Reparatie GEM / LEM / Galanti Insta-strings

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.479
Locatie
Bij Herentals, België
Ik bezit dus een Galanti Insta-Strings, een uberzeldzame vroege seventies Italiaanse stringbak. Minder dan een handvol exemplaren bekend. Ik maak dit draadje aan zodat het apparaat een beetje beter gedocumenteerd is, en voor hulp bij een reparatie. Vergeet een service manual, onbestaande. Het apparaat werkt op zich volledig, het probleem is (en in mijn beleving pas sinds kort) dat alle(?) noten stil blijven doorklinken alsof iemand net tegen een piano gestampt had. Een filmpje van het probleem hier (zet je geluid hoog genoeg en negeer de kinderen op de achtergrond):



Je ziet ook een DC plop bij het opstarten, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Foto's van het apparaat deel 1:

De Insta-Strings met de topplaat eraf.

De voeding. Initieel idee was om deze te recappen, maar nu ik de voeding zie ben ik niet zo zeker dat ik het probleem daar moet gaan zoeken?

De dividerprint. Behoorlijk discreet, op de divider IC's na. Ik veronderstel dat alle discrete onderdelen dienen om de waveforms te veranderen van pulse naar het eindresultaat.

3x identieke print voor ensemble effect, gok ik. De andere twee weet ik niet. Iets met de verschillende voices en mixer/eindtrapje ofzo? Belangrijk punt hier: de elco's van de laatste print zien er niet goed uit. Zie deel 2 voor duidelijkere foto's. Alles in de synth ziet er origineel uit en alle andere elco's zien er op het zicht ook goed uit.

De synth gebruikt 210 AX7 divider IC's.
 
Deel 2:

Onder de bedieningsprint. Ziet er OK uit.

Top octave generator IC. Oud ding! Tegenwoordig zijn er trouwens FPGA drop-in replacements voor beschikbaar. Deze TOG wordt geregeld met de tuning pot op het bedieningspaneel.

Nog een beter zicht op de 5 prints. Hier zie je duidelijk dat de elco's van de voorste print niet gezond eruit zien.

De polyfone VCA's onder het klavier.

Detail van 1 VCA printje.
 
Het "tegen de piano aangelopen" geluid stemt mee omhoog en omlaag met de tuning knop op het frontpaneel. Het wordt niet beïnvloed door de volumeschuif, ook niet door het al dan niet selecteren van voices.

Het lijkt me slim om dat laatste printje linksboven van nieuwe elco's te voorzien. Verder weet ik het niet meteen, ik heb niet zo veel kennis en geen schema's. Normaal gooi je jezelf eerst op de voeding, maar in dit geval weet ik niet of dat nodig/slim is? Hoewel de meest linkse elco op de foto van de voeding zo te zien wel uit zijn jasje aan het groeien is, vergeleken met de andere oranje.
 
Laatst gewijzigd:
Een website beweert de schema's van de insta strings te hebben, maar eerst zien en dan geloven (waarom duurt levering van een PDF 1 a 2 weken? Omdat ze hem niet hebben! En dan maar hopen dat ze er wel ergens aan geraken...) en 50 dollar is me ook wel erg pittig.
 
Lijkt me dat de Decay ineens te lang geworden is. Reageerd de Decay schuif?
Bij dit soort stringdingen wordt de Attack en Decay vaak gestuurd als een voltage welke naar alle VCA's gaat.
 
Decay schuif werkt op zich perfect en alle individuele VCA's ook. Die gaan ook mooi naar 5V en terug naar 0V bij het spelen. Als het (enkel) een VCA gerelateerd probleem was, zou het moeten verdwijnen als je geen voices selecteert of de volumeschuif naar nul brengt. Maar je hoort het altijd.

De output van de synth is niet echt hoog. Ik heb een vermoeden dat de mix/eindprint een probleem heeft. Mogelijks moet ik de studiomixer nu zo luid zetten dat ik gewoon de noisefloor/lek veel luider hoor dan normaal nodig is...
Mijn plan is de elco's op die laatste print vervangen (wordt een klus, er is erg weinig plaats en geen printheaders), de voedingselco's te checken en dan verder te kijken.
 
Geweldig dat je dit doet en deelt.
Lees graag hoe het verder loopt.
 
Er zijn 4 faders:
-volume. Heeft geen invloed op het probleem en werkt zoals het hoort.
-balance. Heeft geen invloed op het probleem en werkt zoals het hoort.
-attack en decay. Hebben geen invloed op het probleem en werken zoals het hoort.

Ik kan ze zeker eens doormeten, maar ik denk niet dat ik daar de oorzaak ga vinden ook al zijn ze vuil of versleten.

Ik ben ondertussen een boodschappenlijst elco's aan het maken.
 
Als die decay fader bv. versleten is kunnen die waardes volgens mij wel eens verspringen ook al lijkt die op eerste zicht/gehoor goed te werken. Daarom zou ik die altijd eens uitmeten en zien dat de waardes beetje kloppen en blijven staan als je de fader loslaat.
 
Ik ga het nameten omdat hij sowieso goed moet werken. Op gehoor en op scope doen de vca's het wel goed. De drone ga ik er niet mee oplossen, dat merk ik omdat de drone ook klinkt met alle voices uit en niet reageert op het openen van VCA's.
 
Die 4 preset knoppen kunnen ook raar problemen veroorzaken als ze stuk zijn denk ik. Dat zijn een soort van preset atack/decay instellingen dat die schakelen zeker ? Weet niet wat dat geeft als daar bv. een switch altijd van gesloten blijft ...
 
De presets zijn de voices. Die beïnvloeden niet de attack en decay maar wel de grondnoot (violin is 1 octaaf boven cello) en er zit een waveshaper/filter achter om de klank anders te maken. Deze knoppen gaan gereinigd worden als deel van het groot onderhoud.

De grootste uitdaging wordt het feit dat veel printplaten haaks op andere printplaten gemonteerd zijn, niet met een header maar gesoldeerd. Ik bedenk nog of er een alternatieve methode is ipv alles te moeten desolderen om aan een print te werken.
 
Even een leuk feitje terzijde: ook al is mijn exemplaar als Galanti in de markt gezet, op de printplaten staat GEM.

Ander nieuws: doordat deze synth uit de vroege jaren 70 komt, zijn alle elco's nog axiaal. En niet allemaal in courante waarden. Dus geen goedkoop mopje om te vervangen als je voor een goed merk wil gaan.
 
Op mijn SSE (serie 8) zit een trimpot voor een bias op de Decay lijn. Als deze teveel één kant op wordt gedraaid heb je hetzelfde effect als jou stringbak nu heeft, je hoort alle noten doorklinken.

Ik verwacht hier ook zo’n soort probleem. Op welke voltages werkt deze unit?

Ik weet dat het een hele filosofie is maar ik recap alle voedings elco’s van dit soort oud grut eigenlijk altijd als ik er toch in ben. De kans dat het dit probleem op lost lijkt me niet groot maar de kans dat deze nieuwe problemen gaan veroorzaken in de (nabije) toekomst wel.
 
Op de VCA's zag ik op de scope de stuurspanning tussen 0V en 5V gaan. Ruwweg, op het oog. Dus de eerstvolgende keer dat ik erin ben, ga ik eens nameten met de DMM hoe dicht die 0V bij 0V is.

Maar dan nog blijf ik het volgende raar vinden als het puur een offset op de VCA's zou zijn: als je geen enkele voice selecteert, hoor je niks als je noten speelt. De klanken worden dan dus klaarblijkelijk reeds voor de VCA's tegengehouden. Maar die "alle noten drone" hoor je dan nog steeds wel. En dat begrijp ik dus niet als het puur lekkende VCA's zouden zijn. Het feit dat ik geen schema's heb, helpt daar natuurlijk niet in.

Er zitten enkele trimpots in het apparaat, de meeste met lak verzegeld. Ik heb echter geen idee welke trimpot wat doet. Dus een beetje risky om daar aan te gaan draaien. Van eentje vermoed ik dat hij de master tuning bepaalt, van 2 andere denk ik dat ze met het ensemble effect te maken hebben. En dan zijn er nog 2 goede kandidaten die iets met attack/decay te maken zouden kunnen hebben. Of niet...

Het plan is om de voeding mee te recappen.
 
Ja het lijkt wel alsof al die divider frequenties in de noisefloor van je apparaat zitten ongeacht keypress. Ik ben geen voedings deskundige maar dan zou je daar wel aan beginnen denken. Is die noisefloor op beide uitgangen hetzelfde? Hoe gaat zo'n top octave generator stuk? Kan dat eventueel de spanngslijn(en) bevuilen maar verder normaal werken?
 
Ik denk dat de TOG niet op zo'n manier faalt. Die zal eerder helemaal niks doen, of 1 noot per octaaf droppen.

1 Output is veel stiller dan de andere. Geen idee of de outputs high z en low z voorstellen, of de keyboard balance split. Geen handleiding...Ik gok hi en lo Z. Ze heten gewoon high en low.

Ik heb de vcas gemeten, 0.06V stuurspanning in rust op een 0-5V stuurspanning. Of dat te veel is? Geen idee.

Het klinkt wel als het soort afregelprobleem dat voor de SSE omschreven was. Ik ga eerst de voeding recappen, dan 2 boards waar bij 1 de caps er heel slecht uitzien. Misschien ontregelt een cap met veel te hoge of lage interne weerstand de boel.

Ik heb ondertussen alvast alle faders en schakelaars gereinigd en gesmeerd. Elektrisch werken de faders perfect, mechanisch ga je er niet gelukkig van worden. Italiaanse kwaliteit dus ze griperen nogal. Ja, ook na smeren. Maar ze werken!
 
Back
Top