defecte eurorack modules

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Ik ben een paar jaar bezig met eurorack en merk dat ik toch wat gedoel heb door defecte modules. Iets wat niet alleen wat onrust en ook frustratie en gedoel oplevert maar ook een behoorlijke hap uit mijn hobby budget neemt.
Zo had ik afgelopen jaar al drie defecte modules. Ik vermoed dat het deels door -suf- patching komt. Let ik niet op en zet ik cv op een output.
Vraag: Kan een module daar niet voor beveiligd zijn -fool proof- en hebben dat niet alle modules?. Het valt me hier op dat ik nog nooit een defecte Doefper, Ladik, M.I of Befaco heb.
 
Laatst gewijzigd:
Goede vraag, ik lees graag even mee..


Kan een module daar niet voor beveiligd zijn

Dat kan.


en hebben dat niet alle modules?

Ik krijg de indruk van niet. Maar da's omdat ik in de omschrijving van modules soms een opmerking lees, dat die beveiliging erin zit. Blijkbaar dus noemenswaardig - en ik trek zelf nu even de conclusie dat het er dus niet standaard in zit, dan.

Aanvullend op de vraag van Pojo: als zo'n beveiliging niet standaard is, wat zijn de grootste fouten die je kunt maken?
 
Zo had ik afgelopen jaar al drie defecte modules. Ik vermoed dat het deels door -suf- patching komt. Let ik niet op en zet ik cv op een output.
Vraag: Kan een module daar niet voor beveiligd zijn -fool proof- en hebben dat niet alle modules?. Het valt me hier op dat ik nog nooit een defecte Doefper, Ladik, M.I of Befaco heb.
Ik ben zo'n 10 jaar met Eurorack in de weer maar ik heb nog nooit defecte modules gehad (en dat zijn er > 100). Zijn het dan modules van specifieke merken die het bij jou begeven?
 
Enigste wat je wel ziet is dat bij sommige met kleuren wordt aangeven wat de ins en de outs zijn.
Buchla z'n Easel bijv heb je zwarte outs en de rest heeft kleuren, bij Xaoc zie je bij de outs een wat dikke zwarte rand en bij de ins een dunne cirkel er omheen, voor de rest weet ik het ook niet.
Is het ook niet een kwestie van de manual van een module doorlezen zodat je weet welke maximum voltage er op gezet kan worden?

Ben wel benieuwd wat anderen daar nog over weten.
 
Een module kan volledig beschermd zijn en dat is ook wel de norm bij makers tegenwoordig. Een input is beschermd tegen piekspanning door een sterke weerstand tussen de input en aarde te plaatsen. Een output is beschermd doordat ie gebuffert wordt en een output weerstand heeft. Ik denk dat ik het zo goed zeg maar ik ben ook maar een hobbyist.
 
Volgens mij zijn de meeste modules tegenwoordig wel beveiligd tegen verkeerd patchen. Ik heb daar in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

Feit blijft wel dat zelfs eurorack-modules gewoon dingen zijn en dingen gaan vroeg of laat een keer stuk - of, als je ze laat repareren, zelfs meerdere keren.
 
Ik ben zo'n 10 jaar met Eurorack in de weer maar ik heb nog nooit defecte modules gehad (en dat zijn er > 100). Zijn het dan modules van specifieke merken die het bij jou begeven?
Ik heb er zo rond zestig. Laatste modules die defect zijn: Uscale2 (Intellijel), Cellz (cre8audio) en laatst T43 (vpme.de). Alleen de laatste was nieuw gekocht maar helaas net 1 maand na afloop van garantie defect. :-( . En dit alles in 1 jaar tijd. Veel modules zijn 2e hand rond 60%, 25 % nieuw en de rest d.i.y.
 
Het kan ook gewoon geluk of pech zijn, toch? Zo is mijn Synthesis Technology E300 al twee keer stuk geweest, mijn Cwejman VC-ADSR, twee modules van AJH Synth... en ik vergeet er vast nog een paar.
 
Oudere dreadbox modules (de grote gele/beige) en de eerste versie van de Hades semi modular kan je met gemak slopen als je ze verkeerd patches.
 
Ik lees net een bericht van een van de mensen van Intellijel waarin staat dat verkeerd patchen van de Uscale2 geen schade kan veroorzaken. Blijft een raadsel.
Maar goed ...ook modules hebben een beperkte levensduur (wat niet 8))en zeker ook de componenten.
De voedingen in mijn 2 cases zijn d.i.y. Deze test ik goed, zeker ook als ik de inhoud verander.Nooit een probleem geweest.
 
T43 (vpme.de)
Deze ging ook stuk bij mij, ik e-mailde hem en hij repareerde hem kosteloos. Aardige man, ik kocht de module van hem direct op Dutch Modular Fest 2019. Ik weet zeker dat hij je wil helpen. Toffe module trouwens, ik gebruik hem vaak.
Het doet je wel denken, was/is er dan een fout in het ontwerp?
 
Ik lees net een bericht van een van de mensen van Intellijel waarin staat dat verkeerd patchen van de Uscale2 geen schade kan veroorzaken. Blijft een raadsel.
Dan zou ik ze even een mail sturen, eventueel met een foto van je case met modules erbij want Intellijel heeft een goede naam, misschien dat ze wel iets voor je kunnen betekenen of misschien tegen een kleine vergoeding 'm repareren, je kan altijd proberen.
 
Dan zou ik ze even een mail sturen, eventueel met een foto van je case met modules erbij want Intellijel heeft een goede naam, misschien dat ze wel iets voor je kunnen betekenen of misschien tegen een kleine vergoeding 'm repareren, je kan altijd proberen.
De module gaat binnenkort naar de mensen van Intellijel. Ik ben benieuwd.
 
Deze ging ook stuk bij mij, ik e-mailde hem en hij repareerde hem kosteloos. Aardige man, ik kocht de module van hem direct op Dutch Modular Fest 2019. Ik weet zeker dat hij je wil helpen. Toffe module trouwens, ik gebruik hem vaak.
Het doet je wel denken, was/is er dan een fout in het ontwerp?
T 34 gebruikte Ik ook vaak. Echt heel tof bij gebruik van sequencies. Net een email de deur uit gedaan. Over algemeen heb ik ervaren dat het merendeel van de module makers erg behulpzaam en communicatief zijn. Was een tijdje geleden verbaasd dat ik een antwoord van Dieter Doepfner zelf kreeg, na aanleiding van mijn vraag over een Doepfer VCO.
 
Ik heb 2 defecte, of niet goed functionerende modules. En allebei zijn het precision adders. De Doepfer a-185-2. Die is zelfs een keer gerepareerd door Schneiders, de chip vervangen. Maar die doet het nu weer helemaal niet meer. Die heb ik opgegeven. En de ALM beasts chalkboard. Die doet het nog wel maar na enige tijd verliest ie het ingestelde voltage en raakt alles ontstemd. Als ik dan flink de knop heen en weer rats doet ie het meestal wel weer.
Het begon volgens mij toen ik ze naast elkaar ben gaan gebruiken. Ik ben er niet achter waarom deze het niet goed doen. Met de honderd andere modules die ik heb gehad nooit een probleem gehad.
 
Ik heb de d.i.y. stroomvoorzieningen.... Erica, Electronic things... and stuff, en nu een Tar voeding. uitvoerig getest. Mensen van Intellijel twijfelde ook aan mijn voeding(en).
Volgens de gegevens die ik vind met -modulargrid- kan het net. IK kan me voorstellen dat een module niet of niet goed werkt zonder goede "sapstroom". Maar De Uscale 2 werkte in elke rek van mij niet goed, was niet goed in te stellen. Blijft vreemd dat de mensen van Intllijel,dit tot twee maal toe wel lukte.
De Uscale2 van Intellijel is voor een tweede keer daar op nieuw ingesteld., dus geen reparatie. De mensen bieden mij een nieuwe versie aan- Scales- met 35 % korting.
De nieuwe versie heeft wat meer mogelijkheden en ook een sequencer. Ik ben benieuwd. Sequencer kan alleen met de toetsknoppen op de scales ingesteld worden, vind ik wel een beperking.

T34 is door Vladimir gerepareerd en zonder kosten verzonden.Top.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de d.i.y. stroomvoorzieningen.... Erica, Electronic things... and stuff, en nu een Tar voeding. uitvoerig getest. Mensen van Intellijel twijfelde ook aan mijn voeding(en).
Volgens de gegevens die ik vind met -modulargrid- kan het net. IK kan me voorstellen dat een module niet of niet goed werkt zonder goede "sapstroom". Maar De Uscale 2 werkte in elke rek van mij niet goed, was niet goed in te stellen. Blijft vreemd dat de mensen van Intllijel,dit tot twee maal toe wel lukte.
De Uscale2 van Intellijel is voor een tweede keer daar op nieuw ingesteld., dus geen reparatie. De mensen bieden mij een nieuwe versie aan- Scales- met 35 % korting.
De nieuwe versie heeft wat meer mogelijkheden en ook een sequencer. Ik ben benieuwd. Sequencer kan alleen met de toetsknoppen op de scales ingesteld worden, vind ik wel een beperking.

T34 is door Vladimir gerepareerd en zonder kosten verzonden.Top.
Je mag je tekst wel op standaard instellen want het is wel erg klein zo, mooi dat die T34 gerepareerd is
 
Back
Top