Attack/Release CC 72/73 op Roland Fantom 0

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Misschien een vraagje voor iemand met veel Roland / Zen Core ervaring?

Op de Fantom 0 heb je uiterst links twee draaiknoppen Attack en Release. Als je die aanraakt dan zie je op het scherm "Zone Attack Time Offset (CC#73)" verschijnen, met een waarde. Gelijkaardig voor Release (CC#72).

Als de huidige patch ("zone" in Roland jargon) slechts één tone onderdeel heeft ("partial"), en ik kijk naar de AMP envelope waarden van die ene partial, dan verandert er niets terwijl ik die zogenaamde Attack verander. Dus de attack verandert wel hoorbaar, maar op het laagste niveau van de architectuur, ttz in de partial, blijft de attack constant.

Kan iemand mij dit gedrag uitleggen? Hoe kan die Fantom nu de attack van een geluid op controller niveau veranderen terwijl er op het diepste AMP envelope niveau blijkbaar niets verandert? Heeft dit iets met General MIDI te maken?

:stupid
 
De benaming doet vermoeden dat het aparte envelopes betreft, die van de zone en die van de partial. Dus je hebt dan een envelope (partial) binnen een overkoepelende envelope (zone).

De knop heet "zone attack time", die attack pas je dus aan. Dat is hoorbaar, zonder dat de partial attack zichtbaar verandert (want het gaat nog door de zone amp, en die verandert).

Heb de handleiding er niet bij gepakt, dus ik kan er naast zitten.
 
Back
Top