VST summer love

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
271
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Ik keek uit het raam naar de bloempjes en vond dat het tijd is voor een ode aan de VST. Damn wat hou ik toch van VSTs! Zoals ze daar gezellig zitten te smoezelen op m’n tracks, als echte samenwerkers, ieder een eigen smaakje. Stiekem dicht ik ze persoonlijkheden toe. Dan zijn het opaatjes en omaatjes, jongens en meisjes, of iets ertussen in. Of het is een kokosnoot (zoals Audiothings Latin percussion, maar dat snap je alleen als je de GUI opent :D

Ik hou van al m’n VSTs, maar hier volgt dan tóch een top 12. Van iedere categorie 1 keuze, dat is de regel. Met erbij waarom het zo’n lieve VST is.

De categorieën:
1. Mixing & mastering
2. Console & pre-amp
3. Amp, drive & distort
4. Lofi
5. EQ
6. Modulation
7. Compressor / limiter
8. Reverb
9. Delay
10. Virtual instrument (non-synth sim)
11. Virtual synthesizer
11. Drums

In de volgende post een persoonlijke top 12.
Doe je mee?
 
1. Mixing & mastering
Met Bassroom (Mastering the mix) heb ik een vriendschap ontwikkeld die gebaseerd is op complementaire vaardigheden. Die doet iets met bassen wat mezelf kennelijk niet lukt op m’n bescheiden monitor opzet.

2. Console & pre-amp
Audiority Pre X-7 ademt rock-n-roll uit. Hij geeft dat heerlijke knorrende, ronkende karakter aan bass lines. Ook een romige punch en clarity bij drums.

3. Amp, drive & distort
Bias FX2 is zoals het weer. De ene dag zweeft ze dromerig wat rond tussen de fluffy clouds, de andere nacht blaast ze iedereen omver in een oorverdovende orkaan. Laten we er geen doekjes om winden: Meervoudig complexe persoonlijkheden geven kleur aan zelfs de meest grauwe dagen.

4. Lofi
Argh, ik vind er zoveel mooi, maar Klevgrand DawLP is mijn lieve oude opaatje die je direct de “tijd van weleer” intrekt als hij weer eens een 78 toeren plaatje opzet.

5. EQ
Nomad PulseTec EQs is als een goede glas rode wijn. De modder zakt als bezinksel naar de bodem en maakt ruimte voor clarity en diepgang.

6. Modulation
Audiority Tube Modulator. Heerlijk vintage, duister vibe effect. In real life is ze ongetwijfeld een seventies gothic babe met inktzwart punkhaar en piercing door haar lip. Audiority lijkt sowieso wel te snappen wat sexy is.

7. Compressor / limiter
IK multimedia T-RackS Black 76. M’n ‘best mate’ Harley Davidson rocker, die niet uitgepraat raakt over elektrische gitaren en snoeiharde lead sounds.

8. Reverb
Overloud ReMatrix zweeft bloedmooi rond in de multi-kosmos, maar ze lijkt wat geïntimideerd door m’n nieuwe Mac (of wellicht m’n DAW) en is kennelijk op spirituele retraite. Dat heb je soms met die zweverige tiepjes.

9. Delay
Ok, noem me raar, maar ik hou meer van BBD dan van tape echo. Dus dan gaat de voorkeur naar silver-sparkling-electric-seventies-disco-boogie Arturia Delay Brigade. Dit is een VST met wijde pijpen, glitter en afro kapsel.

10. Virtual instrument
Als ze in een steampunk universum een mechanisch orkest zouden uitvinden, dan ziet dat eruit als een 10.000 ton zware mellotron in een fabriekshal, met rekken vol geluidsfragmenten op tape, aangedreven door een gigantische stoommachine. De sound? Zoiets als M-Tron pro.

11 Viirtual synthesizer
Full Bucket Pecs (VST). In een vorig leven zag ik de Korg PE-2000 als een onbereikbare holy grail in analoge (string) synths. Wat ie kan is uiterst beperkt, maar die sound is als eikenhout gerijpte smoked whiskey. Analoge Korgs van voor de MS-20 zijn houtachtig en warm (zoals een Syntorchestra metalig van klank is, en een Casio “plastic”; wat allemaal niet perse verkeerd is, maar gewoon anders). Nu nog een Korg 700 en Korg 770 als VSTs bemachtigen.

12. Drums
I just love electronic plopplopperdeplop zoals Minipops en 808. Maarrr… XLN audio Addictive drums 2 trekt m’n songs naar een hoger plan (en met de Reel machines extension doet ie stiekem ook nog een beetje van de plopperdeplopperdeplop). Met iedere song hebben we een date. Zou het een relatie zijn? :-)



Nawoord: Wel sneu dat go-to Fabfilter er niet tussen staat, maar die representeert ook eerder de onmisbare collega van ’t werk, in nette pantalon en een polo. Je kunt erop bouwen, mee werken, en de waardering is enorm, maar de zinderende romantiek en nostalgie gaat er niet vanaf spetteren. Inhoudelijke gesprekken zijn er goed mee te voeren.

Nu jij. Geef je ziel, doe gek!
 
Back
Top