Yamaha CS-30

Origineel geplaatst door Hooihuis
...en yes! Ik heb hem (net) in huis.
....
Goed, ik ga er nog maar even mee spelen; voor ik het weet is het weer maandag!

Erwin

Gefeliciteerd !
Ik vind zelf m'n CS-15 de Yamaha synth met de beste klank per kg gewicht ;)
Maar ik heb ook wel 's een CS 30 overwogen

Houdt er rekening mee dat als je 'm via midi wilt aansturen, je een converter met Hz/V en neg. gate optie nodig hebt

Display.nl heeft ook goed passende (draai)knoppen voor de CS serie

en de manual vindt je gewoon hier:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/CS30E.PDF

groet
Joost
 
Origineel geplaatst door levka
Houdt er rekening mee dat als je 'm via midi wilt aansturen, je een converter met Hz/V en neg. gate optie nodig hebt

Thanx 4 the advice! Heb je (of iemand anders) misschien een concreet voorbeeld van welke MIDI naar CV converter geschikt zou zijn? Ik heb eigenlijk nul komma nul ervaring met deze apparaten; mijn andere analoogjes hebben ofwel MIDI ingebouwd of zijn voorzien van een andere oplossing (zo dient mijn Protone als converter voor de Spirit :D). Weet alleen dat die van Kenton vrij goed schijnen te zijn.....

(Mocht er nog iemand eentje hebben liggen waar hij / zij van af wil dan hou ik me uiteraard aanbevolen; ik hoef niet perse een nieuwe te hebben. Ik weet: beetje off topic maar het gaat nog steeds over de CS-30!)
 
Ik vind de Kenton Pro2000 "DE" midi 2 cv converter.

Genoeg kanalen, veel triggermogelijkheden en 2 ingebouwde lfo's!!
 
ikzelf gebruik ook een Kenton (pro solo geloof ik), ik mag wel de plugs niet helemaal insteken in de cs30 of het werkt niet meer ...
 
Hallo allemaal.

Ff vertellen dat het aansturen van de CS30 ook prima gaat met een Doepfer MCV1, MCV4 of Syntecno Teebee. Ik heb me op het forum ooit laten vertellen dat je beter een wat nauwkeuriger Midi-CV/Gate converter kan kopen omdat je met Hertz/Volt werkt i.p.v. Volt/Oct. Dit omdat je weinig nauwkeurigheid in het laag hebt met een standaard converter.

Maar ik persoonlijk heb geen problemen met de genoemde apparaten.
 
cs30

cs30

Origineel geplaatst door Hooihuis
...en yes! Ik heb hem (net) in huis. slecht klinken en is hij redelijk veelzijdig. Inderdaad begint hij echt te leven als je de filterresonantie opschroeft en het valt mij op dat die resonantie heel anders klinkt dan op andere synths die ik heb;

-ik heb hem ook heb je hem nog steeds ???
het is een van mn lievelingen
kan veel ; subtiel,....rustig iele high pass lines ,...baslines met de sine sub osc a en die seq. is eg een aanrader
- maar ook bere-zware moog style bassen zijn er uit te halen ,..
alleen die env . raar he klinken anders dan je verwacht
sc6 ron
 
Re: cs30

Re: cs30

Origineel geplaatst door dave [sjuper]
Origineel geplaatst door Hooihuis
...en yes! Ik heb hem (net) in huis. slecht klinken en is hij redelijk veelzijdig. Inderdaad begint hij echt te leven als je de filterresonantie opschroeft en het valt mij op dat die resonantie heel anders klinkt dan op andere synths die ik heb;

-ik heb hem ook heb je hem nog steeds ???
het is een van mn lievelingen
kan veel ; subtiel,....rustig iele high pass lines ,...baslines met de sine sub osc a en die seq. is eg een aanrader
- maar ook bere-zware moog style bassen zijn er uit te halen ,..
alleen die env . raar he klinken anders dan je verwacht
sc6 ron

Ja hoor, ik heb hem nog steeds. Zal hem ook echt niet gauw wegdoen want het blijft een interessante synth, waarop je niet snel uitgekeken raakt. Ik zal niet beweren dat hij overal even sterk in is (je kunt er inderdaad zware bassen uithalen, hele zware zelfs, maar klinken als een Moog?) maar wat hij kan vult mijn setup goed aan. De monofone bakken die ik tot nu toe verzameld heb zijn klankmatig allemaal anders en dat is precies mijn bedoeling.

Overigens vind ik de envelopes van de CS-30 toch wel erg okee hoor! Ze werken zeer precies en met de schakelaar om ze 5 maal langzamer te laten werken heb je toch een enorm bereik. Bovendien vind ik ze vrij snel ook, en dat is sowieso altijd een pre. En niet te vergeten, je hebt er 3! Toch wel een luxe op een monosynth.....

Kortom, heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop :luv:
 
ik zou zeggen: post eens een mp3


klinkt ie misschien een beetje als DIT ?
 
Origineel geplaatst door levka
Gefeliciteerd !
Ik vind zelf m'n CS-15 de Yamaha synth met de beste klank per kg gewicht ;)
Maar ik heb ook wel 's een CS 30 overwogen

Houdt er rekening mee dat als je 'm via midi wilt aansturen, je een converter met Hz/V en neg. gate optie nodig hebt

Display.nl heeft ook goed passende (draai)knoppen voor de CS serie

en de manual vindt je gewoon hier:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/CS30E.PDF

groet
Joost
 

Attachments

  • cs15 modded 2.jpg
    cs15 modded 2.jpg
    43 KB · Bekeken: 94
Re: Yamaha CS-30

Origineel geplaatst door Hooihuis
Hallo vintage liefhebbers,


hallo

lekker he die ouwe zooi:)
 
tijdje dood hier :)

ik heb een vraag hoe werkt de pitch env presies op de cs 30 . zie in manual zo nergens iets staan waar dat uit mogelijk blijkt
 
modden

modden

kben hem momenteel aan t modden
je kn gewoon de aftakjes van de print op een minijack solderen ,...bv
en je hebt instant bv pulswidt uit of saw uit kan dan wee een een modulaire module [die ikmomenteel leen grrrr]

bv ook de AFTAKJES VAN FILTER BAND/HIGH LOW OUT =COOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
pictures volgen:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja
 
pics

pics

Ik benieuwd naar pics:okdan:
ik heb net de sync mod erop zitten ook supervet..
 
Ik heb er ook een syncmod op gezet. Nu kan de sequencer meelopen met bijvoorbeeld de korg sequencer :)

heeel fijn
 
Origineel geplaatst door mischa
tijdje dood hier :)

ik heb een vraag hoe werkt de pitch env presies op de cs 30 . zie in manual zo nergens iets staan waar dat uit mogelijk blijkt

Misschien heb je hier iets aan:


EG1
----------
The A/B envelope departs from traditional envelope designs by having an initial level, and attack level, and no sustain level. Again another Yamaha CS-30 quirk! Sustain level is implicitly 0 Volt, which relative to the initial level that may vary between -5 Volt and 0 Volt is a higher level. But this design makes it possible to have a -5 Volt rest voltage, compared to the traditional envelopes 0 Volt, and this is extremely useful when the voltage is used to modulate LFO. It means that you can make the LFO loop with extreme timing. It also matters when EG1 is used for the control of the VCOs as it provides a very wide range of pitch sweeps.
To widen the range of the envelope it has a switch between normal and x5, which speeds up slope times five times. So you can make very long sweeps as well as snappy attacks. Nice feature.
Finally you may select the trigger of the envelope to be either keyboard, sequencer or external input. Yes, it may be used as an envelope follower! You can process drum loops through the CS-30!
 
ik heb net de sync mod erop zitten ook supervet..

verdorie, die mod moet ik toch ook eens dringend doen !!!
hiervoor moet ik toch gewoon de 2 aansluitingen van een input plug bij op die trigger schakelaar hangen ??
 
syncmod

syncmod

hiervoor moet ik toch gewoon de 2 aansluitingen van een input plug bij op die trigger schakelaar hangen ??

Ik heb het laten doen dus ik zou het eerlijk gezgd niet weten:confused:
 
Iemand mischien de service manual ?
 
servicemanual idd

servicemanual idd

Origineel geplaatst door mischa
Iemand mischien de service manual ?

idd nog nooit gevonden manuals ofso ,.....=toch best raar
eerst d8 ik die nodig te hebben omdat een vca kapot was bij mij
was een output los ,...betr-dus
maar die mod op de seq ik zal vanavond anders ff een fotootje posten ,...moet wel eerstw eeer verkleinen enso [slecht in]
mod is reuzeeeeeeeee simple ...is met twee draadjes gepiept
je zet gewoon een trigger ingang [oa 909/707/gate whatever +10volt]
op de rode step button

capice
laat niemand hiet nou veel cash voor vragen dit is friend forum,...
maak wel ff en pict
wel leuk er zijn dus genopeg cs jes in omloop zie ik in een keer
 
Back
Top