Bruut intimiderende Midas XL4 console

Ik weet niet hoe de sound en eq zich tot die grote Xl-4 meet, maar wellicht leuk om eens naar een Midas venice te kijken :)
 
Een Midas Venice was een prima tafel in het betaalbare segment. Maar de XL4 was destijds de Rolls Royce van de live tafels. Appels en peren.
 
Maar dat een mix op een digitale tafel of PC het zelfde klinkt als een mix op een analoge mixer met analoge outboard: zo gek krijg je me niet. Het kanaal kleurt, de EQ kleurt, de compressie kleurt, de summing kleurt. Ik zeg niet beter of slechter, maar gewoon niet het zelfde.
Watje dus percies niet wilt, kleuren...
Kleuren doe je op track niveau, mixing is het samenbrengen van elementen. Liefst zo ongekleurd ogelijk. Althans dat vind ik dan.
 
Ik heb vandaag een Maag EQ4 plugin aangeschaft via Plugin Alliance, na wat gesprekjes met de jongens daar. Kwam er bv achter dat m'n mixjes 'air' misten, en in 't laag is er ook veel bij te leren want dat was best een soepje op goeie monitoren. Die Red Sock Sound ga ik uitchecken, thanks!
Softube M-A-S is echt goed voor low boom en high sizzle imo.

Ik heb alles vervangen door TC electronic MD4 op de masterbus, daarmee ben je gewoon klaar eigenlijk.
Op tracknivo alleen SSL 4E en Softube tape.
 
Er zijn net zo goed volledig digitale opnames en producties gemaakt die zelfs beter klinken dan analoge.
Het is een misvatting die helaas wijdverspreid is. Wetenschappelijke testen heb al lang geleden aangetoond dat mensen het verschil tussen analoog en digitaal NIET kunnen horen.
1. Wat 'beter' is verschilt toch per persoon en per beoogd doel?

2. Het is waarschijnlijk zo dat je met digitale gereedschappen de sound van bepaalde analoge mixers kan krijgen, maar dan moet je er dus wel moeite in stoppen in het digitale domein. Dat moet je willen en kunnen. Je mix klinkt niet zomaar als vanuit een tafel als je het gewoon zonder fratsen door een interface en DAW haalt. Zie de reply van @bikkel

Je haalt hier wat dingen door de war. Dat het digitaal ook zo kan klinken betekent niet dat die analoge klank van de tafel niet alsnog warm kan zijn.
 
Lange post.

Je hebt de video zelf niet goed bekeken. Je quote 'm zelfs verkeerd. Schlep zegt dat de gedachte dat analoog *beter* is een mythe is. Nou, daar zijn we het geloof ik allemaal wel mee eens. En daarna zegt hij nog zelf dat harmonic distortion van analoge apparaten mooi is, maar dat ie het fijn vindt dat ie in het digitale domein dat soort dingen precies kan instellen ipv dat het meer random is. Allemaal prima. Dat betekent niet dat iets niet anders kan klinken. Of wou je soms zeggen dat een Boss BX-800 precies hetzelfde klinkt als een interface en DAW zonder enige fx?

Ik snap echt wel dat met de juiste instellingen niemand een digitale mix van een analoge (van een bepaalde tafel) onderscheidt, of omgekeerd. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat dingen wel degelijk een sound kunnen hebben. Ik snap het evangelie dat je wil verkondigen, maar dat is een heel andere kwestie. Het enige wat @Dorian Urac dus 'verkeerd' heeft gedaan is dat ie het had over 'analoge warmte' en niet gewoon 'warmte' of 'dat klinkt mooi'. Dat 'warm' is ook maar gewoon een term om te beschrijven dat je het op een bepaalde manier fijn vindt klinken, hรจ. Zowel een digitale als analoge mix kan subjectief warm zijn.

Verder kan ik je al een tijd niet serieus nemen omdat je hier hoog van de toren blies over dat mensen het verschil tussen een hardware Oberheim en de VST niet konden horen en vervolgens niet thuis gaf toen mensen je testje deden en antwoord gaven.
 
Laatst gewijzigd:
Als laatste aanvulling.

1. Mensen kunnen inderdaad meestal niet een digitale of analoge synth onderscheiden in een mix. En buiten een mix zal 't soms ook knap moeilijk zijn. Zie alle A/B testen op YouTube.

2. Analoog is niet beter dan digitaal of omgekeerd.

Gefeliciteerd. Dit wisten we allemaal decennia geleden al. Zullen we nu weer over iets anders praten?
 
Zullen we nu weer over iets anders praten?

Ja!

Waarom is een Venice vergelijken met een XL4 hetzelfde als appels met peren vergelijken? Dat de een meer opties en wat andere kwaliteiten snap ik wel, maar dat geldt voor alles waar je een instapper en een topmodel hebt. Zijn ze zo verschillend dat een venice je niet hetzelfde soortgelijk plezier kan geven in de home studio, zonder dat je er een extra kamer voor nodig hebt?
 
Het enige wat @Dorian Urac dus 'verkeerd' heeft gedaan is dat ie het had over 'analoge warmte' en niet gewoon 'warmte'
De tafel was inderdaad lekker warm. Zo ongeveer 40 graden Celcius bij de roostertjes aan de achterkant schat ik in, en dat met ventilator! haha :D
 
Lange post.
Ja dit is toch vrij pittige tekst, en behoorlijk fanatiek. Als je wetenschappelijk wilt blijven accepteer je niet zomaar de geleerde theorie.Die neem je mee in je veldwerk in de jaren daarna anders zouden we nog steeds denken dat de zon om de aarde draait. Daarnaast is het ook niet echt waard al geniet ik wel van analoog digitale discussie's om tot de dood voor zoiets triviaals als een subjectieve ervaring te vechten want, je kunt AES er wel bijhalen en het is fijn dat het er is maar ja zij weten over 10 jaar wellicht ook weer wat meer. Ontneem niet keihard iemands aanname maar blijf in gesprek.
 
Last edited by a moderator:
Lieve mensen, ik had het in mijn eerdere posts over de menselijke subjectieve beleving van werken achter zoโ€™n mooie imponerende console, met alle poรซtische terminologie die daar bij hoort. Als mens beleef ik geluid, muziek, het weer, medemensen, honden, katten, goudvissen en studio-apparatuur in totaal subjectief diffuse termen zoals warm, koud, lief, mooi, schattig, krachtig, geweldig. Wetenschap is top en reuze interesting, maar eventjes ondergeschikt als het over persoonlijke beleving gaat. Twee totaal verschillende werelden die niet mengen en ruis op de lijn geeft.

Om er een stapje bovenop te doen: In mijn beleving heeft zoโ€™n tafel een karakter en ik fantaseer er graag een zieltje bij. Iemand noemde het een Rolls Royce, en nu is ie naast warm en analoog ook nog koninklijk in mijn fantasie :kroon: . Heerlijk subjectief dus en hoe mooi is dat als je er even bij stilstaat! En dat alles dankzij mijn lieve warrige breintje.

Ik heb een mooie subjectieve herinnering aan die dag, een hoop geleerd met wat gezelligheid op de koop toe, en dat vond ik leuk om hier te delen. :W
 
Laatst gewijzigd:
Ja!

Waarom is een Venice vergelijken met een XL4 hetzelfde als appels met peren vergelijken? Dat de een meer opties en wat andere kwaliteiten snap ik wel, maar dat geldt voor alles waar je een instapper en een topmodel hebt. Zijn ze zo verschillend dat een venice je niet hetzelfde soortgelijk plezier kan geven in de home studio, zonder dat je er een extra kamer voor nodig hebt?
De verschillende onderdelen van een Venice zijn niet dezelfde kwaliteit als die van een XL4. Er moest budgetwise tenslotte ergens op bespaard worden. Dat geldt natuurlijk ook voor de hoeveelheid inputs en outputs. Persoonlijk vind ik trouwens dat een Venice echt voldoende in- en outputs heeft voor leuk studiowerk. Maar qua pre amps en eq is de XL4 echt superieur. Dus qua 'leuk' en 'topklasse' vind ik het appels en peren.

Dat neemt niet weg dat je ook veel plezier kunt hebben van een Venice, en vooral ook veel beter je kont kunt keren in de mixruimte, als je 'm vergelijkt met een XL4...
 
Daarom wijs ik steeds op het belang van een goede ADDAC en ditto monitors. Die maken het verschil als je bereid bent aaniznlijk te investeren.

De duurste luidsprekers hebben nog steeds een minder vlakke frequentie reponse dan de goedkoopste ADDA chips :D
 
Hele leuke ervaring,,maar die Bowie stem van jou hoeft helemaal niet gemixt te worden..๐Ÿ‘,
Klinkt van nature al "analoog warm".
Dank oh dank. Daโ€™s superleuk om te horen! :)

Alleen, zonder compressors schiet m'n stem qua dynamiek alle kanten op hoor. En zonder galm is het wat droogjes. Het enige dat er niet inkomt op mijn stem zijn tuners en autotune.
 
De duurste luidsprekers hebben nog steeds een minder vlakke frequentie reponse dan de goedkoopste ADDA chips :D
Weet niet waar jij op luisterd, maar ga nou werkelijk de kwaliteit van ATC monitors in twijfel trekken?
Wart zijn die Nederlanders toch goed in elkaar opvrijen zeg... hilarisch
 
grappig topic!

Maar helaas.....iedereen heeft het fout....

Het gaat natuurlijk alleen maar om hoeveel knopjes er op zitten!
Wat kan dat geluid nou rotten....

Vet apparaat hoor :)
 
Back
Top