Als mijn vocal duikt als de kick terug komt, wat doe ik dan verkeerd? Limiter / compressie...

ik ben 12 a 15 jaar geleden begonnen in de box en had/ heb er n hekel aan. Ik heb meerdere cursussen gevolgd voor ableton, sinds versie 6 tem 11, maar daar kwam geen mastering aan te pas. Ik heb een cursus compressie gevolgd voor n dag (vooral out the box) maar daar heb ik enkel van onthouden dat als t liedje niet goed is mastering t verschil niet gaat maken, en dat een api 2500 mijn ogen uitstak maar ik m niet ga betalen. :D O ja en dat je compressie 'moet leren horen' wat ik vaak niet kon.
Op YT leerde ik dat de som van compressie apart de zaak luider maakt wat ik echt nodig heb om niet te klinken zoals in 2012, vooral op vocals en mijn drums.
ik denk dat als de les me gaat tonen dat ik voor n hele uitdaging sta, en weldra een muishand terug krijg zoals begin 2010's van de daw, ik een pro t ga laten doen tegen betaling. Maar enkel als t nummer t waard is

compressie is eigenlijk niet nodig imo, alleen op een (master)bus. Op tracknivo gewoon limiten alles op -3/-6 zodat je headroom overhoudt, als je gaat summen gaat het db nivo omhoog.

wat ik altijd doe, tracks -3, dan de subbus op -3/-5, summen en dan helemaal losgaan op de masterbus (max 3-4 db reductie)met een dikke compressor met HP en altijd de kick helemaal los van alle subbussen etc gelijk naar de master, als laatste een dikke limiter/clipper. Klaar

rond 2min 34 dropt de vocal door de percussie die er in komt, maaar in deze versie dus minder opvallend, maar t kakt dan wel wat later als de drum er in mept allemaal op 2min 50 ongeveer.
Hoe meer ik luister hoe minder ik t merk duh

en dan was er deze, kickt als n loopse ezel, wat die hierboven kwijt is, maar de volume drop vd vocal op 2min 35 is duidelijk

Attachments

• Fonky Zodorozny 4 oktober korter.mp3
    8,4 MB
De niet soundcloud laatste versie klinkt veel beter, maar is het niet gewoon een kwestie van een net iets betere balans tussen de verschillende geluiden te vinden? Alles werkt min of meer goed tot 2 min35, maar omdat je achtergrondgeluiden dan echt heel prominent aanezig zijn trekken ze alles naar beneden op het ogenblik dat de kick er opnieuw komt (ik vermoed mixbus compressie). Sowieso lijkt het me beter om de voice sample en achtergrondgleuiden in de break die ervoor komt wat naar beneden te halen (zelfs 3 tot 4 db) zodat de kick als ie erin komt wat meer aanwezig kan zijn. Ik denk dat je volumelevels nu te dicht bij 0db zitten.

'k heb net een paar uur les gehad met mijn ableton project en de man haalde er n shitload processing af en inderdaad zette alles zachter.
ben totaal op nu, de rest is voor later

Als ik een beetje kan inschatten wat je leuk vind aan de hand van wat ik voorbij zie komen aan jou studio plaatjes, zou ik zeggen blijf out of the box..
@vinnieq heeft een mooie mixmaster en Tascam EQ te koop, als je geen api2500 wilt dokken.

mezelf kennende doe ik koppig voort en als t ooit de moeite is mag een pro er op zweten :D
Ik beleef niet veel plezier aan dat polijsten en schaven. Het schiet geen reet op en elke versie denk ik weer 'de vorige had dit beter en dat slechter'
gewoon releasen, voor die 20(00) luisteraars per jaar, why bother :D

Best bijzonder, hier om hulp vragen en als je dan tips en tricks van mensen krijgt zeggen dat je te koppig bent om je gedrag te veranderen :D

Wat vast helpt is je track volumes (gainstaging) verbeteren zoals Septic al heeft aangegeven en je in je les hebt geleerd.
Daarnaast helpt het vaak om je compressor "slechts" max 3dB gain reduction te laten doen.
Dan hoor je het niet echt, maar het doet wel degelijk wat, zeker als je alle kanalen met alle compressoren bij elkaar hoort.
Behalve bij creatieve compressie zoals dikke sidechain, die je juist wilt horen. Dan ga je natuurlijk een stuk verder van 3dB.

een deel vd tips ga ik uiteraard proberen... maar de leraar gisteren maakte een alternatieve multiband compressor met oa 3 eq's en n mid band compressor (denk ik) die hij met mapping aan zijn toetsenbord toewees (denk ik) en ik wist al dat ik dat nooit ga doen. Hij deed t omdat hij de plugin van ableton niet ok vindt en hij wist mijn regels:
-enkel stock plugins gebruiken - ik koop geen software meer bij - no way
-geen samples van buitenaf gebruiken

Hij heeft de les opgenomen, ik hoop dat ik de video nog krijg - was echt niet normaal hoe vlot hij was en ableton is niet eens zijn favo daw.
Ik kan niet eens een fragment herhalen terwijl ik settings aanpas, hij leek er n shortcut voor te hebben want kon t onmiddellijk.
Ik ga geen shortcuts leren in ableton, ik onthou niks - mss hier en daar n nota maken...

wie me een beetje kent weet dat ik mezelf nonchalant (stoer) voordoe maar soms dagen kan schaven ookal had ik me dan niet voorgenomen 8o)

Weet je, als je in the box zit te vlooien ken je dat ding natuurlijk, en onderhou je de kennis... Ik zit 80% out the box (jammer genoeg geen 100%) en onthou dus niet veel van de daw - ik ben dan ook geen 30 meer

Wat wel heel grappig was is dat ik soms weinig compressie instel, en hij dan zegt 'dat doet niks' en elders hij dan zit te schaven over 3 a 6 db op n ander vlak. Ik dacht overal mondjesmaat te doen maar dat is dus niet juist

Hij zei ook nog:
-luister niet naar commentaren over je muziek van iedereen, mensen weten soms niets wat ze zeggen- meningen zijn soms gebaseerd op fouten (hij gaf een hilarisch voorbeeld over coke in de 80's die je hoog aantast zodat ze teveel hoog mixen)
-kijk niet naar yt filmpjes want die zijn soms totaal verkeerd qua flow en jij hebt n sound, (door n keten fx die geen steek houden maar die je bevalt) als je die filmpjes gaat toepassen kan je opnieuw beginnen

Hij geeft ook toe dat hij zaken doet die anderen niet zouden doen. Wat ik dan ook weer begrijp.

Laatst gewijzigd:
Is het geen goed idee om gewoon out of the box te mixen, en dan enkel een 2 track digitaal opnemen die je vervolgens nog een beetje kan limiten, mixbus compressie? Zo heb ik het lang gedaan, en dat werkt blijkbaar beter met je opgebouwde kennis over buiten de box te mixen...

o maar dat heb ik zeker ook al gedaan. Zo doe k het liefst, maar vaak ben ik dan 10 a 15 takes aan 't doen haha...
Maar soms wil k gewoon multi tracken en eventueel zelfs terug naar de mixer pompen en opnieuw...
'k ga ook helemaal niet vertellen dat ik ergens veel kaas van gegeten heb trouwens :D
k heb momenteel niet eens n mixer staan, die naam waardig, sinds de studio renovatie, maar dat levert dan weer andere resultaten, tenslotte moet t enkel prikkelen en interessant blijven (voor mezelf)

Goedemorgen @klinkske je hebt volgensmij heel veel mooi spul..
Wat heb je aan eq's, filters en andere outboard gear? Die eventide H3000 is bijvoorbeeld echt iets wat veel mensen al niet hebben..
Ik kijk graag met je mee om het leuker te maken.. Denk iedereen hier..

Gewoon zoals ik een Finalizer kopen voor op het einde van je chain, een random preset kiezen, er niks van snappen en leven met het resultaat. :engel:

Zoveel heb ik niet hoor. Ik,heb wat prullen qua compressors, zoals de alesis 3620 en de rnc denk,ik en verder de ensonic dp2, h3000 en nog wat half rack boss spul en dep5, zoom 12xx, wat multipedalen oa strymon, eventide en roland. Verder een dubbele sherman filterbank, de rodec restyler… en de mfc rack filter. De re201, 301, dynachord tape delay met slider, de multivox delay, vermona spring reverb en nog 2 speeljes van klein ‘merkje uit frankrijk,,ideaal voor dub. Wat submixers om de zaak op te blazen… en nog wat boss pedalen voor flanger, chorus, distortion. Midas venice iq is wel aangenaam.

Pedalen komen er weinig aan bod. O ja vermona retroverb heb ik ook.

Ben niet van plan nog mee dure rack stuff te kopen voor glue, compressie enz.

Heb nog wat revox a en d 77’s die gemod zijn en pitch regeling hebben. Kan oa dienen als tape delay maar dan hifi, indien hoge bandsnelheid. Ik doe eerder andersom 😉

Zoveel heb ik niet hoor. Ik,heb wat prullen qua compressors, zoals de alesis 3620 en de rnc denk,ik en verder de ensonic dp2, h3000 en nog wat half rack boss spul en dep5, zoom 12xx, wat multipedalen oa strymon, eventide en roland. Verder een dubbele sherman filterbank, de rodec restyler… en de mfc rack filter. De re201, 301, dynachord tape delay met slider, de multivox delay, vermona spring reverb en nog 2 speeljes van klein ‘merkje uit frankrijk,,ideaal voor dub. Wat submixers om de zaak op te blazen… en nog wat boss pedalen voor flanger, chorus, distortion.
Leuk spul! Hoe is die Rodec?

Back