Gratis reminder: check je batterijen in je gear...

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.732
Locatie
Streek rond Herentals - België
Blijkbaar zijn AA en AAA batterijen nog steeds niet lekvrij. Hoe lang is t geleden dat je je gear checkte op lekke batterijen? Ik heb net een 6 maandelijkse reminder in mijn kalender voorzien.

Ik lees online dat duracell gekend is om te lekken en blijkbaar zou energizer 2 jaar garantie geven op NIET lekken.
Ik ben al ff gestopt met duracell kopen, ik heb momenteel varta in huis maar de volgende wordt energizer.

Wat leesvoer, geen idee of t artikel klopt

 
Ik had onlangs lekkende Ikea AAA batterijen in mijn draadloze toetsenbord dat ik voor de Moog One gebruik voor patch namen etc. Zaten er wel al tien jaar in ofzo. En gelukkig geen schade, paar nieuwe erin en hij kan weer tien jaar mee.
 
In mijn ervaring lekken oplaadbare niet.

In mijn studio heb ik nergens verwisselbare batterijen dus voor mij speelt het nu niet.
 
Ik had al lekkende AA’s na enkele jaren. Als in 2 jaar. In een roland tr08. Ik wist toen niet dat t nog kon. te belachelijk voor woorden. We zijn 2024 eh. En ik dacht dat premium me kwaliteit zou geven. Nope.
 
heb hier een Volca sample waar de batterijen al aan lekken waren na minder dan jaar, betrof Energizer AAA
 
Toen ik laatst mijn gameboy vond kwam ik er ook achter dat batterijen niet eeuwig mee gaan helaas …
 
Dat is dus briljant van de E-Mu Xboard serie - die werkt ook op 3 AAA batterijen (gebruik ik vaak voor demo opstelling bij verkoop of als ik snel iets wil testen met MIDI) en daar hebben ze in het batterijvakje 3 losse slots voor ingebouwd! Dus je kunt er extra batterijen indoen als backup (als je hem veel gebruikt), of je haalt de batterijen uit het actieve deel en stopt ze in de reserveslots als je hem een tijdje opbergt. Dat doe ik dus trouw, want hij komt misschien 3-4x per jaar uit de opslag.
 
Ja dit is super advies. Een groot deel van de instrumenten waar ik aan werk heeft problemen door lekkende batterijen. Ik zie daarbij ook alle merken voorbij komen hoor, dus er is er niet een die 100% veilig is.
 

Attachments

  • 20240117_122101.jpg
    20240117_122101.jpg
    121,5 KB · Bekeken: 48
  • 20231114_120915.jpg
    20231114_120915.jpg
    164,5 KB · Bekeken: 40
  • 20231106_120445.jpg
    20231106_120445.jpg
    169,3 KB · Bekeken: 44
  • 20220823_103644.jpg
    20220823_103644.jpg
    199,3 KB · Bekeken: 45
  • 20220830_135536.jpg
    20220830_135536.jpg
    174,8 KB · Bekeken: 45
Blijkbaar zijn AA en AAA batterijen nog steeds niet lekvrij. Hoe lang is t geleden dat je je gear checkte op lekke batterijen? Ik heb net een 6 maandelijkse reminder in mijn kalender voorzien.

Ik lees online dat duracell gekend is om te lekken en blijkbaar zou energizer 2 jaar garantie geven op NIET lekken.
Ik ben al ff gestopt met duracell kopen, ik heb momenteel varta in huis maar de volgende wordt energizer.

Wat leesvoer, geen idee of t artikel klopt


Wat is de kans op lekkage bij knoopcelbaterijen? Er zit zo'n eentje in m'n AN1X al een paar jaar en heb er niet naar omgekeken.
 
En hoe minder je het apparaat gebruikt, hoe groter de kans op lekken lijkt het. Tenminste bij afstandsbedieningen merk ik het zo. Zelfs met oude batterijen: gebruik het af en toe en OK, gebruik het een tijd niet en lek.
 
Controleer ook je Lithium Ion batterijen als je toch bezig bent, of ze nog opgeladen zijn. Redelijk wat apparaten hebben tegenwoordig een interne batterij zoals Deluge, OP-1 etc. Diepe ontlading kan de batterij beschadigingen. Om de zoveel maanden kijk ik of alle apparaten nog juice hebben, ook powerbank en ipad en dat soort spul.
 
Eigenlijk off-topic, maar.. nog tips voor als je te laat was?

Had lekkende batterijen in m'n Wii-motes, die ik als midi-controllers wilde gaan gebruiken.

(Kan 't anders ook nog wel even googlen, die moeite heb ik nog niet gedaan..)
 
Ik moet t ook googlen maar de stan daard hier is de witte zooi er af schrapen met n scherpe schroevendraaier

sorry voor de rare zinne, mijn ipad doet dom
 
Wat er lekt is zuur, dus het is belangrijk dat te verwijderen. Eerst mechanisch met schroevendraaier en dergelijke, eventueel nareinigen met IPA. Maar gedane schade maak je niet ongedaan, en het zuur kan ver langs het koper reizen. Koper dat aangetast is door zuur maakt slecht contact, vandaar dat het daarna soms met nieuwe batterijen niet meer werkt ook al zie je verderop geen schade. Beter voorkomen dan genezen dus.
 
ik heb zeker gelezen wat t zuur neutraliseert, ik dacht 'azijn' maar als dat zo is, zijn die kristallen geen zuur maar base (voor wat mijn chemische kennis waard is)
google weet t vast beter.

**tante edith*** ja het is dus "alkaline" = basisch. Je neutraliseert t dus met (azijn/citroen)zuur.

Het lekken van batterijen (algemeen bekend als batterijzuur) is een vervelende, bijtende stof: het kan uw huid verbranden, de grond vervuilen en natuurlijk het apparaat waarin het is gelekt verpesten. Bij huishoudelijke batterijen is dit ‘zuur’ eigenlijk alkalisch – dankzij de chemische samenstelling van kaliumhydroxide. Bij loodaccu's is zwavelzuur het gevaarlijke residu, dat een ander soort schoonmaakbeurt vereist.
Hoe maak ik een lekkage van een alkalische batterij schoon?

Lekkage uit een alkalische batterij is bijtend en hantering ervan moet worden vermeden om chemische brandwonden te voorkomen. Als u probeert batterijlekken uit een apparaat te verwijderen, wordt de juiste veiligheidsuitrusting geadviseerd (d.w.z. oogbescherming, handschoenen, enz.). De lekkende batterijen moeten uit het apparaat worden verwijderd en in een plastic zak worden geplaatst om bij het afval te worden weggegooid. De beste manier om alkalische lekkage uit het apparaat te verwijderen, is door het apparaat voorzichtig te neutraliseren door het voorzichtig te deppen met een paar druppels mild zuur, zoals witte azijn of citroensap. Bij hardnekkige lekkages kan een oude tandenborstel, gedrenkt in azijn of citroensap, de klus klaren. Nadat de lekkage is geneutraliseerd (het bruisen stopt), droogt u het gebied zorgvuldig af. Nadat het gebied grondig is opgedroogd, kunnen de metalen contactpunten van het apparaat worden geschraapt om eventuele resten te verwijderen en vervolgens worden gepolijst met een potloodgum.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top