mijn Waldorf uQ, maar helaas helaas: hij doet het niet meer.

Een testrun wijst uit dat DSP #3 (dat is dus de standaard ingebouwde DSP) niet reageert. Ik heb het sterke vermoeden dat het kristal (dat eerst losgesoldeerd en daarna liggend vastgesoldeerd moest worden) kapot is. Ik ben helemaal niet zo handig met dit soort dingen maar ik heb van een iets technischer aangelegd persoon vernomen dat het door de hitte kan komen bij het solderen.

Vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en hoe ik kan voorkomen dat het spul te heet wordt. 't Is vast heel eenvoudig :)

ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je zeker weet dat het het kristal is want het kan ook iets anders zijn wat in de buurt zit of de dsp zelf is stuk
probeer eens een schema ergens op de kop te tikken en meet hem eens door met een oscilloscoop voor dat je onderdelen gaat vervangen
of ben je zo zeker van je zaak????
 
Ik heb ff contact gehad met iemand van Stadler Electro hierover en ook hij vermoedde dat het het kristal is. Dat kan ook bijna niet anders, ik zou me niet kunnen voorstellen dat de DSP kapot gegaan kan zijn bij deze "ingreep". Heel handig ben ik misschien niet, maar voorzichtig altijd wel.

De expansion board DSP's doen het trouwens wel, volgens de factory test run.

Ik krijg in ieder geval een nieuw kristal toegestuurd.
 
Als je met een punttangetje het pootje vasthoudt tussen kristal en soldeerpunt kan je op deze manier
de warmte van de soldeerbout afvoeren, een beetje electronicus kan dit zo doen maar jijzelf ook, zorg bij
het solderen aan dit soort boards altijd voor een geaarde soldeerbout en draag een polsbandje tegen staische ontlading.

Veel succes!
 
Dank u, dank u. Hier kan ik wat mee (hoewel zo'n datasheet van dsp me echt NIETS zegt :)). Wat moet ik hieruit halen?

Nouja.

Hoe dit verhaaltje afloopt zal ik hier nog posten.
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Wat moet ik hieruit halen?

De aansluitpinnen van de chip, zodat een terzake kundig persoon eens even kan meten
of de kristaloscillator het nog doet (via de CLKOUT pin van de chip). Het lijk mij nl. stug
dat het kristal het opeens opgegeven zou hebben (onmogelijk is het natuurlijk niet...

Succes,
Gerard
 
Ik ben er ondertussen aardig ziek van (eigen schuld :bekdicht: ) maar zelfs met het nieuwe kristal dezelfde problemen. Alle contacten opnieuw gesoldeerd waren doorgemeten, maar alles werkt naar behoren zo lijkt het.

Ik denk dat ie op de post naar Duitsland gaat. 'k Ben ondertussen al de beste maatjes met die gasten van Stadtler...altans: de service afdeling dan

Gelukkig heb ik de doos nog (zie elders) :)





wel potverdriedubbeltjes.
 
Rot voor je. Bug tracking blijft moeilijk, vooral bij DSP spul. Hopelijk valt de rekening niet al te duur uit :D
 
Zulk fijn werk deed (en doe) ik altijd met een weller elektronica soldeerbout. Deze hebben een vermogen van 25 a 35 Watt en zijn ruim voldoende om zulke werkjes uit te voeren.
Ik denk dat zo een bout 10 a 15€ kost wat dus geen geld is voor iets dat je heel je leven kan gebruiken. Bovendien heeft deze soldeerbout een heel fijn soldeerstiftje dat echt ideaal is voor zulke werkjes .
Je kan hem bijvoorbeeld ook gebruik om andere faders in je mixer te plaatsen,... (doe ik er altijd mee).

( Neen, ik werk niet bij weller en ben er ook geen verkoper van).

Suc6 met het solderen en ... ALWAYS USE THE RIGHT TOOL FOR THE JOB!
 
Origineel geplaatst door Steve303
Ik denk dat zo een bout 10 a 15€ kost wat dus geen geld is voor iets dat je heel je leven kan gebruiken. ( Neen, ik werk niet bij weller en ben er ook geen verkoper van).

Suc6 met het solderen en ... ALWAYS USE THE RIGHT TOOL FOR THE JOB!

Nou een goed Weller soldeerstation kost wel wat meer geloof ik. Maar inderdaad, altijd de goede tools gebruiken :D
 
Ken je niet iemand met een oscilloscoop?
Dan kan je makkelijk meten of het Kristal loopt of niet? Als je dit nou doet voordat je begint te oefenen met solderen.... dit lijkt me wat handiger.

"Bezint eer gij begint" geldt ook voor dit soort dingen, ik heb al vaker met lede ogen aan moeten zien hoe sommige mensen hun synth mishandeld hebben.
 
Trouwens je zegt dat ie met een melding komt:
Als een kristal niet loopt start een systeem meestal helemaal niet meer op, omdat alle clock signalen hiervan worden afgeleid. Dus kan de processor ook niks meer.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat die DSP's slecht gesoldeerd zijn en dat na verloop van tijd een pootje los gaat zitten ofzo.

Succes ermee!
 
Origineel geplaatst door wiener303
Ken je niet iemand met een oscilloscoop?
Dan kan je makkelijk meten of het Kristal loopt of niet? Als je dit nou doet voordat je begint te oefenen met solderen.... dit lijkt me wat handiger.

"Bezint eer gij begint" geldt ook voor dit soort dingen, ik heb al vaker met lede ogen aan moeten zien hoe sommige mensen hun synth mishandeld hebben.

In nodig je van harte uit om te komen zien dat het allemaal HEEL netjes is gesoldeerd :) (ow...ik kan weleens een fotootje posten voor de grap!). Er zit een hagelnieuw kristal in en zelfs met die werkt ie niet. Kristal is netjes geisoleerd met plakband en sokjes rond de pootjes... uiteindelijk gedaan door een technisch zeer vaardig persoontje, want zelf was ik natuurlijk niet zover gekomen.

Aan de dsp's ben ik zelfs helemaal niet gekomen. Eigenlijk is er maar weinig gebeurd: een condensator is liggend gesolderdeerd: doorgemeten en helemaal in orde. De aansluiting van het expansionboard zit erin, moet ook in orde zijn, want die dsp's geven geen fout. Houd ik over de laatste "handeling": het kristal en die is net vernieuwd.

Zo vreemd is het zelf monteren van dat boardje overigens niet, want via audio-workshop.de kun je ze gewoon los bestellen. Op eigen risico weliswaar maar toch. Ik heb daarnaast afgesproken dat als het niet mocht lukken, ik altijd nog dat ding opsturen kon. Ga ik maar gebruik van maken :)
 
Ja fotootje is wel een goed idee, dan weet ik ook waar ik over praat. Want ik ken dat ding niet van binnen.

Zitten er misschien nog meer kristallen op? Dat kan dan verklaren warom de processor gewoon doorloopt (Anders kon ie nooit met een melding komen, zoals ik al eerder zei)

Zit de condensator die je liggend hebt gesoldeerd goed om?
 
Back
Top