[House] Glad You Came v1

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo
Vandaag dan eindelijk het arrangement uitgewerkt van een idee dat al een paar maanden terug was ontstaan.
Meestal bedenk ik eerst een loop bestaande uit drums en lead en dan moet ik ergens later de energie vinden om het uit te werken.
Dat was dus vandaag...

Doel was ook om te experimenteren met Drumazon 2, dus de meeste geluiden komen daaruit.
Leads, Piano en Synth Bass --> UVI Digital Synsations, die had ik al aan tijdje geinstalleerd maar nooit wat mee gedaan.

Hoor graag wat jullie ervan vinden!

 
Echt een fijne track. Het sample die erin komt op 0:30 is echt geniaal. De referentie is naar de vroege house sound maar gemuteerd naar 2024. Que sound design kan dat tellen.

Dan wat kritische feedback: de open hihat speelt de hele tijd op dezelfde velocity, ik zou daarmee variëren, om wat meer funk erin te brengen. De rest van de geluiden zijn heel in your face/maximized, dus ietsje meer funk kan geen kwaad. Bv eerste hit minder velocity, tweede meer. Eventueel gecombineerd met een ietwat hogere pitch op de tweede hit. Maar je kan ook varieren over 4 of 8 hits, wat best werkt. De hele track is sowieso ook heel luid, voor mij mag het een tikje lager (meer ik ben op dat vlak behoorlijk old school).
 
Echt een fijne track. Het sample die erin komt op 0:30 is echt geniaal. De referentie is naar de vroege house sound maar gemuteerd naar 2024. Que sound design kan dat tellen.

Dan wat kritische feedback: de open hihat speelt de hele tijd op dezelfde velocity, ik zou daarmee variëren, om wat meer funk erin te brengen. De rest van de geluiden zijn heel in your face/maximized, dus ietsje meer funk kan geen kwaad. Bv eerste hit minder velocity, tweede meer. Eventueel gecombineerd met een ietwat hogere pitch op de tweede hit. Maar je kan ook varieren over 4 of 8 hits, wat best werkt. De hele track is sowieso ook heel luid, voor mij mag het een tikje lager (meer ik ben op dat vlak behoorlijk old school).
Hey super bedankt voor de feedback!

Interessant wat je zegt over die hi-hat. Naar mijn gevoel zit deze altijd heel statisch in de house mixen.
Heb jij een voorbeeld van een house track waarin de hi-hat gevarieerd wordt?

Luide mixen... Jarenlange ervaring mee, vooral in het hardtechno genre waarin ik 80% van de tijd produceer. Je leert er echt goed mee mixen/masteren, het is niet zomaar even de limiter ophogen en het klinkt goed. Ook bij house vraagt de site waar ik mijn ghost producties naar stuur nog steeds om tussen de -7 en -9db integrated LUFS.
 
Het verschil is dikwijl subtiel, en zit 'm misschien niet altijd in enkel de off-beat hat maar alle andere hats eromheen. Fuck D'void Dos, bijvoorbeeld, heeft vanaf 1:50 duidelijke velocity verschillen in de hats die de synth melodie nog wat extra benadrukken. En heel veel speed garage, toch ook een beetje spin-off van house, heeft het ook.

En luid mixen: ik bewonder de technische kunde om het te doen, en kan het zelf niet, maar ik merk wel dat ik het niet altijd apprecieer als luisteraar. Het gebrek aan subtiliteit en diepte is toch echt een ding.
 
Ja, dat bedoelde ik met "het zit 'm misschien niet altijd in enkel de off-beat hat maar alle andere hats eromheen". Maar of je het nu doet door toevoeging van gesloten hats, of door te variëren met de velocity van de open hat, het netto-effect is dat niet alle offbeats evenveel accent hebben (of alleszins door het menselijke oor als dusdanig gepercipieerd worden), waardoor je wat meer funk of groove erin brengt.
 
Kijk een medestander in de hihat programmering. Ik uit net op 2 andere tracks mijn kritiek daarover. Bij dit nummer stoort het me ook enorm. Ik luister met muzikanten oren dus ben erg gefocused op details. Probeer variaties, kleine nuances.
 
Haha, ik ben geen funky hihat fundamentalist, ik heb ook wel tracks met hele strakke hhats die precies op de tegentijd zitten. Maar dan zit er wel een bas of syntje in dat tegendraadse accenten legt.
 
Heel lekker dit. Goeie drive en mooie opbouw / structuur.
Geluiden en mix zijn ook aangenaam om te horen.
Heb je plannen om dit uit te brengen (of onder te brengen bij een label)?

Ik heb zelf niet zo'n moeite met het gebrek aan variatie in de drums, hats ed..
Gewoon een lekkere track.. niets meer daan doen zou ik zeggen en uitbrengen!
 
Toch tot de conclusie gekomen dat ik geen funky house maak, maar tech house en electro house en dat is nu eenmaal wat meer statisch.
Ook nog eens wat favo tech house tracks beluisterd en daarin is weinig hi-hat variatie te bekennen.
Dan lijkt het meer alsof je van een metal band verwacht dat ze met een akoestisch gitaar gaan spelen.
Wat ik wel nog zou kunnen toevoegen is een ride cymbal en wat snare rolls, om wat meer variatie erin te krijgen.

Hieronder die tracks favo tech house tracks :)





 
Heel lekker dit. Goeie drive en mooie opbouw / structuur.
Geluiden en mix zijn ook aangenaam om te horen.
Heb je plannen om dit uit te brengen (of onder te brengen bij een label)?

Ik heb zelf niet zo'n moeite met het gebrek aan variatie in de drums, hats ed..
Gewoon een lekkere track.. niets meer daan doen zou ik zeggen en uitbrengen!
Als het hardtechno zou zijn dan kan ik het of zelf uitbrengen of bij een bekend label.
Tech house is echter een zijstapje van me en heb totaal geen connecties of idee van een bepaald label, anders dan uitbrengen op een ghost producers site.
Het zou dan hier bij komen: Dark Fiber Imprint | House of Tracks | 2024
 
Ha Rutger - bij die eerste track van Marc Volt hoor ik toch echt dat de tussentijdse openhat tussen kick 2 en 3 wat langer doorklinkt, een ook wat lager pitcht (misschien door layering met aan ander geluid, dat hoor ik niet heel precies).

Maar goed, ik wil zeker niet het evangelie van de velocity hhat verspreiden, en als jij vindt dat de huidige hhat beter past bij de stijl waar je naartoe wil met deze track, dan is dat uiteraard je volste recht. Zoals ik reeds zei, er zit meer dan genoeg lekkers in de track qua sound design, dus uitbrengen die hap.
 
Ha Rutger - bij die eerste track van Marc Volt hoor ik toch echt dat de tussentijdse openhat tussen kick 2 en 3 wat langer doorklinkt, een ook wat lager pitcht (misschien door layering met aan ander geluid, dat hoor ik niet heel precies).

Maar goed, ik wil zeker niet het evangelie van de velocity hhat verspreiden, en als jij vindt dat de huidige hhat beter past bij de stijl waar je naartoe wil met deze track, dan is dat uiteraard je volste recht. Zoals ik reeds zei, er zit meer dan genoeg lekkers in de track qua sound design, dus uitbrengen die hap.
Heb nog even gekeken naar Drumazon 2 en daarin stond de decay en pitch al op het minimum. Gelukkig hebben we Shaperbox 3 en heb ik het nu zo geprogrammeerd dat de vierde hat in een hele bar nu wat meer decay heeft dan de eerste drie. Zodra ik een nieuwe versie heb zal het hier wel laten horen.
 
Heb de V1 beluisterd. Wat een goede track!!!! Precies de House waarvan ik houd :) De drums uit de Dumazon klinken erg goed; mijn Phoscyon 2 klinkt ook zo lekker. Releasen die hap :dj:
 
Toevoeging: Een tijdloze House track, kon voor 2000 worden gedraaid, maar zou ook in de charts van vandaag niet misstaan
 
Lekker hoor!
(nog een Peter hier)
Ik zou zelf af en toe wat 16e closed hihats erdoor gooien, maar misschien past dat niet bij de stijl die je voor ogen had.
Verder heel fijne drum sound!
Die kick kickt lekker.
 
Back
Top