Nieuwe muziek leren kennen via Future Music

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.665
Locatie
Zwolle
Ik deel even een tip, gewoon omdat het kan. In Future Music Magazine hebben ze de rubriek Classic Album. Daarin leggen artiesten uit hoe ze hun klassieke album hebben gemaakt. Dat is echt leuk om te lezen.

Koop je de FM niet, dan kun je online elke maand in de inhoudsopgave zien wat het Classic Album van die maand is. Ik heb er gisteren een paar opgezocht en daar zitten echt mooie (onbekende) dingen tussen. Mocht je nog muziek zoeken voor de zomervakantie, dan zit er wellicht iets bij 🌞

 
Dit lijkt me iets meer raakvlakken te hebben met ons als kneuterproducers.
Klopt, dit zijn echt albums van thuisproducers. Zitten pareltjes tussen in genres die ik zelf nooit zou aanzetten.

Fun fact: in 1993 bracht FM zijn eerste Bonus CD uit met daarop o.a. gratis vocal samples. Die hoorde je vervolgens terug in duizenden producties, haha 😄 Iemand heeft die complete CD onlangs online gezet: Classic 1993 Future Music Sample Cd Makes It Online - Ransom Note
 
Klopt, dit zijn echt albums van thuisproducers. Zitten pareltjes tussen in genres die ik zelf nooit zou aanzetten.

Fun fact: in 1993 bracht FM zijn eerste Bonus CD uit met daarop o.a. gratis vocal samples. Die hoorde je vervolgens terug in duizenden producties, haha 😄 Iemand heeft die complete CD onlangs online gezet: Classic 1993 Future Music Sample Cd Makes It Online - Ransom Note

Nice! Ik heb FM best lang trouw gekocht en had dus ook wel een aardige verzameling CD's, maarja, op een gegeven moment ruim je op. Eigenlijk hoop ik nog dat ooit al dit soort oude cd's op archive.org gezet worden ofzo.
 
Nice! Ik heb FM best lang trouw gekocht en had dus ook wel een aardige verzameling CD's, maarja, op een gegeven moment ruim je op. Eigenlijk hoop ik nog dat ooit al dit soort oude cd's op archive.org gezet worden ofzo.
In 2000 verscheen een remix van een track van mij op cd en vinyl. De midi en vocal sample leverde ik destijds aan op floppy, en de sample kwam van een FM CD. Heb hier ook nog een hele stapel magazines liggen. De CD's heb ik weggedaan.
 
Nice! Ik heb FM best lang trouw gekocht en had dus ook wel een aardige verzameling CD's, maarja, op een gegeven moment ruim je op. Eigenlijk hoop ik nog dat ooit al dit soort oude cd's op archive.org gezet worden ofzo.
Nou, dan kan ik jou hopelijk hiermee blij maken:
Het uploaden van die 90s sample discs gebeurde 1,5 (?) jaar terug, met een gigantische dump van 90s sampler CDs op archive.org.

Dat is nu niet meer op archive.org te vinden, ik denk omdat er een hoop copyright schendingen plaatsvonden op die manier, maar je kunt nog steeds een mirror ervan vinden online wanneer je zoekt op '90s sample CDs mirror' bijvoorbeeld...
 
Op archive.org staan idd ook allemaal sample CDs. Ook veel van het type dat niet perse roalty vrij is ,maar letterlijk samples van platen en films bevat 😆

Leuk dat je altijd nog nieuwe muziek kan (her)ontdekken uit het verleden.
 
Op archive.org staan idd ook allemaal sample CDs. Ook veel van het type dat niet perse roalty vrij is ,maar letterlijk samples van platen en films bevat 😆

Leuk dat je altijd nog nieuwe muziek kan (her)ontdekken uit het verleden.
De reden dat Zero Gs populaire X-static Goldmine niet meer verkocht kon worden.
 
Op archive.org staan idd ook allemaal sample CDs. Ook veel van het type dat niet perse roalty vrij is ,maar letterlijk samples van platen en films bevat 😆

Leuk dat je altijd nog nieuwe muziek kan (her)ontdekken uit het verleden.

Ik heb nog even gekeken en de FM cover cd's staan al op archive.org. Ik weet niet of het ze allemaal zijn maar het ziet er wel vrij compleet uit :D
 
Leuke tip bombario!

Ik vind het vaak lastig om nieuwe muziek te ontdekken. Als ik al tijd neem/heb om muziek te luisteren merk ik toch dat ik terug grijp op het bekende.
 
Ik sta nog op een van die oude CDs, 1998 geloof ik. Track heette Nataraja en op de cover stond een mevrouw met de Dark Star synth.
Toen kocht ik ook nog wel eens een FM en die issue kan ik me nog wel herinneren; jouw nummer ook nog wel vaag...
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Leuke tip bombario!

Ik vind het vaak lastig om nieuwe muziek te ontdekken. Als ik al tijd neem/heb om muziek te luisteren merk ik toch dat ik terug grijp op het bekende.
Als je Spotify oid hebt vind ik "artist radio" of "song radio" of "album radio" wel aardig (weet niet precies welke varianten je allemaal hebt per provider). Je kiest dan iets dat je leuk vindt, en de muziekapp komt dan met tracks en artiesten die een beetje in hetzelfde genre of 'smaakpalet' vallen. Het aardige is als je daar iets nieuws ontdekt, je ook weer de "radio" truc kunt gebruiken om nieuwe muziek te horen. Het vist vaak wel redelijk in dezelfde vijver, maar er komen dan toch wel regelmatig leuke nieuwe dingen naar boven.
 
Het vist vaak wel redelijk in dezelfde vijver, maar er komen dan toch wel regelmatig leuke nieuwe dingen naar boven.
Dat deed ik vroeger via All Music Guide. Daar heb je per artiest een uitgebreide sectie met Related Artists, en daar heb ik mooie dingen ontdekt. Dat kon (en kun je waarschijnlijk nog steeds) ook synchroniseren met Last.fm. En dan geeft hij terwijl je luistert suggesties.

Het voordeel van radio vind ik dat je soms onverwachts compleet nieuwe dingen ontdekt, bijvoorbeeld bij 3voor12. Maar die hebben ze nu geloof ik van 3FM afgegooid.

Bij die Future Music-albums zitten ook dingen die ik nooit zelf zou opzetten. Hypnotiserende drum&bass, of rauwe techno van Joey Beltram. Ik laat me graag verrassen en dat vind ik echt te gek 👍

P.S. Voor de liefhebbes heb ik de zoekopdracht voor Google nog wat aangescherpt:

site:musicradar.com intext:"classic album"

Als je dat letterlijk opgeeft in Google zoek je binnen de site musicradar.com naar artikelen met daarin de tekst 'classic album'. Klik je vervolgens zo'n zoekresultaat aan, dan krijg je direct luistertips.
 
Laatst gewijzigd:
Ik sta nog op een van die oude CDs, 1998 geloof ik. Track heette Nataraja en op de cover stond een mevrouw met de Dark Star synth.
HH, ik ook rond dezelfde tijd, wellicht zelfs dezelfde. Onze track heette Narrow Invision. Ik zocht net nog naar die CD, uh ...ergens, kwijt dus. Maar ik kan me volgens mij wel iets vaag herinneren van ene Napoleon die met zijn Archimedes, maar zonder zijn opgeblazen midi interface, een coole track gemaakt had. Was jij dat dus?
 
HH, ik ook rond dezelfde tijd, wellicht zelfs dezelfde. Onze track heette Narrow Invision. Ik zocht net nog naar die CD, uh ...ergens, kwijt dus. Maar ik kan me volgens mij wel iets vaag herinneren van ene Napoleon die met zijn Archimedes, maar zonder zijn opgeblazen midi interface, een coole track gemaakt had. Was jij dat dus?
Haha, ja dat is niet helemaal het verhaal maar in de buurt dus ik reken hem goed. Deze track was het https://moog.one/nataraja.mp3

Oh, het is inderdaad dezelfde - CD terug gevonden, magazine zit te ver weggestopt om nu op te graven.
1689883039109.png


2000 -stuk later dan ik dacht dus.
 
Ik heb nogal wat opgestoken van de CDs bij Gonzo Circus ( ook 1 track 13 Bijdrage van mij waarop nooit 1 reactie gekomen is). En het Britse Wire
 
Cool, als de magazine hebt, wil ik wel eens lezen wat ik van het verhaal toch 25 jaar onthouden heb, en vooral wat niet :).
 
De Archimedes is de misser, dat moest een Silicon Graphics zijn 🤓 Ik zal hem weleens opgraven maar hij ligt ergens weggestopt in een doos in een diepe kast.
 
Back
Top