Trommels en bellen

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Hier ga ik verder met het ontwikkelen van een app of plugin voor trommel- en bel-geluiden. Dit is een spinoff van mijn eerdere StoringSynth topic.

Zover ben ik nu:

Heb wel even overwogen om ook wat toeters toe te voegen, maar trommels en bellen liggen voor een zinvol muziekinstrument wat meer voor de hand. ;) Het wordt dus nu een soort van alternatieve ritmebox.

Zoiets heb ik in gedachten:

Maar hoe maak je daar een app of plugin van?

Je zou eigenlijk een simulator moeten hebben met die mogelijkheid, maar dat is er niet, denk ik. Niet wat je zo kunt gebruiken, tenminste. Andere mogelijkheid, het gedrag van een schakeling binnen ruime marges van de parameters die van belang zijn emuleren in software. Met overdrachtsfuncties, opzoektabellen, etc. Het hoeft dan geen echte simulatie te zijn, als de output van de software maar goed genoeg overeenkomt met wat het circuit doet in de situaties die van belang zijn. Een tussenstap, als de diverse deelcircuits min of meer "vast" liggen, is om daar zelf (vereenvoudigde) simulators voor te schrijven.

Kun je omschrijven wat dat is? Ik zie niks wat van FB afkomstig is, wil ik eigenlijk ook zo houden. :D

Zie dit wel?

LiveSPICE is a SPICE-like circuit simulation tool for processing live audio signals. The motivation for developing LiveSPICE is to help prototype guitar effects and amplifiers, without requiring constructing a physical circuit or waiting for an offline simulation to run to try it out. With LiveSPICE, you can design the circuit in an easy to use visual schematic editor, and simulate it using your real audio device as an input signal and your speakers as the output.

Als het werkt zou dat de oplossing zijn...

Heeft iemand hier er al ervaring mee?

Gewoon 'ns uitproberen, denk ik. Als het goed werkt schept het inderdaad mogelijkheden, zou leuk zijn. :)

Heb 'm net uitgeprobeerd, en hoewel het progje veel meer componenten simuleert dan ik verwacht had zijn het er net niet genoeg voor wat ik nodig heb. Met name de digitale counters en de Chua-weerstanden (of iets vervangends) ontbreken. Waarschijnlijk is mijn circuit sowieso te ingewikkeld en is het simulatieprogje daar niet voor bedoeld.

Jammer. Wellicht in de toekomst wel voor andere dingen bruikbaar. Zal 'ns kijken of ik ergens een laptopje kan krijgen die iets nieuwer is dan het stukje antiek dat ik nu gebruik ;) en het ook 'ns proberen.

Ja - het moet in elk geval een recente en snelle computer zijn, want er komt voor het (realtime) simuleren heel veel rekenwerk aan te pas.

Wat zou het denk je ongeveer kosten om een hardware versie te maken?

Het meeste zal niet zo duur zijn, de weerstanden, condensatoren, de gebruikte IC's in dit geval, etc. Wat het bijna altijd vrij duur maakt zijn potmeters, schakelaars e.d. als je daar een best een aantal van gebruikt, eventueel een behuizing. Toch denk ik dat je met enkele tientjes al een heel eind komt.

Zo'n 100 euro zou ik er wel voor over hebben. Het grootste obstakel is mijn onhandigheid.

Dat is een mooi budget, het kan dan nog wel wat uitgebreider, schat ik zo in. Een probleem is ook wel iets waar je de spullen koopt. Bijna niemand heeft "alles" te koop, daardoor moet je vaak kopen bij meerdere leveranciers. En als het beperkt blijft bij standaardcomponenten die één enkele leverancier wel allemaal in huis heeft, kan zijn dat die leverancier voor veel spullen schappelijke prijzen hanteert, maar voor sommige dingen dan net weer niet en betaal je de hoofdprijs.

Verder systematisch te werk gaan en alles doen in een rustig tempo, denk ik. En voor hobby telt vooral dat iets uiteindelijk werkt, wat minder hoe het eruit ziet.

Back