Audio-editing in Studio One zonder "schuiven".

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik heb even een vraagje over mijn S1v5.
De eerste vraag is meer iets over mixing. In een audio track waar maar bijvoorbeeld 10% daadwerkelijke audio staat en de rest is stilte, halen jullie die stukken dan weg uit de track?
En dan gelijk de tweede, als ik zulke stukken stilte wil weghalen, dan snijd ik de stiltestukken los van de hele track en druk op Delete, zo dacht ik. Maar wat er dan gebeurt, is dat de audio rechts daarvan naar links opschuift om het gat op te vullen, zal ik maar zeggen. Is dat normaal? Wat kun je doen om dat te voorkomen?

Graag jullie reactie.
 
Omdat het toch extra ruis met zich meebrengt. Eén track misschien niet, maar als je tien tracks hebt met veel stilte...
En dat is gelijk de reden dat ik het vraag.
 
Omdat het toch extra ruis met zich meebrengt. Eén track misschien niet, maar als je tien tracks hebt met veel stilte...
En dat is gelijk de reden dat ik het vraag.

je kunt ook een gate gebruiken (al kan ie te vroeg dichtslaan, moet goed worden afgesteld), ik doe het soms, knippen, wanneer nodig, want meestal maar een track vocals... meer voor het overzicht, knip ik. en dan kun je ook nog soms schuiven of herhalen.

en ruis, kan juist voor een track goed werken, maar meestal is er geen ruis, of in het geheel geen ruis bij mij, maar achtergrond geluiden van de straat, op een zeer lage level, zo laag onhoorbaar in een mix, en amper hoorbaar zonder mix en ik vergeet dat altijd als de unit (pre-amp) niet aanstaat, dat ie een gate heeft, maar weet weer niet of ik die nog heb aanstaan, aangezien, het toch allemaal wegvalt.

waarom in studio one ze naar links opschuiven, zal een instelling zijn, ik heb studio one niet en ken het ook niet...
 
halen jullie die stukken dan weg uit de track?

ik ga bijdehand klinken.. maar als er sprake is van echte stilte (min oneindig dB) dan is dat niet nodig. Bijvoorbeeld bij freeze/flatten/bounce sporen van (de meeste) plugins.

Als er (een beetje) ruis in zit, is er ook geen sprake van stilte (eigenlijk) - en heb je zeker een goed punt. Tips van @vink zijn dan goede.


Maar wat er dan gebeurt, is dat de audio rechts daarvan naar links opschuift om het gat op te vullen, zal ik maar zeggen. Is dat normaal? Wat kun je doen om dat te voorkomen?

Ik ben geen S1-gebruiker, maar misschien is er een "erase" functie, ipv "delete". Of anders: waarschijnlijk kan je de begin- en eindpunten van de audio-clips verslepen. Maak je ze gewoon kleiner, beperkt tot de inhoud.
 
Ik haal ook weg wat niet nodig is. Helpt voor overzicht. Ik klik niet op delete maar op backspace bij weghalen. Bij mij verspringt er niets. Ik weet niet of dat uitmaakt voor je?
 
Dat kan toch door de sporen met geluid in een hardware sampler onder te brengen.?
Met midi aan wordt geluid gemaakt. Als het signaal niet getrigerd wordt of het Midi >of< is eerder verstuurd. Dan is het
`oorverdovend` stil of wel 0 Db. Zo kunnen 120 verschillende geluidsfragmenten gemaakt worden. (bij mij op de 404)
Die `sporen` kunnen gecombineerd worden 1 t/m 8 (8 maximaal gelijktijdig) met de willekeurige andere sporen de keuze uit 120.
Het eindresultaat of de `eindmix` weer tussen aanhalingstekens kan opgeslagen worden op de hardware sampler zelf.
Daar kunnen ook weer 120 verschillende midi versies van ge-saved worden. Op een enkel SD kaartje.
`T verschil met een multi-tracrecorder -hard-of-soft-ware is dat op het zelfde spoor meerdere verschillende dingen gezet kunnen worden.
Met die gewenste pauzes van stilte er tussendoor. Een handje vol sporen is dan meer dan genoeg.
Stilte genereren met b.v. Audacity kan ook maar dan moet de lengte opgegeven worden.
Of steeds ctr-V met een klein geknipt stilte stukje tot je een heel eind in de buurt komt.
En dan nog weer eens fine-tunen als het nodig is.
Tewijl schuiven ook kan om het precies onder een ander spoor te krijgen. Met de heen en weer schuif instelling.
Zoveel mogelijkheden / manieren dat het duizelt.
 
logic audio 5 had een auto slice functie en zo kon je de stiltes weghalen.

ik haal ook stiltes weg waar ruis etc zit. is ook vaak niet echt stilte. dat zijn dan meestal mic opnames.

wellicht ff zoeken of je een auto slice functie hebt of dat je stukken gewoon kunt muten.
 
Staat er een ripple functie aan misschien?
Daar dacht ik ook meteen aan. Is een knopje bovenin beeld. Als je die aanzet en een stukje audio knipt, vult hij het gat automatisch op. Dat is handig als je bijvoorbeeld een uuuuuh uit een podcast knipt. Maar vaak niet als je een liedje maakt.

Die opmerking over een gate van @vink is ook een goede. Mijn microfoon neemt altijd een beetje ruis op en dat filter ik er perfect uit met een gate.
 
Dat waren ze aan het begin van het eerste nummer van deze plaat vergeten:



:D
Ik schrok me destijds de tering toen ik het volume flink opgedraaid had omdat ik maar niks hoorde.
 
Back
Top