Remote sequencer transport

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi,

In mijn studio zijn er twee "hoofdplaatsen" die vlak tegenover elkaar liggen. Aan de ene kant staat een Korg Kronos waarvan de sequencer de master van alles is. De sequencer controle worden dus intensief gebruikt. Aan de andere kant staat een MPC die dus slave is en een Montage en Emulator 4 stuurt.

Wanneer ik me op die laatste concentreer, is het lastig dat ik me moet omdraaien om aan de controle van de Kronos te kunnen, locaten en starten (en dan terug draaien naar de andere kant).

Nu zit ik te zoeken naar een klein ´bakje´ dat enkel start-stop-locate knoppen heeft en dat aan de MIDI in of de USB terminal van de Kronos kan gekoppeld worden en dat ik dan aan de zijde van de MPC kan zetten.

Ik heb een Korg Nanopad en die kan wel geconfigureerd worden voor noten, CC´s en PG´s maar geen sequencer transport. Een footswitch start/stop is een mogelijkheid maar mist de locatie.

Vandaar mijn vraag of iemand weet of zo´n klein bakje bestaat.

Alvast bedankt om mee te denken.

:doei:
 
Ik ben ondertussen de Korg Nano Kontrol 2 tegengekomen. Er bestaan heel veel filmpjes over de Nano i.c.m. verschillende DAW´s en software synthesizers maar geen enkel met betrekking tot een KRONOS en zijn sequencer transport controls. Heeft iemand van jullie ervaring met die combinatie?

:doei:
 
voet knopjes...
Airturn BTT500S-2.jpg
of
08ff5e4e-e2be-4d08-9070-07fec089472d.jpg
IK Multimedia iRig BlueBoard.jpg
IK Multimedia iRig BlueTurn.jpg


of deze
ly1owinypgm1vqgd5kyk.jpg


er is ook een Roland versie maar die is iets duurder...🤩
 
en de MPC heeft MMC commando's nodig om (juist) te reageren

foot controller : FC-300
Bedankt voor de suggestie maar de MPC is slave aan de Kronos (deze laatste heeft een apart spoor om tempowisselingen op te nemen, de MPC heeft dit niet).

Ik heb ondertussen de midi implementatie chart van de Kronos gevonden en deze herkent inderdaad geen MMC. De transport commando's beperken zich tot de system realtime messages zoals timing clock, start, stop, continue enz.

Ik zoek dus een klein controllertje, gadget of whatever dat met die dystem realtime massages kan geprogrammeerd worden.

:okdan:
 

Als het echt simpel moet ;)
 
Kan de MPC zelf niet dat kastje zijn wat je zoekt?

midi-out van de MPC (nog steeds slave) naar midi-in van de Kronos (nog steeds master), zodat de Kronos de clock bepaalt, en je met de MPC op start kunt drukken? Uitdaging is dan wel om de note-data eruit te filteren, dan wel niet door te sturen, maar wie weet kan je dat op de MPC resp. Kronos instellen.
 
Kan de MPC zelf niet dat kastje zijn wat je zoekt?

midi-out van de MPC (nog steeds slave) naar midi-in van de Kronos (nog steeds master), zodat de Kronos de clock bepaalt, en je met de MPC op start kunt drukken? Uitdaging is dan wel om de note-data eruit te filteren, dan wel niet door te sturen, maar wie weet kan je dat op de MPC resp. Kronos instellen.
Dit is een piste waaraan ik nog niet gedacht had 💡 . Ik ga eens onderzoeken hoe ik het aan zou kunnen pakken want beide MIDI OUT's van de MPC zijn in gebruik door enerzijds een Montage, anderzijds een EMU E4. Maar via de THRU van één van die toestellen moet de clock doorgegeven worden (en hopen dat ik geen feedbackloop genereer). En dan vingers gekruist houden dat ik het op de Kronos op één of andere manier kan beperken tot enkel die system commands.

Ik hou je via deze thread op de hoogte van mijn experiment (morgen of overmorgen).

@J@ker: bedankt voor het voorstel maar dan volstaat een gewone footswitch evengoed natuurljk. Maar fijn van je dat je me mee wil helpen :okdan:

:doei:
 
En dan vingers gekruist houden dat ik het op de Kronos op één of andere manier kan beperken tot enkel die system commands.

"Note Receive (Note Receive Filter) [All, Even, Odd] This setting specifies whether even-numbered, odd-numbered, or all note numbers will be sounded when note data is received from the KRONOS’s keyboard or from an external MIDI device." - Parameter Guide, p. 783.
 
"Note Receive (Note Receive Filter) [All, Even, Odd] This setting specifies whether even-numbered, odd-numbered, or all note numbers will be sounded when note data is received from the KRONOS’s keyboard or from an external MIDI device." - Parameter Guide, p. 783.
Ga ik eerstdaags verder onderzoeken. Bedankt voor de tip :okdan:
 
Ik heb de afgelopen dagen enkele experimenten uitgevoerd en tot de vaststelling gekomen dat wat ik wil niet echt mogelijk is (met de werking van de Kronos als oorzaak).

Het experiment dat het dichtste bij succes kwam is een SY99 MIDI OUT koppelen aan de MIDI IN ban de Korg en die laatste op MIDI AUTO zetten. De clock van de Kronos op INTERNAL en die van de SY ook (die laatste op extern zetten, doet het tempo flippen wegens feedback loop). Op die manier kreeg ik perfect wat ik wil tussen beide toestellen: ik kan op de Kronos de locate, start en stop gebruiken én op de SY99 ook.

Alleen vind ik dan in de midi implementatie van de Korg terug dat de start-stop en song position pointer midi commando's NIET verzonden worden wanneer zijn clock extern ontvangen wordt. Bijgevolg blijft de rest van de studio roerloos stilstaan.

Ik heb een mail naar de importeur van Korg Benelux verstuurd in de hoop dat zij een oplossing vinden.

En zo niet, blijf ik me maar gewoon omdraaien iedere keer als ik de sequencer moet positioneren en/of starten. Ik zie het dan maar als extra lichaamsbeweging :).

Aan allen die in deze post geantwoord en meegedacht hebben een woordje van dank :okdan:

:doei:
 
En een apart apparaat voor de clock? Is dat niet wat?

Tja, het probleem ligt in de afhandeling van de system realtime massages (start, stop, song position pointer) van de KRONOS wanneer die externe kloksignalen ontvangt. Dan stuurt ie dus niet door naar de midi out.

Zie mijn eerdere post
"Alleen vind ik dan in de midi implementatie van de Korg terug dat de start-stop en song position pointer midi commando's NIET verzonden worden wanneer zijn clock extern ontvangen wordt. Bijgevolg blijft de rest van de studio roerloos stilstaan."

Dus jouw voorstel zal evengoed tegen deze beperking aanbotsen, vrees ik.

Maar wel top van je dat je mee naar een oplossing zoekt :okdan: .

Zelf overweeg ik nu om één van de twee midi masterkeyboards dichterbij de Kronos te plaatsen zodat het binnen handbereik van die z´n sequencer controls komt te staan. Zo kost het niets en ben ik ook geholpen 💡.

:doei:
 
Ah die song position is natuurlijk belangrijk, altijd puzzelen met die hardware :)
 
Back
Top