[80-isch Electronic] Shadow of Tomorrow - Roonan

Ik vind 'm heel vet gemaakt! Naast de jaren 80 invloeden hoor ik er ook wel Massive Attack in terug. De mix klinkt erg fijn en ruimtelijk op mijn koptelefoon hier.

Het enige kleine detail dat mij opviel was dat je steeds "Shadows of Tomorrow" zingt, terwijl de titel "Shadow of Tomorrow" is. Maar daar ligt niemand van wakker natuurlijk.

Ik vind 'm heel vet gemaakt! Naast de jaren 80 invloeden hoor ik er ook wel Massive Attack in terug. De mix klinkt erg fijn en ruimtelijk op mijn koptelefoon hier.

Het enige kleine detail dat mij opviel was dat je steeds "Shadows of Tomorrow" zingt, terwijl de titel "Shadow of Tomorrow" is. Maar daar ligt niemand van wakker natuurlijk.
Thanks! Tja, als je de titel meerdere keren zingt wordt het vanzelf meervoud niet? :o:

PS. De Massive Attack referentie ben ik blij mee. Ik vind hun producties echt top :halleluja

Laatst gewijzigd:
Ja, als het goed is kan je hem downloaden. Dank voor het compliment 😊

voorlopige playlist.jpg

Graag gedaan, jongen :)

Mooie track, leuk hoe die in het einde anders gaat en die vrouwen stem er bij komt.
Vond ik ook. Ik vind het altijd tof als de track een onverwachte wending maakt, maar dat het wel helemaal klopt. Daar had ik altijd best wat moeite mee, maar hier ging het bijna vanzelf. Het contrast in stem is al groot, dus voor de rest kon het redelijk subtiel blijven. Dank voor de feedback 🙏🏻

Lekker Gothic 80's new wave sfeertje en goed gemixed. Er zit ook een soort van "slepende kalmte" in die ik wel waardeer. :okdan:

Ik ben zelf ook altijd wel benieuwd hoe iets gemaakt is, als je dat tenminste wilt delen :). Gebruikte synths/plugins, in/out-the-box, etc, en zing je zelf? Vocals zijn erg goed btw.

Grts, Dorian

Lekker Gothic 80's new wave sfeertje en goed gemixed. Er zit ook een soort van "slepende kalmte" in die ik wel waardeer. :okdan:

Ik ben zelf ook altijd wel benieuwd hoe iets gemaakt is, als je dat tenminste wilt delen :). Gebruikte synths/plugins, in/out-the-box, etc, en zing je zelf? Vocals zijn erg goed btw.

Grts, Dorian
Okay, hier een korte samenvatting hoe deze track gemaakt is.
  • Ik begin meestal met wat hardware synths. Bij deze was het de ISE-NIN, de Pro-3 en de Nina. Ik stuur deze aan via Maschine in Bitwig. Dan kan ik met de Maschine MK3 controller en de Jam controller heel snel wat patterns maken en combineren. Ik heb toen in een paar minuten een A sectie en B sectie gemaakt.
  • De drums deed ik met de Analog Rytm MK2
  • Daarna ongeveer 16 bars ge-exporteerd naar audio, waar beide secties inzaten.
  • De export ge-upload naar Suno. Een tekst geschreven met ChatGPT en Suno gevraagd de 16 bars te extenden naar een complete song inclusief de tekst van ChatGPT.
  • Van de door Suno gemaakte track heb ik alleen de zang als stem gedownload.
  • Deze zang op een spoor in Bitwig gezet en de 16 bars opgenomen synth audio er bij geplaatst. Ik had toen slechts een heel kort stukje muziek.
  • Ik heb daarna een ruwe opzet van de track gemaakt door te bepalen waar A en waar B komt en ook rekening gehouden met een break of bridge, door delen van de zang te knippen en op de tijdlijn te zetten. Ik heb ook zaken weer verwijderd zoals de Pro3 en de drums van de Analog Rytm.
  • Vervolgens met allerlei plugins er sound bijgespeeld, zoals drums uit Maschine, de bas (Mariana van Moog) en diverse sfeer pads (Omnisphere 3).
  • Ook wat ear candy toegevoegd hier en daar door gebruik van samples en effecten.
  • Ik heb steeds gekeken naar de flow van de track en waar nodig aanpassingen gemaakt.
  • Uiteindelijk nog wat zitten werken aan de mix en daarna gemastered.
  • Al met al maximaal een uurtje of tien aan gewerkt schat ik zo. Kan ook de helft zijn geweest.
Eerlijk is eerlijk, ik heb gebruik gemaakt van AI, maar alleen om unieke zang samples te krijgen. Ik heb dus alleen de zang gebruikt en die zelfs nog weer opgeknipt en hier en daar vervormt om het eigen te maken. De Suno track en mijn eindresultaat lijken dus totaal niet op elkaar. Als je op deze manier werkt gebruik je nog steeds je eigen creativiteit zoals de sample manglers dat al tientallen jaren doen. Het geeft mij in ieder geval een extra dimensie en zoals op dit forum iemand al eerder zei, de zang geeft houvast voor het arrangement en dat ervaar ik zeker zo.

Hoe krijg je Suno zover dat ie dezelfde stem gebruikt doorheen je nummers?
Dat zou moeten kunnen door persona's te creëren wat vrij eenvoudig gaat door een track te selecteren en daarvan te zeggen dat er een persona aangemaakt moet worden. Deze combineren met mijn eigen audio werkt dan weer niet. Als ik dan mijn audio upload ter referentie (voor tempo, ritme en toonsoorten), dan vervalt steeds de gekozen persona. Of ik doe iets verkeerd. Mijn tracks hebben momenteel dus allemaal een andere persoon voor de zang. Inmiddels is er ook Suno Studio, een soort DAW in je browser. Die heb ik niet geprobeerd, want kost weer extra. Misschien dat het daar wel mogelijk of makkelijker is.

Back