Maar met een MPC kun je op de bank nog een beetje rommelen en hoef ik mij niet op te sluiten in een studio.
Zo hoop ik gezin/hobby nog wat te combineren
Dat dacht ik eerst ook, maar in mijn praktijk is de 'thuisstudio' 1 deur verder (bijkeuken in en dan naar links zeg maar) en daar heb ik 'alles wat m'n hartje begeert' klaar staan.
Het 'samen met een kind' muziek maken op de MPC was erg leuk, maar ook invasief. (dan moet het op de speaker).
En als de rest lekker TV etc. zit te kijken, kan ik beter elders gaan zitten, want dan is dat geram op pads etc. alleen maar irritant.
Dus ja, het kon, nee, ik deed het niet.
Dan kan ik beter de deur dicht doen en m'n gezin aandacht geven ipv in dezelfde ruimte zitten met m'n headphones.
Ik moet er eerlijk bij zeggen, ik heb de MPC Live II 2 weken geprobeerd (iets met retour periode), dus ik heb het niet heel vaak een kans gegeven.
Wat ook niet hielp, is dat ik eigenlijk het liefste met hardware synths werk als ik jam, dus mijn MC-707 is vooral een drumcomputer en midi sequencer.
Dat zou de MPC dus ook moeten worden, maar dat werkt niet op de bank.
De MPC was dus altijd al wel een beetje haat/liefde maar ook weer zoveel beter dan heel veel ander spul. Het is gewoon een Powerhouse. Eigenlijk gewoon een DAW in een box. Maar deze hardware upgrade met steptoetsen slim gebruiken ziet er wel uit als een step forward qua workflow.
Ja, dat 'daw in a box' is nog wel een dingetje.
Ik ben veel aan het mijmeren (leuk man) over waarom ik enigszins vastloop in m'n DAWLess setup en waarom de laatste aankopen die nieuw leven in de setup moesten blazen retour gingen.
(MPC Live 2 en SP-404 mk2)
De vraag 'waarom dawless' kwam naar boven en voor mij geldt dat het gevoel van 'jammen met mijzelf' en 'in het moment zitten' een grote reden is om een hardware setup te gebruiken.
Dat krijg ik niet (minder) in de DAW.
Redenen die ik kon bedenken waren.
- clip based workflow (dat kan Ableton etc. ook natuurlijk, maar Reason niet)
- Een aantal dedicated instrumenten om je heen hebben die 'er zijn, aangesloten zijn, precies doen waarvoor ze bedacht zijn' vs 'virtuele instrumenten met een generieke controller'.
Dus nu heb ik Ableton Live gekocht en ben ik het DAWLess gevoel aan het namaken. Punt 1 werkt prima, maar het geheel voelt nog niet zo 'in het moment' als bij de DAWLess setup.
Natuurlijk kan ik een template maken met x instrumenten die ik altijd op track x,y,z heb zitten en die altijd 'iets' doen voor mij.
En dan per instrument een controller kopen en die hard mappen aan alle controls .
Maar.....
Ableton kan zoveel meer en je wilt elke keer toch weer iets anders proberen.
Goed, terug naar de MPC als DAWLess brain.
Ik denk dat de MPC nog altijd meer 'DAWLess' zal voelen, maar met alle opties die hij biedt, begint het wel verrekte veel op Ableton Live oid te lijken, maar dan zonder muis (toetsenbord kun je gewoon aansluiten)
Ik zal hem moeten kopen om te zien of ik daar diezelfde 'go go go' workflow kan creëren als die ik nu in m'n huidige setup heb,.
Trouwens, misschien goed om erbij te vermelden, ik heb in de afgelopen 5 jaar nog geen één track gemaakt op m'n setup.
Daar heb ik helemaal geen zin in.
Lekker jammen en jams 'performen' is wat ik daar wil doen.
Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar daarvoor heb ik de hardware setup.
De MC-707 is erg beperkt t.o.v. een MPC, maar misschien daardoor ook wel beter geschikt voor wat ik 'wil' in m'n hardware setup.
Ik zeg niet dat de MPC Live 3 er nooit komt, maar het 'daw in a box' idee is wel een vraagteken voor mij (of ik daar lekker omheen ga jammen)