defecte eurorack modules

Enigste wat je wel ziet is dat bij sommige met kleuren wordt aangeven wat de ins en de outs zijn.
Buchla z'n Easel bijv heb je zwarte outs en de rest heeft kleuren, bij Xaoc zie je bij de outs een wat dikke zwarte rand en bij de ins een dunne cirkel er omheen, voor de rest weet ik het ook niet.

bij sommige modules staat de aanduiding boven het patchpunt (bv moog), andere makers zetten de aanduiding eronder. als er dan veel patchpunten naast en boven elkaar zitten en er ook al veel kabels steken/hangen, kan dat best verwarrend zijn.

of ik modules heb die het niet zouden verdragen als ik 'fout' patch, weet ik niet, maar ik heb alle modules (die het toelaten) van bananuts voorzien, met een vast kleurschema.
veel werk, en kost ook wat, maar het is wel heerlijk! veel vlotter patchen zo.
(als je bananuts bij befaco zelf bestelt, krijg je 25% korting vanaf 8 packs van 25, overigens. en, maak niet de fout die ik heb gemaakt: wachten met het bestellen van de toolset van exploding shed tot je de meeste modules al gebananut hebt. met die tools gaat het 4x zo snel, en, nog belangrijker, is de kans op beschadiging vrijwel onbestaande.)
 
Zijn de meeste in en outs van modules van kleuren te voorzien? Ik weet van de Befaco maar heb je ook gekleuren -ringen(nuts)- voor bijvoorbeeld de Doepfer, Ladik en M.I. modules?
Ik denk er aan om de kleurschema van Befaco aan te houden: zwart-in en rood-uit.
 
heb je ook gekleuren -ringen(nuts)- voor bijvoorbeeld de Doepfer, Ladik en M.I. modules
Ja, je kunt gewoon de hexnuts vervangen door gekleurde varianten. Je hebt bv de Cosmonuts (maar die zijn van volgens mij van Synthrotek dus daar zou ik uit ethische overwegingen ver van blijven), er zullen vast nog wel meer aanbieders zijn.
 
Voor Doepfer en Ladik heb je geen kleur code moeren voor zover ik weet. Op MI spul passen de Bananuts en Pushernuts.
 
Ik repareer regelmatig Eurorack modules, en 'statistisch' gezien vallen dan een aantal dingen op:

De meeste defecten zijn gebruikers-fouten. (Mijn toko heet niet voor niets Human Error). Daarbij staat het verkeerd aansluiten van de voeding bovenaan. Veel modules hebben daar een beveiliging voor, maar dat is niet altijd afdoende. Ik heb ook gezien dat een voeding hierdoor defect gaat, soms zelfs zeer spectaculair.
Met de modulaire aard van Eurorack begeven veel gebruikers zich ook op een terrein wat je bij standaard synths niet tegenkomt. Half-open behuizingen, aansluiten, loskoppelen, dat soort zaken. Het is een stuk fout gevoeliger. Met een opening in je case is het ook mogelijk dat een half ingestoken jack kabel contact maakt met het busboard, wat op nummer twee staat van meest voorkomende defecten. Onderdelen zijn dan regelmatig compleet opgeblazen, soms zelfs onherstelbaar.

Op nummer drie, staat helaas de kwaliteit van ontwerp en component-keuze. Ik zie heel, echt heel veel slechte ontwerpen. Voor zowel modules als hele racks met voeding. Het is me soms een wonder dat het überhaupt werkt. Het is fantastisch dat we zo veel keuze hebben tegenwoordig, maar er zit veel rommel bij, tot het punt dat het eigenlijk niet op de NL markt zou mogen zijn. Een gebrek aan beveiliging komt ook tegenwoordig nog steeds veel voor, ook bij dure modules. Dat heeft deels te maken met het gegeven dat een 'beveiliging' niet altijd kan. Die komt niet zonder concessies op de werking van de module. Aan de andere kant is er ook veel misinformatie op het web die je dan terugziet in ontwerpen.

Kijken we naar Mutable bijvoorbeeld, dan zie je dat het PCB-ontwerp zelf is uitbesteed aan industrieel ontwerpers. Dat is te merken aan de 'good practices', EMC rating, echte ROHS, dat soort zaken. Richtlijnen voor consumenten-producten worden netjes gevolgd en de printplaten worden niet voor een habbekrats in China gemaakt, maar in de EU. Als je een MI vergelijkt met een DIY versie zie je het meteen. De DIY versies worden regelmatig aangeboden ter reparatie, originele modules vrijwel niet.
 
Ik kan me ook voorstellen dat ESD (statische electriciteit) een probleem kan zijn bij eurorack. Als je in een hele droge omgeving zit en op je wollen sokken over je hoogpolige kunststof tapijt naar je modular toeschuifelt, en dan de tip van een van je patch-kabels aanraakt kan je de boel een flinke tik geven. Ik denk dat veel modules, ook de beter ontworpen varianten, dat niet heel fijn vinden.
Ik denk niet dat je dit helemaal kan voorkomen maar het kan helpen om je voeding goed te aarden en te zorgen dat je rack-rails ook op de aarde aangesloten zijn. Zodat de frontjes van de modules niet zweven, en niet ont-aard moeten worden via die ene module die toevallig wel netjes zn frontplaat via de voedingskabel heeft ge-aard.
Als je dat goed geregeld hebt kan het een goeie gewoonte zijn om voor je met patchkabels aan de gang gaat even een metalen frontplaat van een module aan te raken.
 
Veel cases gebruiken een "power brick", deze heeft doorgaans geen aarde aansluiting, dus dan ben je aangewezen op een zwevende 0 volt referentie.
 
Back
Top