CD speler voor sound effect CD's (foley)

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.485
Locatie
Bij Herentals, België
Ik heb veel sound fx CD's. Dus geen samplers, maar foley. Voor film bedoeld maar natuurlijk ook goed in synthmuziek.

Welke CD speler zou optimaal zijn hiervoor? Sowieso eentje waarbij je vlot doorheen veeeeel nummers kan navigeren. Liefst ook vlot binnen een nummer spoelen. Variabele pitch helemaal top maar geen noodzaak. Analoge outputs ook voldoende, hij komt rechtstreeks aan de multitrack.

Betaalbaar tweedehands mag, ordinair goedkoop ook.
 
Denon 4000 reeks misschien. Die heeft een jog. Maar weet budget niet. Ik heb al vaak denon zien voorbij komen voor n prikje want dj s willen dat niet meer…
kan natuurlijk ook de dn 2000 mk3. Dn 2500. Dn2600f

Je bent toch handig met smeren vd lade en riem vervangen. Enkel zoeken of er nog lasers te koop zijn.
let wel: alles voor 4000 speelt geen mp3
 
Dn 1800 ook geschikt of heeft die nadelen tov 2 of 4 reeks?

LIjken me verder wel geschikte apparaten.

En de DN S1200, heeft die nog nuttige extra functies of minder geschikt? Ik hoef niet te scratchen.
 
Dn1800 kwam na de 2000mk3 denk ik. Zal wel ok zijn.

S1200 moet ik bekijken. Ken ik niet persoonlijk
 
Ik denk dat de S1200 me een beetje te dj is. Maar de rest uit de reeks lijkt me wel handig met pitch bend, loop points etc. Dan haal je toch wat meer nut uit die CDs.

Nu op zoek naar een goede koop. Komt goed, ze worden overal aangeboden.
 
Ik ben de handleiding van de 2600 eens aan het lezen, maar die heeft dus geen volume control. Dat is wel jammer in mijn setup. Er zijn wel console fader inputs maar ik begrijp niks van de manual op dit punt. Kan iemand me uitleggen of/hoe ik faders op deze inputs kan aansluiten om het volume te regelen? Ik kan natuurlijk ook een passieve volumeregelaar erachter braden, maar liever niet.
 
Zijn dat niet eerder fader starts? Ik heb mijn 2600 al zeker 15 jaar geleden verkocht
 
Ja, de manual lijkt het inderdaad over start/stop functies te hebben. Geen volume control dus. Voor de duidelijkheid: ik heb geen mixerkanalen meer over, vandaar dat ik hoopte op volumeregeling op het apparaat zelf. Maar dat lijkt bij deze DJ CD spelers niet aanwezig omdat die een DJ mixer verwachten. Dat is dus een beetje lastig in mijn setup. Ik zou via inserts op enkele kanalen kunnen werken en dus synths "opgeven" ten voordele van foley kanalen. Het voordeel daarvan is dat ik dan achteraf in de mix het volume van de foley nog kan regelen zoals een normaal mens.

In ieder geval, als ik een goede deal voor een Denon tegenkom dan scoor ik hem, en dan zie ik wel hoe ik het in de setup verwerk.
 
patchbay en cdspeler inprikken indien nodig, vast niet zo vaak. Of samplen?
Laat je niet verleiden door de fx op zo'n denon, ik heb die nooit gebruikt want gaf volume drops.
 
why zou je dat nou willen doen?


oh wacht het moet allemaal otb blijven natuurlijk?
 
ik zou een CDJ 800 mk2 pakken, die kan ook mp3 cd's aan. Vaak voor 70-80 euro te vinden.
 
Heb je in je pc of laptop geen cd speler? Daar kan je met gratis audio programma's werken.
Bv mediamonkey, audacity, winamp etc.
 
Mijn PC of laptop is een Atari ST...

Ik werk zonder een moderne PC of laptop simpelweg omdat ik bij muziek eens even niét met een PC wil werken en geen afleidingen wil. Want ik zie het al voor me: even googlen voor een goede horror sample, daarbij leuk filmpje van Corridor crew en docu over de Wilhelm scream tegenkomen, en 3 uur youtube kijken later weer niks met muziek gedaan. :)

Daarom lijkt zo'n dubbele Denon me beter voor mij: bv Horror foley in de ene lezer, storm foley in de andere, even 2 leuke samples zoeken en loop points instellen, tapijtje ermee leggen en laat de inspiratie dan maar komen.

@klinkske ik heb alle inserts van mijn mixer op de patchbay zitten, dus ik kan inderdaad via de patchbay eenvoudig 1 of 2 kanten van de Denons inpluggen indien gewenst.
 
Nee dat wordt niks: de ST moet al Cubase draaien (die geen audio ondersteunt in zijn jaren 80 zelve, puur MIDI) en kan maar 1 programma tegelijk, daarenboven is hij hoogst ongeschikt om lange achtergrondaudio te spelen (1MB RAM). Die route is mij te masochistisch in 2023. Er zit trouwens al een Gotek USB interface in de ST, dat dan weer wel.

Als je niet met CD spelers aan de slag zou willen en niet met een PC werken, dan is een hardware sampler/looper de meer voor de hand liggende keuze. Maar aangezien ik al deze CD's met kant en klare foley al heb en de Denons goedkoop te vinden zijn, lijkt het me de kortste weg naar resultaat.
 
Na een uitgebreide studie lijkt het meest handige inderdaad dit soort DJ CD spelers en dan met name degenen met loops, hot starts en sampling. Dan moet ik niet geestdodend samples voorbereiden (want ik besef ook wel dat samplers/loopers voordelen hebben, maar ik zoek instant actie en ik zou nog steeds een CD speler nodig hebben als input naar de sampler) maar kan ik gewoon foley CD's uit de collectie plukken en meteen aan de slag. Het feit dat je met deze spelers ook tempo en/of pitch kan wijzigen breidt de mogelijkheden alleen maar uit.

Doordat ik met 2 CD's werk kan er eentje op een heel lange loop staan, terwijl de andere een korte loop, wat hot starts en een sample klaar heeft staan om er doorheen te one-shotten.

Het is me niet duidelijk met welke Denons -of geen enkele- je de sample overheen de afspelende CD op dezelfde speler kan gooien. De manual is hier niet expliciet in, mixt hij beide geluiden of hoor je geen CD op het moment dat je de sample afspeelt...

Waarschijnlijk zoek ik nog een mixertje om tussen beide CD spelers/helften te kunnen mixen. Ten eerste kost het mij dan maar 2 ipv 4 kanalen op de studiomixer. Ten tweede biedt het weer extra mogelijkheden zoals speler 2 ook op een loop zetten en af en toe in de mix brengen. bv een loop van harde wind die je af en toe laat opkomen en weer verdwijnen. Of crossfaden tussen 2 gelijkaardige lange loops ter afwisseling. Dat kan op de studiomixer natuurlijk ook wel, maar liever 1 crossfader dan 4 kanaalfaders tegelijk bedienen...

Het kopen van dergelijke speler(s) bleek nog een klus. Veel aanbod, prijzen OK (deze markt lijkt enigszins gekelderd doordat iedereen op een Traktor controller is overgegaan), maar stuk voor stuk verkopers die simpelweg niet reageren. Zo schiet het niet op. Een winkel die uiteindelijk toch niet naar België wil verzenden. Zo schiet het niet op. Maar kijk, wonder boven wonder, ik ga één van de komende dagen iets ophalen! Dus nog zonder mixer, dat is een volgende stap wanneer ik daadwerkelijk een speler/spelers in huis heb.

Ondertussen blijf ik ook met een half oog uitkijken naar foley CD's voor leuke prijsjes. Maar courant zijn die dingen niet. Ik mag blij zijn met de stapel die ik al bij elkaar heb weten te krijgen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Test de cd spelers. Kijk of alle knoppen werken. Vooral de start en que. kijk of een cd met vingerafdrukken speelt. Vooral de laatste track vd cd.

De lade hoort open te gaan en te blijven tot je ze dicht laat gaan. Als de verkoper de lade dicht duwt is dat een beetje een afknapper. Ik deed dat nooit. Denon is redelijk fragiel. Je kan volgens mij loopen. Dan hoor je de loop. Niet de track verder en de loop. De cd spelers kan je enkel samen horen met n mixer.
als de lade sluit als je ze open laat gaan en je moet de cd er snel ingooien, is dat omdat de riem versleten is.
als vb track 14 (kies een tien+ tal) traag laadt is de laser ver versleten vermoedelijk.

Zoals ik al zei: zoek prijzen van onderdelen. Riemen, lasers, eventueel start en que toets. Test de jogs. Test de pitchfader. Gebruik de zoekfunctie, laat de sound skippen en duw voort. Duw que. Duw play. Dat moet direct werken. Duw que. Duw play. Sneller. Zo snel je kan. Que. Play. Dat hoort snel te werken.
zoek n yt video zodat je snapt wat dat model kan en hoe
 
Laatst gewijzigd:
Het is een paartje Denon DN-S3000 geworden in heel nette staat. Nu nog eens een smal DJ mixertje voor ertussen zoeken, en het meeste werk: een soort schuiflade maken om mijn foley-DJ-boothje op te plaatsen want ik heb geen bureaubladruimte meer vrij.

En dan experimenteren en ermee leren werken natuurlijk.

Ter lering: bij deze speler wordt de sample doorheen de afspelende CD gemixt, precies wat ik wou.
 
Back
Top