Als mijn vocal duikt als de kick terug komt, wat doe ik dan verkeerd? Limiter / compressie...

klinkske

zoekt een GAS masker.
'k zondig vast tegen n paar zaken... k heb compr en limiting op zowat alle kanalen en ook op de master op n huidige track. Ik stoor me momenteel aan t plots 100% terugkomen vd percussie: die mept mijn vocal naar beneden en dat is echt platte kak :D
Komt dat omdat ik er een maximiser op heb staan die de vocals te hoog laten gaan en dan is er geen 'ruimte' meer over?
Of is dat net 'glue compressie' die k ook ergens heb gebruikt

Ook wel eens gehad. Bij mij kwam toen alles bij elkaar opgeteld te hard binnen op m’n masterbus, waardoor er geen headroom meer was. Als je dan een kick of snare er bovenuit probeert te mixen (wat een korte, harde stoot energie is), dan is daar eigenlijk geen ruimte voor, waardoor je masterbus compressors keihard moeten werken om alles in het gareel te houden en je de kick vanzelf steeds harder en harder probeert te zetten omdat ie er maar niet echt boven dat plafond uit kan komen. Je vocal (of andere instrumenten) blazen dan door die inkickende (yeah een pun :D ) compressie naar achteren zodra die erin komt. In mijn geval ging mijn mix toen ook erg vermoeiend klinken.

Oplossing (althans, dat hoop ik voor je):
Alle instrument-kanalen eerst een stuk zachter zetten. Masterbus compressors ook even uit zetten. Vervolgens eerst je kick en bass op een fatsoenlijk niveau mixen en dan pas de rest er weer bij. Wat ”fatsoenlijk” is aan DB's zal je aan anderen moeten vragen. Daar zijn vast richtlijnen voor, en ik ben ook maar een hobbyist :engel: , maar hopelijk helpt dit je op weg.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wat met settings gespeeld en het is nu minder. Maar ik kan ook gwoon te moe zijn en t niet meer zo merken :D
Er staat een maximiser op de master en ik denk dat die de vocal in de break maximised en dan plots is er een probleem want dan moet die kick er bij en grijpt de limiter glue compressor of whatever in.
Ik ken niks van die plugins hehe

Op zich is het vrij simpel op te lossen. Haal alles van je mixbus af en kijk of het probleem weg is. Als je kick op een andere bus zit dan de vocal zou die hem niet weg moeten drukken. ( tenzij je met sidechain nog dingen hebt gedaan)

Hele studie ansigh..
je kunt ook je vocals even puur laten klinken en alleen de rest comprimeren, luisteren wat er gebeurt..

Klinkt alsof je in de mix fase nog werk hebt alvorens er een stapel masterings plugins tegenaan smijt
dit is ook mijn eerste gedachte. De levels van je kanalen hebben nogal invloed op compressie, dus als je kanaal volumes gaat aanpassen nadat je met compressie aan de gang bent geweest, kan het dus zijn dat de compressie hele andere dingen doet dan je vewacht. Als je geen flauw idee hebt wat de compressie tools doen zou ik er sowieso van weg blijven trouwens of iig pas eentje pakken als je weet waarom.

'k zondig vast tegen n paar zaken... k heb compr en limiting op zowat alle kanalen en ook op de master op n huidige track. Ik stoor me momenteel aan t plots 100% terugkomen vd percussie: die mept mijn vocal naar beneden en dat is echt platte kak :D
Komt dat omdat ik er een maximiser op heb staan die de vocals te hoog laten gaan en dan is er geen 'ruimte' meer over?
Nergens meer aankomen en poen scheppen als Russische hardbass producer.

Of de gegeven tips volgen en stapsgewijs plugins toepassen nadat de kale mix goed zit.

Ik heb al reactie van the distored preamp en krijg weldra 2u les online. Ik hoop maar dat al wat ik deed (geleerd op andere kanalen) niet allemaal anders moet want ik weet al dat ik heel koppig ben :D
Dank voor jullie tips... Maar een kale mix, dan klinkt gans de zaak als n kartonnen doos en enorm stil :D

Als de les verder op deze week pas doorgaat en ik heb moed probeer ik alvast eens alles uit te zetten om te zien wat dat geeft.
Sidechainen doe ik niet

Tis ook een beetje wat je wilt kwa stylo.. justice, mgmt en Robyn..om maar een paar voorbeelden te noemen. Die gebruiken hun compressie vrij musicaal das ook een keuze..

Wat wil je precies bereiken met alle betreffende compressie en limiting?

ik wil mijn track voldoende krachtig qua impact. Zonder al die compressie is t een natte krant. Vermits ik alles als audio heb en niet meer opnieuw kan opnemen moet ik t met de sporen doen.

Als het op een natte krant lijkt dan heb je slecht gedefineerde opnames/samples gebruikt. Probeer eerst eens de volumes goed te krijgen per track. Vaak zijn samples al gecompressed/geoptimaliseerd. Compressie gebruik je om dynamiek recht te trekken ( bijv bij een drummer die elke snaar niet even hard slaat) of bijv creatief om transients te shapen. Wat zou je bij jouw individuele tracks willen bereiken? Op een masterbus zou ik persoonlijk niet veel zetten. Ik heb alleen een ssl bus compressor standaard aan staan die 2 a 3 decibel compressed maar dat is meer als glue bedoeld. Je moet daar m.i. geen radicale settings mee doen.

Laatst gewijzigd:
ik wil mijn track voldoende krachtig qua impact. Zonder al die compressie is t een natte krant. Vermits ik alles als audio heb en niet meer opnieuw kan opnemen moet ik t met de sporen doen.
Je moet alle geluiden voldoende plek kunnen geven in de mix, dat geldt voor zowel volume/gain/headroom als voor EQ.

En plek geven kan je door verschillende frequentiegebieden te gebruiken voor ieder spoor, en/of met op andere plaatsen in stereogebied te pannen. Je hebt dus als het ware 2 richtingen waar je plaats kan zoeken: links/rechts en hoog/laag.

'links rechts ruimte' terwijl de luisteraar door n BT speaker luistert tegenwoordig lijkt me wel ruimdenkend maar weinig realistisch in dit tijdperk. Maar ik onthou de tip.
Ik werk niet met samples, ik neem alles op in één keer (het heet dan ook zwanenzang) en toen ging de studio uit elkaar. Dus het is die audio of geen audio, voor dit project.
Komt wel goed/

'links rechts ruimte' terwijl de luisteraar door n BT speaker luistert tegenwoordig lijkt me wel ruimdenkend maar weinig realistisch in dit tijdperk. Maar ik onthou de tip.
Ik werk niet met samples, ik neem alles op in één keer (het heet dan ook zwanenzang) en toen ging de studio uit elkaar. Dus het is die audio of geen audio, voor dit project.
Komt wel goed/
Als je ervanuit gaat dat de luisteraar door een BT speaker luistert weet ik eigenlijk niet waarom je dan op zoek bent naar "krachtig" en "impact".

Back