Gratis reminder: check je batterijen in je gear...

wat ik hier in lees is dat ik de bijtende stof van een lekkende batterij kan neutraliseren met een ander (type) lekkende batterij.
 
Ik kreeg de tip van eh Maarten (?) van Artefacts dat Duracell weliswaar net zo hard lekt als andere merken maar dat ze wel veel minder zooi lekken als de andere merken.
 
wat ik hier in lees is dat ik de bijtende stof van een lekkende batterij kan neutraliseren met een ander (type) lekkende batterij.
Tja. Je neutraliseert een zuur (ph lager dan 7) met n base (ph hoger dan 7) en andersom. Let wel wat t warmte kan geven/ geeft, die reactie. Kap die niet voor de lol azijn bij natronloog. In mensentaal: bijvoorbeeld azijn bij kachelruit reiniger. Die laatste vreet je huid ook op. Zwijgen we nog over je ogen.

mijn ezelsbruggetje: als t zuur heet, is t het ongekeerde van n base. En een base, lijkt op n baas. Hoog dus. base is hoog qua ph. Voelt vettig op de huid bijvoorbeeld natronloog, zoals zeep. Wast moeilijker vd huid dan n zuur.

draag handschoenen en was je handen deftig. Chemische brandwonden zijn geen grapje. ik heb 2 ex collegas met huidtransplantatie. Dus die kristallen van een uitgelopen batterij wil je niet in je ogen. En ik denk ook dat eens die kristallen vochtig worden, ze weer gaan vreten in je huid. Dus dat schrapen vd kristallen was je voldoende van je handen.

ik heb maar een lesuur chemie gehad ooit, maar werk al wel 32 jaar in de sector. Wees gewoon voorzichtig met die zooi
 
ik heb maar een lesuur chemie gehad ooit, maar werk al wel 32 jaar in de sector. Wees gewoon voorzichtig met die zooi
same here, collega ;)
werk op een biotech lab.
Zwavelzuur en Natronloog zijn ook hier dagelijkse "kost" :D
Altijd netjes met handschoenen aan en veiligheidsbril op.
(zat maar beetje te dollen :p)
 
Laatst nog een K2000 rack met een lekkende batterij, het waren duracell procell batterijen, nu ben ik overgegaan naar
Panasonic Eneloop ( oplaadbare batterijen ) had deze al in gebruik voor mijn digitale camera en Flitser, ga nu alles vervangen wat betreft AA en AAA
batterijen , zijn niet goedkoop als je het vergelijkt met niet oplaadbare batterijen, tevens moet je nog een batterijlader kopen en dan een die meer kan dan alleen laden.
 
Hoe erg was t in die k2000? Heb ook prijs in de mijne en is erg. Had t wat proper gemaakt maar de spanning is bij verse batterijtjes in vrije val dus toe aan deskundigen.
 
Hoe erg was t in die k2000? Heb ook prijs in de mijne en is erg. Had t wat proper gemaakt maar de spanning is bij verse batterijtjes in vrije val dus toe aan deskundigen.


Beetje vergelijkbaar dan in deze topic

Deel van het zuur ook op de bodemplaat net naast de print, alles schoongemaakt met witte azijn, dan nog voor de zekerheid isopropanol 70%,
ik kon de batterijhouder uit elkaar halen dus het veertje en plaatje, deze vervolgens in een kopje witte azijn gedaan en dit ging goed bruisen,
spanning kun je controleren door 4-5-6 ( numeriek toetsenbord ) indrukken.

Keyboard versie eveneens problemen, echter hier zit de batterijhouder in de bodenplaat ver van de print en lekt naar onder.

Het is wel zo als je de K2000 een tijdje niet gebruikt de kans dat batterijen gaan lekken groter is, weet niet waarom maar dit is mijn ervaring.
er zitten nu oplaadbare batterijen in en nu kijken wanneer de K2000 low battery aangeeft :)
 
Laatst gewijzigd:
Oplaadbare batterijen beginnen aan een lagere spanning dan wegwerp maar houden deze langer aan.

En in mijn ervaring lekken oplaadbare niet.

Ik merk ook dat batterijen gaan lekken als je spul een tijd niet gebruikt. Als een batterij haar best doet met lekken, vreet ze het veertje gewoon weg en gaat de aantasting een eind de print in. Dan wordt het zoeken naar gezond koper om overbruggingen te maken, want op dat aangetast spul kan en wil je niet solderen.
 
Niet alle chemie is hetzelfde in de batterijen, soms is het azijn, soms natriumbicarbonaat. Voor de Korgjes met 'herlaadbare' batterijen gebruik ik altijd een natrium-soepje met demiwater.
Ga ook zeker niet met een schroevendraaier zitten krabben op je PCB. Het dunne koper is al aangetast en met mechanische druk trek je het zo kapot. Eerst reinigen en oplossen, dan pas kijken wat er beschadigd is. Aangetaste componenten verwijderen en gebroken traces herstellen.
 
Nu je het zegt....

20211228_210300.jpg


Cheers,
Exo. :mega:
 
Als je nog ergens een ongebruikte Ninetendo Wii hebt staan. Check die remotes/controllers.
Daar trok ik vorig jaar ook een prutje uit wat ooit een batterij was geweest.
 
Hehe ik heb nog n bakje staan met oude. Als ik de foto kan overtreffen zie je m wel verschijnen
 
Een paar weken terug had ik ook prijs.

Ik wilde mijn Fluke multimeter gebruiken maar ik kon deze niet inschakelen. Wellicht batterijen aan vervangen toe, leek me ook logisch aangezien het nog de originele waren die er bij zaten en ik heb die multimeter al verschillende jaren.
Bij het openen van het batterijcompartiment was het onmiddellijk duidelijk wat het probleem was: lekkage van één van de batterijen.
Batterijen verwijderd, de restanten met een tandenborstel weggepoetst. Het enige wat een beetje aangetast was, waren de metalen contactlipjes waar de batterij tegenaan duwen. Ik heb ook de behuizing zelf opengemaakt om te zien of er ook lekkage naar binnen was maar dat was gelukkig niet het geval.
Nieuw setje batterijen erin en hij deed het weer: oef.
 
Back
Top