Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Er is nu op facebook in mijn cirkel een beetje een anti spotify hetze aan de gang, maar gaat ook voorbij aan de potentiele extra inkomsten die je mist als je die hard NIET op spotify wil zitten.
Niet helemaal waar dit. Ik ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen. Ze kregen misschien een cent per CD maar dan werden er wel vaak 10.000en van verkocht. Ik ken verhalen van gasten die elk kwartaal dikke synths kochten om belastingtechnische redenen. Een paar duizend gulden aan royalties was redelijk normaal in die tijd.In een vorig tijdperk was 't precies dezelfde gedachte. Maar dan "CD-verkoop" ipv "streams". Als je geld wilde verdienen, moest je spelen. Maar goed, da's tegenwoordig nog wat harder voelbaar. Bij het concert afgelopen vrijdag van Dayna Kurtz lagen flyers om Patreon-leden te werven.
ha en de centen die je vangt gaan dan vervolgens 50% naar de fiscus. Dolle pret.
Ja, de tijd dat de platenmaatschappijen als ware monopolisten de opnames, dragers én distributiekanalen beheersten waren leuk voor de artiest maar vooral erg slecht voor de consument. 40 piek van je zuurverdiende centjes neerleggen voor de zoveelste in elkaar geflanste plaat waar van de 12 nummers die er opstonden misschien 2 of 3 aan te horen waren en de rest filler was. Wat dat betreft vind ik het niet zo verkeerd dat artiesten tegenwoordig weer de boer op moeten met hun waar in plaats van af en toe eens een plaatje in elkaar draaien en achterover leunen terwijl het geld binnenstroomt.Niet helemaal waar dit. Ik ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen. Ze kregen misschien een cent per CD maar dan werden er wel vaak 10.000en van verkocht. Ik ken verhalen van gasten die elk kwartaal dikke synths kochten om belastingtechnische redenen. Een paar duizend gulden aan royalties was redelijk normaal in die tijd.
DAT is het enige wat telt voor .. vermogen is uiteindelijk wat je mogelijkheden geeft, niet het inkomen, dat interesseert die lui weinig.Dat idee heb ik ook. Die CEO verdient 'slechts' 360k. Natuurlijk heel veel geld, maar voor een bedrijf met de omvang van Spotify valt dat mee. Overigens gaat zijn netto vermogen richting 4 miljard, maar dat is inclusief de aandelen, dus dat is wat een papieren getal.
Een trance-nummer van mij werd omstreeks 2000 geremixed. Die verscheen op talloze verzamel-cd's, waaronder 538 Dance Smash Hits en een populaire Japanse verzamelaar. Ook al kreeg ik slechts 1/3 van de royalty's, dat bedrag liep nog steeds leuk opIk ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen.
Of misschien is er geen "probleem" maar gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
In mijn ervaring was het voornamelijk Buma/Stemra die mijn portemonnee spekten, veel meer dan het bedrag per verkocht exemplaar van de platenmaatschappij.Ze kregen misschien een cent per CD
Buma is er voor auteursrecht; componist en tekstdichter. Misschien heb ik de term royalties dan verkeerd, maar dat is de vergoeding vanuit die kant. Vanuit de platenmaatschappij is het voor verkocht exemplaar soms met aftrek van allerlei voorschotten en kosten. De zakelijke kant is nooit mijn expertise geweest...De uitbetaling van royalties ging toch ook via Buma?
En winst en personeel eruit. Dat kan alleen de beurskoers maar doen opstuwen. Morgen staat er in de krant dat de eigenaar 10% van z'n aandelen verkocht heeft. Ja joh, echt?
OK, NOG meer ontslagen dan!