Reparatie GEM / LEM / Galanti Insta-strings

Op de VCA's zag ik op de scope de stuurspanning tussen 0V en 5V gaan. Ruwweg, op het oog. Dus de eerstvolgende keer dat ik erin ben, ga ik eens nameten met de DMM hoe dicht die 0V bij 0V is.

Het is natuurlijk niet gezegd dat de VCA’s openen/sluiten op 0V/5V. Al helemaal niet als het een simpel 1 of 2 transistor design is.

Ik gok nog steeds op een bias probleem, juist omdat alle voices open staan. Trimpots zijn natuurlijk bedoeld om te draaien.. :)

Edit: je was me net voor.
 
2 transistor VCA design met 1 elco. 49 keer maar liefst!

Ik ga pas aan trimpots draaien als de prioritaire elcos vervangen zijn. Kwestie van niet aan symptoombestrijding te doen.
 
Wat ook kan, is dat over de voedingslijnen de modulatie ervan door een circuit doorfietst naar andere circuits die gevoelg zijn voor variaties op de voedingslijn. Met een scope in AC modus en in mV bereik op de voedingslijn dicht bij het circuit meten. Het kan als oorzaak hebben dat de voedingslijn niet meer laagohmig genoeg is ontkoppeld.
 
En wat is de oorzaak daarvan, de grote condensatoren in de voeding?
Als er ontkoppelcondensatoren op de individuele circuitboards of andere deelcircuits zitten, dan zou ik eerst die aanpakken. Maar, enkel als je met de scope ook duidelijk een modulatiesignaal ziet. De grote condensatoren in de voeding kunnen teveel ripple op de lijnen veroorzaken. Dat is echter heel makkelijk te zien op een scope in AC modus. Ik vermoed dat er geen spanningsregelaars zijn. Dat de spanningen ook extra worden afgevlakt met een serieweerstand en een extra afvlakcondensator. Dat betekend ook dat de circuits enkel goed werken als er een bepaalde spanning achter die weerstand aanwezig is. Is die lager dan ontworpen, dan kan een circuit fratsen gaan vertonen. Het kan zijn dat er ergens iets teveel stroom trekt waardoor die lager wordt dan ontworpen. Dit is lastig te bepalen zonder schema's met aanduidingen wat de voltages op bepaalde punten in het circuit dienen te zijn.
 
We zijn inderdaad een beetje blind wat dat betreft. :) De voeding heeft geen spanningsregelaars. Wat ontkoppelcondensatoren betreft: geen die ik met zekerheid heb kunnen ontdekken, maar dat ligt ook aan mijn beperkte kennis.

Het boodschappenlijstje is gemaakt, de bestelling wordt eerstdaags geplaatst. En dan wordt er systematisch wat verdacht of slecht is vervangen en getest, en dan komen we er wel uit.
 
Back
Top