Soundscape Ambient 2 uur

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Ik wil graag een album maken, op cassette, met Ambient, en soundscapes... Echter nooit aan begonnen, hoewel het echt iets is wat ik echt wil doen...

Vandaag een soundscape gemaakt, een piano opgenomen met microcassette, die gesampeld in de X7000, dan met Keystep Pro een drone daarvan
gemaakt, en daar parallel twee bandecho's tegelijk op los gelaten. Achterin loopt een druppel/insecten/alien geluidje dat door een JP-6 gemaakt wordt,
met de tweede lfo gemoduleerd, terwijl deze op low staat (de hele lage stand). Het geheel heb ik doorheen de cassette plugin van Wavesfactory gehaald...

Ik heb het twee uur laten lopen (goed voor de tape-echo's lol) zodat ik een lang onafgebroken stuk heb, dat nergens onderbroken is, want ik speel in mijn
klaslokaal vaak Ambient tijdens lessen zoals technisch tekenen enz... (zeer laag volume, maar wel aanwezig).

Ik ga hiermee aan de slag, het naar een nummer knippen en iets van drums toevoegen, heel gefilterd en minimal.

 
Wat leuk dat je ambient in de klas afspeelt :) Help het?
Ben ook wel benieuwd wat voor tapeecho's je gebruikt hebt.

Ik weet alleen niet of ik zelf zo'n fan ben van tape plugins. Ik hoor het brongeluid niet dus het kan ook daarin zitten, of het zijn wel heel extreme settings van Wavesfactory maar ik hoor een dikke laag mist over het geheel. Misschien zou je echte tape kunnen overwegen, dit kan (afhankelijk van de tape) het geheel wat meer lo-fi maken maar doet ook wonderen met de drive en natuurlijke compressie. Je kunt hiervoor in de basis een cheapo tapedeck gebruiken, of een reel2reel. Gisteren zag ik nog een Sony r2r op MP voor 50 euro.
 
Eno meets Basinski. Music for Airports Classrooms, met een vleugje Disintegration Loops. Heel mooi.

Ik ga hiermee aan de slag, het naar een nummer knippen en iets van drums toevoegen, heel gefilterd en minimal.

Nee man. Niet nodig. Waarom zou je? Ambient hoort op de achtergrond, zonder actief beluisterd te worden (omdat je inderdaad op iets anders focust, zoals technisch tekenen). En door de lengte kan je 'm rustig "vergeten", wat juist fijn is, wat mij betreft.

Ook geen extra geluiden nodig, vind 'm erg gaaf zoals 'ie nu is. (Zou zelfs nog een tandje trager kunnen, er lijkt nog een beetje haast in te zitten..)

Misschien is je reflex dat er een bepaalde hoeveelheid werk in moet zitten, of dat er nou eenmaal drums in horen, of dat het niet zo lang mag duren... of een kwestie van framing.. maar als je 't mij zou vragen.. deze track is geen onderdeel van je toekomstige album - dit is het album al.

Klasse.
 
Wat leuk dat je ambient in de klas afspeelt :) Help het?
Ben ook wel benieuwd wat voor tapeecho's je gebruikt hebt.

Ik weet alleen niet of ik zelf zo'n fan ben van tape plugins. Ik hoor het brongeluid niet dus het kan ook daarin zitten, of het zijn wel heel extreme settings van Wavesfactory maar ik hoor een dikke laag mist over het geheel. Misschien zou je echte tape kunnen overwegen, dit kan (afhankelijk van de tape) het geheel wat meer lo-fi maken maar doet ook wonderen met de drive en natuurlijke compressie. Je kunt hiervoor in de basis een cheapo tapedeck gebruiken, of een reel2reel. Gisteren zag ik nog een Sony r2r op MP voor 50 euro.
Ik speel vooral mijn favoriete album "Music for Animals" in de klas. Ik geraak het niet moegehoord, en mijn leerlingen zijn elk jaar nieuwe, dus die kunnen langzaam
wennen aan het feit dat er nog iets anders bestaat... Sommige Ambient trekken ze (terecht) niet, met name als hij onheilspellend overkomt... Maar heb eigenlijk nog
nooit klachten gehoord... En het maakt vooral mij rustig, en dat straalt weer af. Dus het werkt eigenlijk altijd...

De mist is gevolg van de ruis die de microcassette met zich meebrengt, in de sample. Deze laag gespeeld maakt de drone met de "mist".
De getriggerde noten bevatten deze ruis ook, maar klinkt daar meer als komeetruis, als dat al wat is...

De RE-201 zorgt voor de cadans die je hoort, het kadoeng kadoeng kadoeng... De Echomate op de laagste motorstand geeft een subtiele flutter... Ik neem de bandecho signalen altijd op aparte sporen op.
Dan kan die nog gemixt worden. Als je die weglaat hoor je het echt kaal...

Ik heb wel een Fostex Model 80, maar die is perfect afgesteld, of een mono Uher Reporter (dat is wel een optie die ik gisteren even vergeten was) of een 4 track Tascam 424...
Dat zal ik overwegen eventueel...

De plugin is vrij getrouw, maar ik heb de wo en flutter inderdaad hoog staan, om dat janken er in te krijgen, er zitten ook tape-emulaties in, type 1, 2, 3 en 4. Heb 4 gebruikt.
Met veel bandsnap en anomalies... Wel een leuke plugin...
 
Mooi, maar omwille van de repetiviteit, heb ik zitten skrollen. Twee uur is te lang voor mij, sorry

Gloomy

Ik heb het eigenlijk ook maar enkel 2 uur laten gebeuren omdat ik nergens geen knip wil horen als ik het speel in de klas, of dat ik er een stuk van 20 minuten,
of 3 minuten, of wat ik wil van kan "knippen" en zo kan gebruiken als basis voor iets anders eventueel... Groot gelijk dat je scrollt, als je het gebruiken wil om te
mediteren, of in slaap te vallen, dan heeft het de lengte er voor... No sorry!!!
 
Eno meets Basinski. Music for Airports Classrooms, met een vleugje Disintegration Loops. Heel mooi.



Nee man. Niet nodig. Waarom zou je? Ambient hoort op de achtergrond, zonder actief beluisterd te worden (omdat je inderdaad op iets anders focust, zoals technisch tekenen). En door de lengte kan je 'm rustig "vergeten", wat juist fijn is, wat mij betreft.

Ook geen extra geluiden nodig, vind 'm erg gaaf zoals 'ie nu is. (Zou zelfs nog een tandje trager kunnen, er lijkt nog een beetje haast in te zitten..)

Misschien is je reflex dat er een bepaalde hoeveelheid werk in moet zitten, of dat er nou eenmaal drums in horen, of dat het niet zo lang mag duren... of een kwestie van framing.. maar als je 't mij zou vragen.. deze track is geen onderdeel van je toekomstige album - dit is het album al.

Klasse.
Dat is een comment die veel inzicht geeft, merci!!! An sich heb ik nergens een "moeten" wat betreft drums of hoeveelheid werk, of wat dan ook...

Je hebt gelijk dat ambient op de achtergrond hoort, niet actief beluisterd, en een sfeer geven "moet"... Dat is zo. Dat heb ik wel "vergeten"...

De "haast" komt doordat de elke sequencer part (4 parts) random bespeeld worden (de parts, zowel als de 4 aanwezige noten in elk part), soms
hoor je een tijd niks, en soms een riedeltje, of een langere strofe, een noot alleen, of een duo..... Maar inderdaad, als ik het tempo er van lager zet,
dan is de spatie tussen deze noten minder, en klinkt het nog minder "gehaast"... Dat klopt... Iets echt "random" creëren is niet echt makkelijk, hoewel
de Keystep Pro zich hiervoor leent...

Music for classrooms... Dat is een idee!!!!!!!!!!!!!!!

Damn.......... Merci voor de feedback, ik neem het in me op!!!
 
omdat ik nergens geen knip wil horen als ik het speel in de klas

Ik hield een betoog voor de long-form, maar áls je dan korter zou willen, valt zo'n knipje te omzeilen, door cross-fades te maken. Dus het einde uitfaden, op het punt waarop je wilt knippen, terwijl het nieuwe startpunt er langzaam in komt. Misschien een beetje schuiven tussen de twee waves om de sequences te laten aansluiten, maar zou naadloos moeten kunnen.


Music for classrooms... Dat is een idee!!!!!!!!!!!!!!!

Haha, doe het. En het was jouw idee ;) Een goed idee, ook.


De "haast" komt doordat de elke sequencer part (4 parts) random bespeeld worden (de parts, zowel als de 4 aanwezige noten in elk part), soms
hoor je een tijd niks, en soms een riedeltje, of een langere strofe, een noot alleen, of een duo..... Maar inderdaad, als ik het tempo er van lager zet,
dan is de spatie tussen deze noten minder, en klinkt het nog minder "gehaast"... Dat klopt... Iets echt "random" creëren is niet echt makkelijk, hoewel
de Keystep Pro zich hiervoor leent...

Nou, als je dit zonder veel poespas nog wil (her)overwegen, kan je ook simpelweg die render een beetje naar beneden pitchen.. wordt 'ie slepender van, en dat de toonhoogte dan daalt kan misschien ook geen kwaad... en als je dat wel zonde vindt, kan je overstappen op time-stretching.. of PaulXStretch, kan je er meteen een 24h-versie van maken haha..

Maar je render is al super, om (weer) iets mee te doen, je hoeft niet per sé het project open te breken..


P.S. Hoe lang duren je lesblokken? Dat kan ook het kader zijn..
 
Laatst gewijzigd:
Hola,

Ik vind het te veel Reverb :D
Daardoor krijg ik er geen goed beeld van.
Al met al,ik ben er niet weg van ,Sorry.

Groeten van Andreos.
 
Ik hield een betoog voor de long-form, maar áls je dan korter zou willen, valt zo'n knipje te omzeilen, door cross-fades te maken. Dus het einde uitfaden, op het punt waarop je wilt knippen, terwijl het nieuwe startpunt er langzaam in komt. Misschien een beetje schuiven tussen de twee waves om de sequences te laten aansluiten, maar zou naadloos moeten kunnen.




Haha, doe het. En het was jouw idee ;) Een goed idee, ook.




Nou, als je dit zonder veel poespas nog wil (her)overwegen, kan je ook simpelweg die render een beetje naar beneden pitchen.. wordt 'ie slepender van, en dat de toonhoogte dan daalt kan misschien ook geen kwaad... en als je dat wel zonde vindt, kan je overstappen op time-stretching.. of PaulXStretch, kan je er meteen een 24h-versie van maken haha..

Maar je render is al super, om (weer) iets mee te doen, je hoeft niet per sé het project open te breken..


P.S. Hoe lang duren je lesblokken? Dat kan ook het kader zijn..
Ik ga er een midi file van maken, en de drone een apart spoor geven, en de feedback overwegen, en dus een "nieuwe" mix maken, kijken wat dat doet ..

Het zijn lesblokken van 50 minuten, soms 2x50, soms 4x50...

Ik ga het vanavond eens bekijken als ik weer achter mijn synths zit.
 
Hola,

Ik vind het te veel Reverb :D
Daardoor krijg ik er geen goed beeld van.
Al met al,ik ben er niet weg van ,Sorry.

Groeten van Andreos.
Never be snorry. Het hoort eigenlijk ook een beetje te verdrinken maar zoals hierboven geschreven ga ik een kalere mix maken waar ik de hoeveelheid reverb nog eens overweeg...

Zou de drone ook nog een octaaf lagere grondnoot willen geven....

Bedankt voor de feedback!!!!!

Groetjes,

Freakydile.
 
Ik speel vooral mijn favoriete album "Music for Animals" in de klas. Ik geraak het niet moegehoord, en mijn leerlingen zijn elk jaar nieuwe, dus die kunnen langzaam
wennen aan het feit dat er nog iets anders bestaat... Sommige Ambient trekken ze (terecht) niet, met name als hij onheilspellend overkomt... Maar heb eigenlijk nog
nooit klachten gehoord... En het maakt vooral mij rustig, en dat straalt weer af. Dus het werkt eigenlijk altijd...

De mist is gevolg van de ruis die de microcassette met zich meebrengt, in de sample. Deze laag gespeeld maakt de drone met de "mist".
De getriggerde noten bevatten deze ruis ook, maar klinkt daar meer als komeetruis, als dat al wat is...

De RE-201 zorgt voor de cadans die je hoort, het kadoeng kadoeng kadoeng... De Echomate op de laagste motorstand geeft een subtiele flutter... Ik neem de bandecho signalen altijd op aparte sporen op.
Dan kan die nog gemixt worden. Als je die weglaat hoor je het echt kaal...

Ik heb wel een Fostex Model 80, maar die is perfect afgesteld, of een mono Uher Reporter (dat is wel een optie die ik gisteren even vergeten was) of een 4 track Tascam 424...
Dat zal ik overwegen eventueel...

De plugin is vrij getrouw, maar ik heb de wo en flutter inderdaad hoog staan, om dat janken er in te krijgen, er zitten ook tape-emulaties in, type 1, 2, 3 en 4. Heb 4 gebruikt.
Met veel bandsnap en anomalies... Wel een leuke plugin...
prachtige re-educatie ingesteldheid mijns inziens

de jeugd moet inderdaad getoond worden dat er ook nog iets anders bestaat als commerciële EDM tomorrow land 'bagger' ...
dat men andere paden kan betreden als wat de massa wordt voorgeschoteld ... avontuurlijke muziek ook bestaat enz.

een beetje meer deviantie & de instinct om af te wijken van wat ' de norm ' is , is een zéér waardevolle les
voor iedereen, maar zeker voor de meest jeugdigen onder ons ! hurray !! ! !

een duwtje in de rug kan hierbij geen kwaad :) ! dat kan ik alleen maar toejuichen !! ! ! !


zalige track man ! volg je eigen weg ! mooi !

>>> ik luister actief naar 'wat men ambient' noemt <<< voor mij is het gewoon muziek ...
 
prachtige re-educatie ingesteldheid mijns inziens

de jeugd moet inderdaad getoond worden dat er ook nog iets anders bestaat als commerciële EDM tomorrow land 'bagger' ...
dat men andere paden kan betreden als wat de massa wordt voorgeschoteld ... avontuurlijke muziek ook bestaat enz.

een beetje meer deviantie & de instinct om af te wijken van wat ' de norm ' is , is een zéér waardevolle les
voor iedereen, maar zeker voor de meest jeugdigen onder ons ! hurray !! ! !

een duwtje in de rug kan hierbij geen kwaad :) ! dat kan ik alleen maar toejuichen !! ! ! !


zalige track man ! volg je eigen weg ! mooi !

>>> ik luister actief naar 'wat men ambient' noemt <<< voor mij is het gewoon muziek ...
Nu, mijn leerlingen leven op straat en het zou al wat zijn als ze naar EDM of andere bagger luisteren,
ze schuwen niet voor enkele reis Syrië (gehad...) of gelijkaardige zaakjes... Nu, ik schuif dat geheel ter zijde,
en gebruik de ambient vooral om binnen de muren van mijn mogelijkheden een andere sfeer te scheppen die
gebruikt kan worden om tot rust te komen, of thuis te zijn...

Merci voor de feedback!!!
 
het klinkt leuk.
moet het eens op de koptelefoon aanvoelen.

ik maak zelf ook ambient en heb een meid ontmoet die ook ambient luisterd.
Maar goed Bill Evans "peace peace" is ook ambient voor mij. net als veel turks/armeense...arabische, japanse folk kuziek
 
Hola.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Groeten van andreos.
Ik heb de mix licht aangepast, de delays iets subtieler, en het tempo naar 110, iets minder "gehaast".........



De coverfoto is een foto die ik in 2017 in een klaslokaal in een school in een dorpje dat niet op de kaart staat, in Chernobyl, op meters van de Wit Russische grens gemaakt.

Music for teachers.

IMG_3795.JPG
 
Back
Top