Experimenteer voeding maken van (een oude) PC voeding

Grumble

Happy Drumming
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
982
Locatie
Eibergen
Ik heb nogal eens de behoefte aan een voeding om te experimenteren, en nou had ik een (oudere) PC voeding liggen.
Allereerst heb ik bij Temu een bordje besteld voor een paar euro waarop een 24 pens connector, zekeringen, terminale, aan/uit schakelaar en een power led hun plek vonden.
20240223_120138.jpg


Vervolgens heb ik de voeding geopend en zag al gelijk waarom deze voeding in de afvalbak terecht gekomen is: Er zat "bloemkool" op een Elco.
Dus eerst deze elco vervangen en even testen: alle spanningen waren aanwezig.
Toen heb ik de draden die ik niet nodig had (waaraan de connectoren zitten die b.v. naar de harddisks, videokaart en processor gingen) van de print los gesoldeerd.
Ook de kabel die naar het bovenstaande bordje gaat heb ik ingekort. Vier gaatjes is de behuizing van de voeding om het bordje te bevestigen en klaar is Kees....eh Ed

20240223_120246.jpg
 
En dan heb je meteen +12, -12, +5, -5 of is het 3V?. Niet regelbaar maar met die vier kom je een eind. Het zal niet de meest propere bron zijn, maar als dat je wens is zal de portemonnee ver open mogen want een cheapo labvoeding is niet beter op dat vlak.
 
Ja, het is +12 -12 +5 en +3,3 volt.
Ik heb ook wel een regelbare voeding met 3 spanningen 0-20 volt en 0-7 volt 2 ampere, maar dit vind ik handiger voor veel toepassingen.
 
Back
Top