Grainular in Eurorack

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Mijn M.I. Clouds vind ik fantastisch en ja ben nu op zoek naar een andere grainular module om mijn rek aan te vullen.
Ik denk aan of Morphagene of Nebulae v2. Arbhar was mijn derde keuze maar, valt waarschijnlijk af omdat deze toch wat veel Clouds (is mij verteld)overeenkomsten heeft en behoorlijk prijzig is.

Ik wil er vooral ambient'/soundscapes-achtige muziek mee maken. Belangrijk is dat ik deze ook muzikaal/melodisch in kan zetten , dus niet alleen voor de korte sferische bliepen, knarsen en getjielp :-). Nebulae heeft een afzonderlijke cv voor pitch en speed, dat lijkt me in dit opzicht een duidelijke plus.
Ik heb al behoorlijk wat info. gelezen en Yt video's gezien,,,, maar twijfel alom.

Iemand hier die beide heeft en iets wilt delen over zijn /haar ervaringen?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel ontdekt dat er forse verschillen zijn, Zo heeft Arbhar een mono input maar kan verschillende samples samen morphen. En Morphagene heeft, drie niveau's waarin het de samples kan hakken/verdelen; reels, splices en genes. Nebulae v2 kan ook andere dingen doen, daar je andere programma's kan laten uitvoeren; echter heeft Nebulae een beperkt buffer van 75 Mb voor audio. Zo maar wat verschillen.
 
Arbhar en Nebula heb ik niet (ook nooit aan de tand gevoeld), qua granulair doe ik het met Morphagene, Phonogene en GrandPa. Van die drie past Morphagene het meest bij wat je zoekt. GrandPa vereist dat je al wat voorbereid hebt je op SD kaart gezet hebt, kan zelf niet samplen. Phonogene gebruik ik (veel) vaker dan Morphagene. Niet alleen vanwege het meer gritty karakter, maar ik vind 'm ook veel meer hands-on. Morphagene vraagt meer studie, omdat daar meer met button combo's gewerkt moet worden. Maar ik denk wel dat als je de tijd er in stopt om 'm goed uit te pluizen dat je er veel plezier mee gaat hebben.
 
Ik heb ze niet alle twee maar ik heb voor de Nebulae V2 gekozen omdat ie meer hands on was voor mij zodat je snel resultaten hebt, dan wordt het een beetje een instrument om het maar zo te zeggen.
Ik heb een aantal reviews bekeken van alle drie en daarop m'n keus gebaseerd maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Wil je veel met splices werken dan moet je de Morphagene nemen en wil je snel precies plaats, size, snelheid en toonhoogte bepalen van de sample dan is wat mij betreft de Nebulae de betere keus.
Ik vind een buffer van 7 1/2 minuut audio best wel ruim, je kan tot 5 min opnemen, m'n clouds kloon kan max 6 seconden opnemen als ik het goed heb en ook daar kan je best leuk mee spelen.
Maar het is maar net wat je nodig hebt.
 
Morphagene is top en heeft veel karakter. Ik gebruikt naast morphagene een lubadh looper en vooral veel fx, om ambient te maken. Ik had ook arbhar (die ga ik op nieuwe kopen) en nibulae v2 (ik bond morphagene fijner) maar uiteindelijk komen de mooi harmonische klanken door gebruik van fx.

 

Little Ambient Machine - Creator of Sonic LandscapesIn 2016 I discovered Eurorack Modular, a new world opened up. Eurorack brought me inspiration & curiosity. A new way of creating sound & music
littleambientmachine.com
littleambientmachine.com​

Zat even te luisteren naar muziek die je maakt, prachtig!
 
Morphagene is top en heeft veel karakter. Ik gebruikt naast morphagene een lubadh looper en vooral veel fx, om ambient te maken. Ik had ook arbhar (die ga ik op nieuwe kopen) en nibulae v2 (ik bond morphagene fijner) maar uiteindelijk komen de mooi harmonische klanken door gebruik van fx.

Ik heb nog geen van deze drie. Op Yt morphagane video's hoor ik vooral veel "smearing" sounds. Is dat een typisch aspect of Morphage.?Of kan je ook meer "puntige" geluiden zoals dat met Clouds kan?
 
Ik heb nog geen van deze drie. Op Yt morphagane video's hoor ik vooral veel "smearing" sounds. Is dat een typisch aspect of Morphage.?Of kan je ook meer "puntige" geluiden zoals dat met Clouds kan?
Ik gebruik Morphagene ook puur om soundscapes te maken. En daar overheen zet ik meestal 1 of 2 voices die random ge-sequenced worden door, in mijngeval, een Melodicer. Voor de rest alleen maar klooien met FX....
 
ik zou voor nog een clouds gaan & daar de kammerl beat repeat & spectral software op zetten ... ff denken ... ze maken vst plugins maar
dus al n x aantal jaar ook geport naar/beschikbaar voor mutable instruments modulars !!!! ! ! ! ! ! ! :mega:

Kammerl Beat-Repeat Effect






ik geloof dat er nog andere alternatieve OS'en zijn voor de mutable instruments clouds & andere ... parasite OS als ik het me goed herinner !
 
Goeie keuze! Dat zijn ze allemaal wel trouwens, in zoverre dat ik ze onder handen gehad heb, maar het idee dat de Morphagene alleen uitgesmeerde wolken grains aankan is begrijpelijk én jammer. Veel mensen gebruiken het wat als een one-trick pony en die lagen van pitchshifted kopiën herken je na een tijdje overal.
Mijn advies: hopen modulatie! Alles valt te moduleren, en daar kan je enorm interessante dingen mee doen. Ik combineer het met een voltage block, en dat is heel hands-on.
 
Back
Top