Magazine 'Interface' is failliet

Harry S.

Stamgast
Lid sinds
7 mei 2021
Berichten
192
Locatie
Amsterdam
Geen idee of er hier veel lezers/kijkers zijn, maar de uitgever van het blad en de site Interface is failliet.

Gaat me wel een beetje aan het hart, was ooit frequent lezer, alhoewel ik er de laatste jaren eigenlijk alleen nog langskwam als ik specifieke recensies zocht (dus faillissement zal uiteindelijk gewoon mijn schuld zijn). Is blijkbaar nog wel een april/meinummer. Volgens mij gaven ze ook nog een blad voor gitaristen uit. Hopelijk lukt een doorstart, alhoewel een magazine op papier wel vooral nostalgie is.


interface-262-april-mei-2024.jpg
 
Serieus? Toch wel treurig nieuws. Ik had het niet zien aankomen..

Ik vind Interface prettiger lezen dan bijv. Sound on Sound en Computer Music
 
Met AI zijn al je online magazine’s met 1 muisklik klaar voor distributie alles over…..

INSTAND MAGAZINES
 
Jeetje, heftig. Ik heb ooit nog een artikel voor ze aangeleverd.

Ik vond het blad eerlijk gezegd soms wel een beetje te nicherig. En Ze gingen niet echt met hun tijd mee, hoewel me dat op papier ook lastig lijkt. 20 jaar geleden gaven ze zelf ook aan verbaasd te zijn dat ze het (toen al) zo lang volhielden.

Maar jammer, zeg.
 
Laatst gewijzigd:
Jammer, volgens mij betaalde ik eerder ook een Euro of 50 en de laatste 2 jaar dacht ik rond de €36
 
Jammer, ik zie de laatste periode weer veel papieren magazines verdwijnen.
Op deze manier blijven er straks alleen maar grote Engelstalige bladen over.

Ik was geen vaste lezer maar heb wel af en toe een blad gekocht als hier interessante gear in stond.
Ik snap het ook deels wel, ik maak vaak de afweging of de prijs van het blad van 8-10 euro opweegt tegen de content die mij interesseert.
Vaak heb ik al online de nodige reviews gelezen.
 
Eerlijk gezegd vond ik het nooit een goed blad en kocht het dan ook nooit. Qua papieren magazines vond ik Future Music en Sound on Sound vele malen beter. Maar eigenlijk koop ik sinds de hele opkomst van reviews en demo's op internet (en dan met name Youtube) waarbij je de instrumenten ook meteen kunt zien en horen helemaal geen muziekbladen meer (ook geen gametijdschriften overigens, om dezelfde reden). Als je de cover van het april/mei nummer ziet, is het ook allemaal ouwe koek die hier weken zo niet maanden geleden al aan bod is geweest. Toch jammer dat het failliet is, met name voor de mensen die er aan meewerkten en hun fans/vaste lezers.
 
Op deze manier blijven er straks alleen maar grote Engelstalige bladen over.

Dat denk ik ook, ja. Het lijkt me heel lastig om dit in de Nederlandse taal rendabel te maken.

Voor mij 'werken' veel van die bladen ook niet. Video's zijn veel logischer dan een stappenplan in een blad. Ik heb hier een flinke stapel Future Music's en Computer Music's liggen waar ik niets mee doe. En als ik een review lees, wil ik meteen dat apparaat horen en zien. Dan is online logischer.

We zijn wel lid van de Consumentenbond. Dan krijg je een paar keer per jaar een magazine, maar het gaat vooral om toegang tot alle testen online. En hulpmiddelen en een telefonische helpdesk als je een geschil hebt. Dat blad is dan meer relatiebeheer.
 
Ik koop/lees sowieso amper nog tijdschriften, tenzij ik op reis ga. Dan heb ik het liefst iets met veel mooie foto's, zoals National Geographic. Da's op papier altijd nog leuker dan van een scherm. Populair-wetenschappelijk vond ik ook altijd wel leuk maar die komen ook nooit boven een niveau uit dat je op een gegeven moment wel gezien hebt ('de anatomie van een scheet'), en de 'serieuze' wetenschappelijke tijdschriften liggen dan weer zelden in de kiosk. Vroeger las ik nog wel wat opiniebladen als Elsevier en dergelijke, maar naarmate ik ouder word, merk ik ook dat de mening van andere mensen over dingen me steeds minder interesseert. Dus ook geen talkshows meer voor Nap. Heerlijk, meer tijd voor mijn gear.
 
Laatst gewijzigd:
Bladen over synths koop ik zelden, alleen als het interessant is. Het enige tijdschrift die ik altijd lees is De Groene Amsterdammer, waar ik een abonnement op heb.
 
Ik koop/lees sowieso amper nog tijdschriften...

Dat vergrijst ook absoluut. Hoewel er (gelukkig) nog wel behoefte is aan objectieve duiding. Anders kunnen enge types ongehinderd van alles roepen.

Je ziet het ook bij veel muziektijdschriften. Die focussen zich helemaal op boomer-muziek. Leuk, The Who op de cover. En ik zag laatst een Engelse glossy over de Engelse rave-culture. Met interviews met Orbital en The Orb enzo, voor mensen zoals ik 😉

Ook zoiets: printcartidges kopen. Dat gebeurt steeds minder, alles gaat naar het schermpje.

Het enige tijdschrift die ik altijd lees is De Groene Amsterdammer, waar ik een abonnement op heb.

Vind ik ook goed en ze zitten in de lift, omdat ze een duidelijke niche hebben gekozen en daar goed in zijn. Volgens mij is dat de enige manier waarop je kunt overleven.

De Groene doet het trouwens ook slim met podcasting. Dan hebben ze een gesprek met de auteur van het stuk. "Wil je het hele verhaal lezen? Word dan nu proefabonnee."
 
Laatst gewijzigd:
Jammer dat ze failliet gaan maar onvermijdelijk denk ik.
Ik heb indertijd wel een tijdje een abonnement gehad maar toen je steeds meer via youtube en internet van alles kon zien en lezen heb ik het beeindigt.
 
Ik zie dat de uitgever Keijser 18 Mediaproducties ook failliet is. De slagwerkkrant waar ik nog op steeds op ben geabonneerd wordt daar ook door uitgegeven. De swk is blijkbaar een stichting. Hoop niet dat dat ook betekent dat dat ook ophoudt.
 
Ik vrees dat dit een tendens gaat worden, maar ja als iedereen ook zo makkeljk met Ai omgaat..
Hopelijk kunnen we het hier op het forum beperken.
 
Wat heeft dit met AI te maken? De terugloop van verkoop in papieren tijdschriften en kranten is al een trend van de afgelopen 25 jaar ofzo. Ik vind het eerlijk gezegd nog verbazingwekkend hoeveel tijdschriften er nog wél bestaan (en ook vaak dezelfde of overlappende onderwerpen) als je een gemiddelde Ako of Bruna inloopt.
 
Wat heeft dit met AI te maken? De terugloop van verkoop in papieren tijdschriften en kranten is al een trend van de afgelopen 25 jaar ofzo.
Eens, maar Ai gaat het nog een setje geven (ai is al 30 jaar actief hoor).. Op de Academy hadden we het hier al over en dan heb ik het over 20 jaar terug. Content, het zelf creeeren tis veel om te begrijpen maar zodra je de verbanden legt is het duidelijk. Maar idd ik zal het niet meer opperen het is wat het is.
 
Vind ik ook goed en ze zitten in de lift, omdat ze een duidelijke niche hebben gekozen en daar goed in zijn. Volgens mij is dat de enige manier waarop je kunt overleven.

De Groene doet het trouwens ook slim met podcasting. Dan hebben ze een gesprek met de auteur van het stuk. "Wil je het hele verhaal lezen? Word dan nu proefabonnee."
Klopt, je ziet dat Elsevier en met name Vrij Nederland moesten inleveren qua verkoop. Laatstgenoemde ging van een weekblad naar een maandblad.

De Groene doet het juist wel heel goed. Elk jaar hebben ze steeds meer oplages.
 
Ik zie dat de uitgever Keijser 18 Mediaproducties ook failliet is. De slagwerkkrant waar ik nog op steeds op ben geabonneerd wordt daar ook door uitgegeven. De swk is blijkbaar een stichting. Hoop niet dat dat ook betekent dat dat ook ophoudt.
Inderdaad, Slagwerkkrant, De Gitarist, Interface. Gaat dezelfde kant op als alle (Nederlandse) computerbladen en niet alleen op papier. Laatst is Hardware.info ook verdwenen en blijft alleen Tweakers over.

Vindt het ergens jammer, afgezien van de vraag welke bladen of media slechter of beter zijn is het wmb belangrijk dat er zo veel mogelijk verschillende geluiden (pun intended) te horen zijn.

Ik zou nooit alleen bv de Groene willen lezen en verder niks. Doe er dan, al is het maar om te ergeren, als tegenwicht Elsevier even bij. Overigens ben ik meer van Follow the Money, maar die is online, maar dan wel in combi met een krant als Parool of Volkskrant. Of meer on topic: liever SOS én Tim Shoebridge, dan elk van hen alleen :-)
 
ik had al een abbo toen het nog Midi & Recording heette, ergens in begin 90s.

Maar inderdaad ingehaald door internet, ik hoef geen artikel te lezen over een nieuwe bak als ie al op diverse fora voorbij is gekomen incl vids en demos.

Dus al een paar jaar geleden gecancelled en ook de AmigaFormat lees ik niet meer :D

Voor alles is een plaats in tijd en ruimte, die is nu dus over voor Interface, lullig voor de contentcreators die er wat geld aan verdienden, maar ja, thats life
 
Back
Top