Dit levert 1 mln Spotify-streams op

Er is nu op facebook in mijn cirkel een beetje een anti spotify hetze aan de gang, maar gaat ook voorbij aan de potentiele extra inkomsten die je mist als je die hard NIET op spotify wil zitten.

Terecht punt en dat herken ik. Daar kun je de nodige punten tegenin brengen en Spotify als verdienmodel is nooit een slim idee. Of je moet Taylor Swift heten. Het lijkt me wel heel moeilijk om dit door te rekenen.

Je kunt muziek aanbieden als een visitekaartje. Maar voor veel muzikanten is het ook het enig wat ze hebben. Dan is dit niet zo hoopgevend:

"Over het algemeen betaalt Spotify ongeveer tussen de €0,0026 en €0,0072 per stream, met een gemiddelde van €0,0034 per stream. Dit betekent dat je per 1.000 streams €3,40 verdient."

Ook niet fijn is dat een aantal grote spelers de taart verdelen. Dat zie je overal: Thuisbezorgd, Booking, Uber, YouTube, ChatGPT etc. Die concurreren elkaar dood en als er één grote speler overblijft draaien ze de duimschroeven aan. Dan kun je wel zeggen dat je niet op Spotify moet gaan, maar zoveel concurrenten zijn er niet.

Ik zie om me heen regelmatig eerlijker alternatieven ontstaan, maar die komen nooit echt van de grond. Spotify is zelf ook niet de kwade genius, denk ik. Ze hebben pas 2 keer een beetje winst gemaakt. Het probleem zit hem denk ik eerder bij de traditionele muziekindustrie, die nog steeds heel veel macht heeft.
 
Of misschien is er geen "probleem" maar gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er wordt meer muziek gemaakt op een dag dan je in een leven kunt luisteren, dus het logisch dat daar maar een klein deel van komt bovendrijven. Wil je boven komen drijven moet je niet alleen leuke wijsjes hebben, maar dan zul je vooral ook moeten investeren in contacten, netwerken, promotie, social media etc. etc. Of je moet echt een uitzonderlijk supertalent zijn die op Youtube spontaan viral gaat met de juiste tune en juiste look op het juiste moment. Tracks releasen via Distrokid of Amuse.io en hopen dat de rest vanzelf gaat zal het grote (of kleine) geld niet gaan brengen in 99.999% van de gevallen.
 
In een vorig tijdperk was 't precies dezelfde gedachte. Maar dan "CD-verkoop" ipv "streams". Als je geld wilde verdienen, moest je spelen. Maar goed, da's tegenwoordig nog wat harder voelbaar. Bij het concert afgelopen vrijdag van Dayna Kurtz lagen flyers om Patreon-leden te werven.
Niet helemaal waar dit. Ik ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen. Ze kregen misschien een cent per CD maar dan werden er wel vaak 10.000en van verkocht. Ik ken verhalen van gasten die elk kwartaal dikke synths kochten om belastingtechnische redenen. Een paar duizend gulden aan royalties was redelijk normaal in die tijd.
 
ha en de centen die je vangt gaan dan vervolgens 50% naar de fiscus. Dolle pret.

Voor die paar rotte centen van Spotify e.d. die je via een distributeur op PayPal laat uitbetalen, gaat men zich toch niet druk maken om belastingaangifte hopelijk... heb wel wat beters te doen en de Belastingdienst ook. Niet dat ik iemand wil aansporen ofzo.... :)
 
Niet helemaal waar dit. Ik ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen. Ze kregen misschien een cent per CD maar dan werden er wel vaak 10.000en van verkocht. Ik ken verhalen van gasten die elk kwartaal dikke synths kochten om belastingtechnische redenen. Een paar duizend gulden aan royalties was redelijk normaal in die tijd.
Ja, de tijd dat de platenmaatschappijen als ware monopolisten de opnames, dragers én distributiekanalen beheersten waren leuk voor de artiest maar vooral erg slecht voor de consument. 40 piek van je zuurverdiende centjes neerleggen voor de zoveelste in elkaar geflanste plaat waar van de 12 nummers die er opstonden misschien 2 of 3 aan te horen waren en de rest filler was. Wat dat betreft vind ik het niet zo verkeerd dat artiesten tegenwoordig weer de boer op moeten met hun waar in plaats van af en toe eens een plaatje in elkaar draaien en achterover leunen terwijl het geld binnenstroomt.
 
Dat idee heb ik ook. Die CEO verdient 'slechts' 360k. Natuurlijk heel veel geld, maar voor een bedrijf met de omvang van Spotify valt dat mee. Overigens gaat zijn netto vermogen richting 4 miljard, maar dat is inclusief de aandelen, dus dat is wat een papieren getal.
DAT is het enige wat telt voor .. vermogen is uiteindelijk wat je mogelijkheden geeft, niet het inkomen, dat interesseert die lui weinig.
 
Ik ken genoeg gasten die in de jaren negentig een gat in de lucht sprongen wanneer ze weer op een mix- of verzamelCD terecht kwamen.
Een trance-nummer van mij werd omstreeks 2000 geremixed. Die verscheen op talloze verzamel-cd's, waaronder 538 Dance Smash Hits en een populaire Japanse verzamelaar. Ook al kreeg ik slechts 1/3 van de royalty's, dat bedrag liep nog steeds leuk op 👍

Of misschien is er geen "probleem" maar gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Zo kun je er ook naar kijken 👍 Ik haal vaak bij Plato het gratis tijdschrift Plato Mania. Daarin staan recensies van nieuwe albums in en die check ik dan online. Daar zitten soms echt gekke dingen tussen, waarvan ik niet snap waarom een platenmaatschappij daar geld in steekt. Per 9 flops zal daar wel een onverwachte hit tussen zitten, denk ik dan. Of ik ben veel te conservatief, dat kan ook 😁 Hoe dan ook, er is nog steeds heel veel prima aanbod.
 
Ze kregen misschien een cent per CD
In mijn ervaring was het voornamelijk Buma/Stemra die mijn portemonnee spekten, veel meer dan het bedrag per verkocht exemplaar van de platenmaatschappij.
 
De uitbetaling van royalties ging toch ook via Buma?
Buma is er voor auteursrecht; componist en tekstdichter. Misschien heb ik de term royalties dan verkeerd, maar dat is de vergoeding vanuit die kant. Vanuit de platenmaatschappij is het voor verkocht exemplaar soms met aftrek van allerlei voorschotten en kosten. De zakelijke kant is nooit mijn expertise geweest... :D
 
Het is ook wel interessant om dit soort bedragen om te rekenen naar hoe het in "het cd tijdperk" ging.
Stel je voor dat je als artiest nog cds verkocht. Hoeveel hield je dan per "stream" over? Wel een hoop natte vinger werk maar we kunnen in de buurt komen.
Laten we zeggen dat een artiest na productiekosten, distributiekosten en promotie ongeveer een euro overhoudt van een 10 euro cd.
Als er dan 5 nummers op die cd staan en iedereen die hem koopt draait die cd over de hele levensduur 200 keer dan is dat 1 euro per 1000 streams.

Volgens mij is spotify helemaal niet zo'n ramp. Het lijkt alleen erger dan het is omdat spotify achteraf betaalt terwijl consumenten bij het kopen van cds vooraf het hele bedrag neer moeten leggen.
 
Toevallig vandaag in het nieuws:


1701686832183.png
 
En winst en personeel eruit. Dat kan alleen de beurskoers maar doen opstuwen. Morgen staat er in de krant dat de eigenaar 10% van z'n aandelen verkocht heeft. Ja joh, echt?
 
En winst en personeel eruit. Dat kan alleen de beurskoers maar doen opstuwen. Morgen staat er in de krant dat de eigenaar 10% van z'n aandelen verkocht heeft. Ja joh, echt?
Screenshot 2023-12-04 at 12.32.23.png

Voor deze aankondiging ging het beter met de koers...
 
Back
Top