Nieuwe SD-card en verdwijnende files

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.136
Locatie
N Brabant
Soort follow-up van [Laptop (te) vol met SampleLibraries] Externe SSD - goed idee? :

De zover gebruikte SD-cards van Samsung (Evo Plus meen ik, 256GB) werken nog steeds prima zover voor extra storage voor sound-libs.

Wonderlijke observatie met een Lenovo micro-SD 512GB echter: er naartoe geschreven files duiken wel op, maar kunnen later weer verdwenen zijn.

Het schijnt vaker voor te komen zo leert het internet - maar als de kaart al richting instorten gaat.

Deze is echter vers uit de verpakking. Geen idee waar ergens Lenovo in de rangorde staat qua betrouwbare geheugenkaarten.

Deze Lenovo microSD-card was exFAT geformatteerd, heeft het zin om dat zelf nog eens dunnetjes over te doen, al dan niet met andere settings?

Benieuwd naar eventuele ervaringen, dank!
 
Dank je voor de bevestiging. Is wel een leuke, kies ik meteen 'het goede merk' (Samsung), ga ik toch wat anders proberen, is het meteen mis. :D

Want nu ook weer andere files op die Lenovo foetsie.

Ik dacht eerst nog dat het wellicht te maken kon hebben met heel veel kleinere files (.mid), die dan afhankelijk van formatting-settings lekkerder of zeer schadelijk de kaart vullen, maar 'k wil het eigenlijk ook allemaal niet weten... 8o)

(zie bijgaande pic, exFAT is voor 256GB, 512GB the thing to do, maar omdat er zowel een stel hele grote als ook zeer veel hele kleine files op moeten komen te staan dan weer geen idee wat de beste allocation unit size is...)

Inmiddels meer Samsung onderweg... eens kijken hoe die de klus klaart :halleluja

Lenovo_512.jpg
 
Ik gebruik bijna altijd dezelfde 3 kaarten (128GB kaarten Evo Plus), en zo'n Samsung gaat dan een jaar of 2 mee voor hij wat onstabiel wordt. En het gaat over intensief schrijven van videodata. Voor mij dus geen ander merk meer.
 
Klinkt goed! Ik heb even naar de andere Samsungs gekeken, maar hier zover ook goede ervaringen met die Evo Plus (256GB), dus die smaak voor de 512GB ook weer besteld.

Het gaat hier overigens om sound-libs, dus eenmalig schrijven, vaak lezen, dus wat andere toepassing dan jouw videodata. Wellicht dat weinig schrijven het minder snel doet 'instorten'.


Qua merken - voor wat het waard is: ik heb dat bij HDD ('mechanisch'): Western Digital wat mij betreft daar de no-brainer. En.... daar dan weer geen Samsung meer, kan toeval/incident zijn, maar toch...
 
Wij gebruiken ook WD backupschijven. Zolang je ze niet laat vallen, geen klachten gehad.

SD kaarten die je veelvuldig in- en uitplugt verslijten uiteindelijk ook gewoon aan de contacten. Maar interne slijtage is meestal toch eerst.
 
Aja, ook mechanisch verslijtend. Heb de neiging die soundlib SD-kaarten gewoon in laptop-slot te laten zitten, maar wellicht dat weer iets minder optimaal omdat ze dan ook vaak periodes 'onnodig op spanning staan' (solid state heeft geen oneindige levensduur, maar zolang er geen activiteit is/stroom loopt moet dat loslopen).
 
De contacten laten slijten lijkt me niet iets dat je in een mensenleven voor elkaar krijgt, of je moet echt onbehoorlijk lomp met je spullen omgaan. Bitrot is wel degelijk een ding, SD kaarten hebben een beperkt aantal lees/schrijf cycli voordat er bitjes om gaan vallen. Er zijn 'industriële' kaarten waarbij dit heel lang duurt, maar bij 'consumenten' kaarten is dit zeker niet gegarandeerd. Een gerenommeerd merk als Samsung of Kingston is alvast een goed begin, en blijf weg van de goedkope Chinese / white label / OEM zooi. Zeker bij vaak beschrijven is een goed kaartje belangrijk.
 
Geen idee wat er bij die Lenovo kaart aan de hand is, vraag me af of het mogelijk te maken kan hebben met het aantal files en dat er heel veel kleine en ook een stel hel grote files op moeten staan.
Hoe dan ook, 't moet niet steeds een verrassing zijn of het er nog op staat, dus opzij ermee, en inderdaad voor de 'bewezen' merken gaan (die bestelde Samsung pik ik zometeen op, tegelijk nog wat support je locale spullenboer).

'k Had alleen gedacht dat Lenovo ook OK zou zijn, maar dus klaar daarmee.
 
De contacten laten slijten lijkt me niet iets dat je in een mensenleven voor elkaar krijgt, of je moet echt onbehoorlijk lomp met je spullen omgaan. Bitrot is wel degelijk een ding, SD kaarten hebben een beperkt aantal lees/schrijf cycli voordat er bitjes om gaan vallen. Er zijn 'industriële' kaarten waarbij dit heel lang duurt, maar bij 'consumenten' kaarten is dit zeker niet gegarandeerd. Een gerenommeerd merk als Samsung of Kingston is alvast een goed begin, en blijf weg van de goedkope Chinese / white label / OEM zooi. Zeker bij vaak beschrijven is een goed kaartje belangrijk.
Als je een SD kaart meermaals per dag moet in- en uitpluggen, staan er na 2 jaar flinke groeven in het koper afhankelijk van het soort contacten in de apparaten waar je hem gebruikt. Die zijn niet allemaal even zacht. Heeft niks met bruut te maken. Die dingen hebben gewoon een beperkte levensduur. Nu gaat men in de meeste toepassingen een kaart ook geen 2000 keer inpluggen dus meestal is het geen enkel probleem: vaak wordt de kaart al intern onbetrouwbaar lang voordat de contacten een zorg worden.
 
Update #1:
Inmiddels blijkt de Lenovo-SD-card verkoper van andere kopers ook 'meldingen' te hebben ontvangen, dus duidelijk, dat merk/type schuiven we opzij.

Update#2:
De nu in gebruik genomen 512GB Samsung SD-card doet z'n werk prima. Standaard-formatting out of the box (exFAT, allocation unit size 256 kb), zelf niets aan gedaan.

Echter: omdat ik (naast de nodige grote files) er ook heel veel kleine .mid files op heb staan kan ik snappen dat ik daar veel ruimte door verspeel.

Zie 1e pic: files die ruim onder 1kb zijn nemen sowieso elk 256kb in beslag wegens die allocation unit size.
Resultaat is dat er vd 512GB card-size zo'n 41GB verdampt...
('t Zijn de kosten niet, als laptops meerdere SD-card-slots hadden dan hop, 2e kaartje erbij, maar wil graag veel op 1 SD-card kunnen persen.)


sel1.jpg


Iemand ervaring met die allocation unit size een stuk kleiner zetten?
Van 256kb naar 32kb is factor 8, dan zou ik zo'n 35GB terug kunnen winnen.

Of loop ik dan wellicht tegen een andere beperking aan, of wordt het trager oid?

Dank! :halleluja

format_orig-settings.JPG
 
Als je cluster size kleiner zet zal je zeker plaats winnen maar die grotere files die je er dan opzet zullen ”trager” geschreven worden
 
Back
Top