Racks in de studio. Graag wat praktijk ervaring, tips?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.723
Locatie
Streek rond Herentals - België
Vriend van me zegt altijd ‘racksynths gebruik je nooit’ en hij heeft een punt.

Ze staan gewoon te ver weg vd keys of sequencer om meer dan wat naast je desktop past, te bedienen, en ik heb t niet voor midi.

Ik wil ze aanraken, of kan ze net zo goed verkopen.

Dus graag wat inspiratie van hoe jullie je racks rondom hebben, zodat je ze kan aanraken. Ik denk momenteel om rechts van me 2 19 inch racks te zetten naast elkaar. Op n verhoog, zodat er pakweg 4 a 6 racksynths binnen armlengte komen. Dat is echter breed… kost me veel ruimte in de doorgang naar mijn werkplek.

Dus graag fotos, tips, hoogte laagte, schuinheid vd stand. Of gebruiken jullie ook van die schuin liggende racks op de grond?

Hoe werkt dat voor je rug enz
 
Ik heb mijn racks synths en samplers en wat FX in 4u portable cases binnen handbereik op een tafel links naast me staan.
Daarboven op 2 kleine synths (Moog Sub Phatty en Little Phatty) zeg maar 2 stacks van 8u totaal naast elkaar en daar de 2 moogjes bovenop.
Het hele pakket samen is vaak de basis waarmee ik werk, voor me DAW scherm/touchscreen + keyboard en dan aan de rechterkant arp quadra en 2600's en wat eurorack spul.
Andere synths en FX hebben geen vaste plek en zet ik pas neer bij gebruik.
 
Ik heb ze nu bijna allemaal onder de tafel staan en inderdaa, ik gebruik ze haast niet. Ik ben toch meer een tweaker dan iemand die werkt met specifieke geluiden uit specifieke (rack)instrumenten. Ik kan me voorstellen dat als je altijd maar alleen je Lately Bass uit je TX81z gebruikt het niet uitmaakt waar dat ding staat maar ik zou ze wel weer op bureauhoogte willen hebben. Maar ja, daar staan al die fucking desktop synths en kleine keys al.....
 
Ik heb één klein rack direct naast mijn mengpaneel schuin achter mijn master keyboard. Daarin zit mijn veelgebruikte Stereoping Programmer en audio interface. Direct daarnaast nog een rack op mijn bureau met daarin mijn rack modules. Die hoef ik alleen te bedienen bij bv. patch changes/writes.

Sowieso heb ik in mijn compacte ruimte voorkeur voor rack modules met losse controllers, dus PG-800, MPG-80, Retroaktiv & Stereoping spul, etc, of compacte rack modules met een hoop controls erop zoals een Supernova 2. Dat voorkomt een hoop keyboards terwijl je vanaf één master keyboard toch vrij goede hands-on control hebt.
 
Ja racks lijkt ideaal voor ruimte maar voor synths en fx merk ik dat ik het weinig gebruik.

Zeker voor synth, al hebben die een editor dan nog verdijnen die snel naar de achtergrond.

Voor pre-amps, EQ's, compressors en geluids modules is het ok.
 
testopstelling en klassieke mess
IMG_0550 2.jpeg
 
De hydra heb ik nog maar recent en heb m gebruikt in het nummer 'levenslang'
Ik hoop m nu meer te ontdekken als ie niet meer op de desk moet staan (en dus er vaak niet op KAN staan)
Dat is een vd redenen ik de opstelling zo wil
Die kabel zooi is t laatste: als alles ingeprikt is, ligt de helft vd kabellengte nog maar op de grond :duivels::D
Zo verjaag je vrouwen en mensen die t niet begrijpen, werkt even goed zoals je passagierszetel uit je 2zit roadster schroeven onder t mom 'gewichtsbesparing' zodat je geen comment krijgt op je rijgedrag, en moet je nooit stoppen om n terrasje te doen of iets sufs te gaan bezichtigen hehe
 
Ik heb alleen racks en die zitten allemaal in een enorm Tonto-achtig gebogen zelfbouw meubel. Visueel heel fijn en handig. Bovendien heb ik voor de meeste synths remotes, switchboard tussen verschillende synths en Fx.
 
Nee hoor, enkel aan de schuiverts, pads en keys.
Knoppen raak ik enkel aan na t eten van kippewit. Da's mager.
 
Heerlijke meevaller: Bax leverde vandaag een extra rackje en wat blijkt: die K&M houders 1 en 2e verdieping kan ik omdraaien en dan heb ik aan de achterkant planken verzaagd en win ik zo 2 extra werkplekjes. BONUS BONUS - er past een dx7 op t onderste rek. Woop woop.
Ik had nog een mark of the unicorn antieke midi bak liggen die niemand wil en die doet perfect 1 midi in naar 8 uit dus hoppa, niet op foto maar ondertussen vuur ik al die pollies aan. Stel je voor, Klinkske en poly rack synths in een track. De lotto wordt sneller gewonnen!

Het moet nog wat stabieler gemaakt worden en die planken mss nog afwerken met zwarte strip. Ben heel erg blij. En voor t hoge bezoek nog ff stofzuigen en dweilen, de kabelmess op de grond is ondertussen beter dan op foto.

Was trouwens erg ondr de indruk vd JP8080. Die wordt wel een keer gewekt in combi met de 909 hehe

Schoonmama gaat zo trots zijn op r schoonzoon :kroon:
9251D655-E4DA-4E9C-94B5-FBC12FCE3566.jpeg
IMG_0568 2.jpeg
533105E4-21C3-4B31-95AE-D31969773232.jpeg
 

Attachments

  • 9251D655-E4DA-4E9C-94B5-FBC12FCE3566.jpeg
    9251D655-E4DA-4E9C-94B5-FBC12FCE3566.jpeg
    80,8 KB · Bekeken: 40
Laatst gewijzigd:
Ziet er gaaf EN uitnodigend uit !
(Rack synths werken bij niet, raar genoeg rack fx weer wel… )
 
man man wat een luxe. nu willen we ook wel wat horen toch? make some tracks.
Had je appeltaart al geluisterd? Dat is de asm en de matrix 6. Staat hier op t forum. Volgende week heb ik weer wat tijd. Ik hoop wat flinks uit mijn comfy zone te doen want Prince is bijna jarig en da s een prima deadline (no pun intended) om de dx7 eens te proberen en wat rack dozen hun organs
 
Back
Top