SmokkelOrgel! (schattig Italiaans mozarella-orgeltje: Galaxy/Zenta)

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.142
Locatie
N Brabant
Schattig/simpel Italiaans mozarella-orgeltje, met indraaipootjes. 'Galaxy'. Kwam ook voor onder de naam 'Zenta'.

't Mocht slechts weinig aan onderdelen kosten, da's duidelijk.

Dus er werd gesmokkeld met 1 oscillator per drie toetsen.
Da's met een keyboard van 3 octaven altijd nog een polyfonie van 12, maar diverse naastgelegen noten kunnen dus niet tegelijk klinken.

Ik heb zo even geen schema van een vergelijkbaar orgel ter hand.
'n Gokje dat de oscillator een RC-phaseshift type is (~sinus), 1 NPN-transistor (2N5172) met dus 3 instelpots voor elk notengroepje.

Verder dan nog een 13e NPN-transistor voor 'vibrato' en een simpel eindtrapje voor de ingebouwde speaker.


Geen idee of met Galaxy of Zenta het merk of type mee werd bedoeld, en welke van de bekende merken van destijds dit 'er even bij deed'.
(Made in Italy en 220V zijn verder de enige markeringen.)

'k Zou een blik willen werpen op de printbanen, en wellicht daar ook nog wat tekst te vinden.
Maar om de veercontacten weer goed terug op hun plaats te krijgen lijkt tricky. Trucs hier?

Mocht iemand dergelijke orgeltjes ook al eens langs hebben zien komen, laat maar weten wat er mogelijk verder nog over bekend was, qua maker, circuit of wat dan ook.

Dank & groet!
 

Attachments

  • DSC_8724_e.jpg
    DSC_8724_e.jpg
    167,9 KB · Bekeken: 88
  • Zenta_e.jpg
    Zenta_e.jpg
    38,7 KB · Bekeken: 69
  • DSC_8725_e.jpg
    DSC_8725_e.jpg
    137,9 KB · Bekeken: 76
Het werkt allemaal naar behoren? Zou interessant kunnen zijn om ook de onderkant van de print te bekijken, maar als het lastig gaat worden de veercontacten weer op z'n plek te krijgen, dan zou ik het zo laten.

Kan verder niks vinden over andere soortgelijke orgeltjes, lijkt me dat de frequentiestabiliteit niet echt super is met zo'n oscillator
 
Ja, eigenlijk is 't alleen de volume-pot die ontkraakt dient te worden.

Wat je zegt, die veercontacten kunnen een gepriegel worden. Iemand enig idee hoe dat destijds werd gedaan, waren dat kant en klare losse dingetjes, of werd dat simpelweg van een lange draad geknipt? Dacht begrepen te hebben dat destijds bij orgels die contacten nogal eens vervangen moesten worden, (als schoonmaken niet meer hielp of bij andere soorten problemen).

Ik heb er nog geen stemapparaat langsgehad, dus wellicht voor wat instelpots alsnog toch wat klodder-verbreking & hertrimming nodig.

Qua osc-stabiliteit, ik dacht te hebben gezien dat diverse van die orgeltjes begonnen met LC-osc (x12), maar een versie of wat later de spoelen hadden gedumpt.
Nou zijn uiteraard niet alle 'geen-L, just-RC-based' oscillatoren hetzelfde qua stabiliteit, maar kennelijk kwamen ze ermee weg.

'k Moet nog zien of het ding zoals 'ie nu is voldoende op te leuken is met aanvullende FX.

Maar oorspronkelijk was het idee er iets als een Hohner Bass(et) (/2, /3) van te maken. Die heeft niet ontoevallig ook een LC-osc in de eerste twee versies, en versie 3 dumpt de spoel.
 
Mocht het nu nergens naar klinken / onherstelbaar zijn, kan je er wellicht iets 'anders' inbouwen.. alleen de behuizing is al te gek! :P
Dank ook allen die hier kijkje hebben genomen.

Yep, ik had niet de indruk dat deze Galaxy heel overweldigend ging klinken of veel mogelijkheden ging hebben (alleen volume en 'vibr' on/off), maar 'm ook gescoord met in het achterhoofd er iets anders in te zetten inderdaad. Wellicht dat bijv. die genoemde Hohner Bass(et) 3 wat is.

't Is inderdaad een leuk bijzet-tafeltje. Dit werd weer getriggered door een ander opgedoken bijzettafeltje, en dat ziet er helemaal gorgeous uit, ik zal het hier maar niet posten om die Galaxy niet tezeer te overvleugelen. :doei:
 
door een ander opgedoken bijzettafeltje, en dat ziet er helemaal gorgeous uit, ik zal het hier maar niet posten

Ja hallo, die willen we natuurlijk ook zien! :D

Op basis van de veronderstelde phase-shift oscillatoren zou je sinus-ish tonen verwachten, wat voor (kaas-)orgeltjes als klankbron ongebruikelijk is

Ja inderdaad, dacht dat dit soort orgeltjes toch voornamelijk divide-down was? Ben je nog andere soorten wel 'ns tegengekomen?
 
Misschien geeft het met sinusjes juist eens een wat liever toontje, niet dat harde torrengeluidje. Bij orgels met 6000 mogelijkheden speelde ik ook vaak met enkel een 8 reed open dus het is misschien wel mijn smaak. :)

Wat polyfonie betreft: als 1 osc per 3 naastliggende toetsen geldt voor zwarte én witte samen beschouwd, kom je er nog wel mee weg voor de meeste triaden die ik grijp.
 
Laatst gewijzigd:
Als hij werkt zou ik de printplaat laten zitten. Op de achterkant ga je toch hooguit één van de typische Markennamen tegenkomen (GEM/LEM/GALANTI/BONTEMPI...)
 
Back
Top