Tr-606 vs RD-6

Nee, maar de monotribe kan geluiden triggeren VOORDAT de masterklok hoog gaat.
Net zoals de oude Roland dinsync boxen.
Hier is niets magisch aan, gewoon te controleren met wat opnames. En je oren gebruiken, want het is niet moeilijk om te horen.
Nee dan begrijp ik je, er bestond namelijk een MIDI sync "hack" voor de MonoTribe en ik dacht dat ik wellicht nieuws over echte DIN sync IN/OUT op een MonoTribe gemist had. Het is niet zo gek dat je tegenwoordig weer overal trigger sync vindt, het is gewoon erg strak en betrouwbaar.
 
PXL_20231015_094405004.MP.jpg


De hihats en cymbals klinken beter via de individuele outputs. Dus denk dat de headphone amp bijdraagt aan de slechte sound van hihats.
Hier met feedback, distortion en parallel compressie gewoon heerlijk.
DR 202 stuurd alleen midi uit.

Heb mijn unit nog lelijker gemaakt en nu matched die de Axoloti DSP :)
 
Hmmm je kan dus niet via midi sounds triggeren op de OG 606....dus hoop maar dat ik de cymbals en hihat pitch naar beneden krijg.

Een 3rd minimaal.
 
Wat een gave drumcomputer ja! Hier is een mooie demo van de Roland TR-606 (no talking):

 
t jammere is dat die kick een beetje lame is. en er geen clap opzit :P en maar 2 toms ipv 3.

Die snare / hh / cy zijn wel lekker. Maar eigenlijk is het ook een erg basic bakje, je moet er eigenlijk wel een AS mod enzo op hebben. En individuele outs Dan kan je wat meer tweaken ipv alleen rhythms afspelen. Die Roland cloud versie heeft trouwens wel erg veel wel van zo'n AS modded 606. Maar dat vinden de puristen weer niets natuurlijk :D
 
Die kick is idd wat laag in volume.

(Ik heb jaren geleden eens een TR-606 verkocht aan een forumlid met verlengde kick. Die beukte als een malle.)

Maar de kick heeft meer impact als een 808, omdat er 2 t-bridge filters gebruikt worden.
1 voor de "body", zelfde als de 808, die zit rond de 60Hz.
En 1 voor de punch, die is korter en zit rond de 125Hz.
Wil je de kick harder, dan moet je R57 verkleinen. Is nu 47kOhm, de snare heeft 10K daar. http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-606/schematics/roland.TR-606.schem-6.gif
Wil je de kick langer maken, dan moet je C19, C20, R58 en R59 veranderen. Deriving the transfer function for a bridged t-network pt. 1

Wat ook zo gaaf is aan de 606/RD-6 is dat je 3 hihat geluiden hebt.
De TR-808 en wat oude korg bakkies kunnen het ook, maar de 606 heeft imo de beste hihats ever.
1 closed, 1 open en 1 pedal hihat als je beide op- en cl-hihats triggert.
 
ja helaas zijn de RD-6 hats niets zo.....
Veel te hoog gepitched en krijg bloed uit mijn oren :)

Waar de 606 echt shined en anders is dan de 808 is wanneer de hem plat compressed.
liefst paralel en met wat saturatie.
 
Hmmm je kan dus niet via midi sounds triggeren op de OG 606....dus hoop maar dat ik de cymbals en hihat pitch naar beneden krijg.

Een 3rd minimaal.
Dat kan op verschillende manieren.
Je kan de frequentie van de 6 pulse oscillatoren, rond IC16 die voor de ruis zorgen, naar beneden halen.
Of je kan de frequentie van de filters lager maken. Ic15a en IC12a.


(De distortion op de RD-6 is echt ruk.)
 
Dat kan op verschillende manieren.
Je kan de frequentie van de 6 pulse oscillatoren, rond IC16 die voor de ruis zorgen, naar beneden halen.
Of je kan de frequentie van de filters lager maken. Ic15a en IC12a.


(De distortion op de RD-6 is echt ruk.)
JA echt he die distortion zuigt idd.
Hij is wel leuk als je feedback ed gebruikt en dan effe op de beat de distortion inschakeld.
Wellicht leuk om de de distortion met transistor schakelbaar via pulse te maken.
Op de mod page staat ook iets om feedback in de RD6 op te zetten.

Ja ik ga ooit aan de RD-6 mods beginnen.
Op zijn minst de cymbals.
Ik denk dat de filter frequenties naar beneden moeten.


Met de RD6, deze mixer (vmix) en een Alesis nanocompressor heb ik veel plezier.
Via de Aux send weer naar een kanaal voor feedback.
Vooral handing omdat je stackable minijacks kan gebruiken met meerdere kanalen feedback.
De RD6 heeft ook minijacks.

1698393733401.png
 
ja je kan hele composities maken met alleen een mixer.
Feedback op alle kanalen en dan elk kanaal op een noot afstellen.
Zo kun je je akkoorden ed maken.
Das eigenlijk wat de Soma Lyra doet.

Je kan dan in het feedback pad ook delay, chorus en ander fx doen.

Ik vind het heerlijk om drums helemaal kapot te maken. Vooral 808 en 606's
 
Back
Top