Roland TR-1000 Rhythm Creator

tr-1000_top_gal.jpg

Voor de liefhebbers, u kunt zich inschrijven op de site ,

Last edited by a moderator:
@Nap klopt mijn vermoeden dat het niet mogelijk is om een variation chain te maken van bijv ABBBCBBB zonder de songmodus te gebruiken?

ja, daar is de songmodus voor idd
Ok thnx. Hmm zou toch handig zijn als je ook gewoon een vari-chain kan maken met een combinatie van variations en herhalingen en kan opslaan binnen een pattern, zonder gelijk de songmodus erbij te moeten halen (waar er maar 16 van zijn?).

Lijkt me zo voor de hand liggend om ook buiten de songmodus gewoon die vari-chain knop ingedruk te houden en dan de variations te kiezen in welke volgorde je wilt.

Ik denk namelijk dat je in veel techno achtige muziekstijlen binnen die 8 variations wel een hele track kunt bouwen op die manier, zeker icm de trigger conditions (of hoe noem je dat ook alweer op de TR-1000)

Wat jij beschrijft is wat song modus doet. Ik snap je punt niet echt.
Stel dat je ook gewoon een vari-chain op die manier kan maken binnen een pattern, dan heb je een mini-songmodus per pattern. Dus 128 songs per project ipv 16

Stel dat je ook gewoon een vari-chain op die manier kan maken binnen een pattern, dan heb je een mini-songmodus per pattern. Dus 128 songs per project ipv 16
Ja, alleen dan zou de vari-chain een heel stuk ingewikkelder worden en dat is nu precies volgens mij niet het doel. Wil je live wisselen van variations en met variation chains jammen gebruik je vari-chain, wil je een hele lap variations in vaste volgorde aan elkaar plakken om een track te maken (de naam/functie zegt het eigenlijk al), gebruik je song mode. Er zitten ook wel wat toffe dingen in song mode, zoals de 'wait' optie, waarbij je kunt blijven hangen in een stukje voor improvisatie of een break oid en dan zelf aangeven wanneer het weer door gaat door opnieuw op start te drukken.

Ja, alleen dan zou de vari-chain een heel stuk ingewikkelder worden en dat is nu precies volgens mij niet het doel. Wil je live wisselen van variations en met variation chains jammen gebruik je vari-chain, wil je een hele lap variations in vaste volgorde aan elkaar plakken om een track te maken (de naam/functie zegt het eigenlijk al), gebruik je song mode. Er zitten ook wel wat toffe dingen in song mode, zoals de 'wait' optie, waarbij je kunt blijven hangen in een stukje voor improvisatie of een break oid en dan zelf aangeven wanneer het weer door gaat door opnieuw op start te drukken.
Nouja, volgens mij kan gewoon de huidige manier van variaties chainen blijven bestaan (dus 1 variatie ingedrukt houden en dan andere variaties indrukken), maar dan komt er een extra mogelijkheid waarmee je ook variaties kan chainen door de vari-chain knop ingedrukt te houden en dan de variaties in de gewenste volgorde te kiezen. Je kan daarna dan nog steeds de chain aan/uit zetten met de vari-chain knop door hem kort in te drukken.

Geeft toch een stukje meer vrijheid. De Wait functie van de Songmodus is wel heel nice, maar je moet alsnog dan wel van te voren vanalles inprogrammeren: de volgorde van de patterns en "wait" moet je aanzetten. Als je gewoon een mini-songmodus per pattern (= track in de meeste gevallen) hebt, kun je later (of "on the fly") de volgorde van je tracks in een live set bepalen, of evt. laten bepalen door een externe sequencer. Zo ben ik van plan om mijn Hapax te gebruiken als brein, die dan program changes stuurt naar al mijn gear. Mooie van de Hapax is dat je naadloze transities kan maken door 2 projecten te mixen. Je kan dan "DJ-style" in het moment bedenken welke track je passend vind (a.d.h.v. hoe het publiek reageert op je huidige track) - die laad je dan in en begin je gedeeltelijk (bijv. alleen een bassline) al af te spelen terwijl de vorige nog gedeeltelijk (bijv. alleen de drums) aan het spelen.

Ook heb je maar 16 songs per project - voor een enkele performance is dat wel genoeg, maar ik kan me voorstellen dat je niet elke performance dezelfde volgorde van tracks wil, dus dan ben je snel door die 16 songs heen.

Wat is trouwens de max qua regels en variaties per regel in de songmodus?

Laatst gewijzigd:
Weet ik niet uit mijn hoofd. Voor dat soort details kun je het beste de manual of deep dive video raadplegen.

Weet ik niet uit mijn hoofd. Voor dat soort details kun je het beste de manual of deep dive video raadplegen.
Ja ik heb er naar gezocht en ook die deep dive video bekeken, maar kon er niets over vinden..

Back