Physical Modelling

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.471
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
het zijn goede tijden voor Physical Modelling, software matig gezien (en daarbuiten volgens mij ook?);

de laatste Objekt van Reason Studios;


haast te vergelijken met Chromaphone 3, maar Chromaphone 3 heeft een beperkte user modal filter, neem aan als ze het partials noemen, het een modalfilter is. (of een combi?)

alles zelf in te stellen. het maakt Crhomaphone 3 niet overbodig, het zit anders in elkaar, maar kan ook mooie geluiden opleveren. nadeel tegenover Objekt; Chromaphone is meer CPU intensief én de pitchbend killt elke cpu...

toch nog beest van een soft synth, als Objekt;


natuurlik moeten we Rhizomatic Plasmonic niet vergeten;


(nu, op het moment van het schrijven van dit bericht in de aanbieding voor €99)

physical modelling en MPE; ook zeer in staat om een uitgebreid arsenaal aan 'echte' sounds te maken, maar blinkt vooral uit, om deze buitenwereldser te maken (om een anglicisme te gebruiken...).


Physical Audio Preperation en Derailer, lijken one-trick ponies, ze zijn erg goed voor waar ze bedoeld zijn, zou ik zeggen, ik gebruik ze regelmatig, staal tegen staal... (en nieuwe komt die een soort van hybride van Preperation en Derialer is); link naar de beginpagina van de website; ook bizondere goede effekten; reverbs..


Melda Production MSoundFactory.... capabel op veel heel veel gebieden, maar ook op Physical Modelling; heeft Modalfilter, en Resonator Generators/modules. en exciters. en zelfs een string generator.
komplekser, want dichter op de huid, en meestal gebruikte ik de modalfilter voor mangling.... bij voorbeeld...

maar heeft veel in huis, om sja.... leuk ekstraatje; de modalfilter (want addititief) kan een sample analyseren, een klein stukje, en daarmee kan je een profiel van een geluid importeren (met als beperking; 32 partials, toch is dat meestal genoeg; het is additief, dus inharmonischen en noise worden niet meegenomen, wel meegewogen?).

er is nog een andere methode, via MFreeformEqualizer; de eq spectrum "vangen", dan opslaan als IR, en dan weer in MCabinet importeren, allemaal binnen MSoundFactory.
niet te volgen? het is te doen! met de vids...

Zebra 2, elke synth met een Comb filter, soft modulars, zijn goed in staat om ook Physical Modelling bereiken....

lijst is nog niet kompleet,,,,

och Objec Delay van AAS, is ook te gebruiken..

volgende bericht met de soft synths/effects die ik vergeten ben, en die ik zelf niet heb, geen ervaring mee heb.

(en natuurlik; het is eeen community hier.....)

opmerking over Objekt; voor mij tweeledig, waarom ik hem zelf toch heb gekocht; klinkt erg goed, ik zal er meer van leren, wat het precies inhoudt; dieper. en zal zeker in tracks eindigen. het kan zelfs dingen die leken op Physical Audio Preperation, die fase niet opgeslagen, maar zal dat wel weer tegenkomen.
 
Interessant! In principe zijn het gewoon (noise) oscillators door meerdere band pass filters, Arturia's Piano V3 heeft overigens een physical modeling engine. Klaarblijkelijk heb ik de Objeq delay ooit eens gratis gekregen op plugin boutique, ik zie dat ie nu een behoorlijke prijs heb, maar eens een keertje afstoffen :D

Overigens heeft Polyverse Supermodal maar liefst 27 physical models filters, is ook een interessante!
 
CHAIR Audio heeft 2 hele toffe physical modelling drum plugins. Een Snare en een Cymbal (met gratis en "pro" versies): Shop – The Center for Haptic Audio Interaction Research

Met de pro versies kun je de engine "exciten" doormiddel van een sidechain input. Op superbooth hadden ze een piezo mic in hun bakfiets ingebouwd, dan kon je op de fiets rammelen/tikken/etc. en klonk het als een grote ride cymbal :D
Echt heel erg expressief en realistisch klinkend op die manier.
 
Audio modeling SWAM instruments. Dit zijn wel specifieke acoustische instrumenten die gemodelleerd worden, geen general purpose synths. Betere gemodelleerde instrumenten ken ik niet, ze zijn aanstuurbaar met MPE en dan erg expressief. Wel behoorlijk aan de prijs.
 
Wbt physical modeling, Arturia werkt voor de piano samen met Modartt (Pianoteq) . Pianoteq heeft ook packs voor harp, rhodes, klassieke gitaar, pan drum etc en je kunt deze geluiden ook morphen waardoor je eigen instrumenten kunt samenstellen.

Modo Bass gebruik ik ook met veel plezier.
 
Ik vind nog steeds de inmiddels 12 jaar oude Sculpture in Logic de fijnste PM synth. Ik benieuwd welke huidige synths dat echt kunnen overtreffen.
1684089003698.jpeg
 
inderdaad, er zijn specifieke en non-specifieke physical modelling synths....

inderdaad zoals Pianoteq


of IK Multimedia Modo Bass, heeft al een link @Tim R heeft 'm gedeeld, er is ook Modo Drums, dat volgens mij eveneens physical modelling is.

hoe kan ik, @peterdh , Kaivo van Madronalabs vergeten...


@Jason31 , idd bandpass filters, maar ook Comb filters, resonators zijn comb filters maar een special vorm? het verschil is me nog niet geheel duidelik. tuned comb filters???


Audio modeling SWAM instruments.

SWAM is er ook erg bizonder... prijzig maar bizonder... ok per bundel valt het mee. dunkt me. zijn ze tevens MPE?

@dreamer dank! die kende ik nog niet.

en met Cardinal/VCV Rack, heb je natuurlik Rings (met Clouds erbij de 303 van ambient, las ik dat hier ergens), en wellicht nog andere specifieke modules, maar zoals al gezegd in een modular kan je ver komen.

en weer van Reasonstudios; Friktion;


(die valt een beetje tussen non- en specifiek in, wellicht net zoals Pianoteq, je kunt er maffer dingen uit halen.)

Polyverse Supermodal

die is er ook nog! een effekt, maar zeker de moeite waard:


kijk er nog met een schuin oog naar, wellicht ooit in een aanbieding. maar én voor physical modelling én sounddesign wel een heerlik effekt, dunkt me...

Tritik Moodal, is het physical modelling?; wel interessant toch om te vermelden;


een physical modelling synth, met net een andere insteek of het is marketing gebrabbel;


maar heb 'm even geprobeerd, hij klinkt wel erg goed, verder niet uitgebreid geprobeerd; ze hebben 50% sales... het heeft wel iets... maar heb even voldoende.. ahum...

@Tierelantijn Chromaphone 3 blijft zijn plek behouden, ondanks CPU consumptie... Chromaphone 3 is voor rond €70 in sales te krijgen, en dat is niet altijd zo, toevallig vorig via pluginboutique, voor die prijs.. nice...

Sculpture

ja die blijft genoemd worden, ik heb geen mac, dus geen logic, dus geen Sculpture. of toegang tot...

heeft nog immer een zeer goede reputatie. ben benieuwd wat ie kan.

wellicht komt er nog een shoutout tussen PM synths...
 
Beetje abracadabra voor mij nog allemaal, maar als ik het goed begrijp zijn dit sytnhs die bestaan uit een 'exciter' die een tik op een object of soort geluid van blazen door een buis en dat soort achtige geluiden maken, gevolgt door een 'resonator' die de resonanatie van het object moeten nabootsen. Correct?
Of heb ik er geen fluit van begrepen en is de definitie compleet anders? :dubbel:
Ik weet niet goed in hoeverre de verschillende synths zich onderscheidden van elkaar.

Volgens mij gebruik ik regelmatig 2 synths met dit principe:

1) Ableton Collision
2) Resonator van de Waldorf Quantum (identiek aan die van de Iridium denk ik). die kan trouwens behalve noise ook een sample als exciter nemen.

Mij klinken ze allebij harstikke goed.
Met die 2 in het arsenaal; moet ik me dan zeker nog verdiepen in een andere plugin om sounddesign redenen ;)?
(presets boeit me niet)
 
Beetje abracadabra voor mij nog allemaal, maar als ik het goed begrijp zijn dit sytnhs die bestaan uit een 'exciter' die een tik op een object of soort geluid van blazen door een buis en dat soort achtige geluiden maken, gevolgt door een 'resonator' die de resonanatie van het object moeten nabootsen. Correct?
Of heb ik er geen fluit van begrepen en is de definitie compleet anders? :dubbel:

dan lijkt het me dat je het veel beter begrijpt dan de meeste gebruikers... fluit begrepen!

Collision was ik nog vergeten, is gemaakt door AAS, van Chromaphone. soort Chromaphone light, maar is wel erg goed vind ik zelf. en je hebt een nog een effekt versie, die ik graag gebruik als send, maar ik kom nu niet op de naam.... even opgezocht; Corpus. uitgebreider, dunkt me, dan Objeq delay. en als send, kadootjes kwa sounddesign....

hoeveel PM synths heb je nodig? wat je zelf bereiken wilt, is denk het meest algemene, en vanzelfsprekende antwoord.

ik ken de Resonator van de Waldorf niet.

sja, wil je helemaal wild gaan, probeer Plasmonic of Kaivo uit.

heb even vluchtig een filmpje gekeken over de Resonator van Waldorf Quantum, dat ziet er al als een groot speelveld uit....

leuk dat je Waldorf noemt, hardware en dat ik eens zie wat ie kan, ken allleen de naam... ik snap nu waarom ie zo gewild is...

je zit goed lijkt me, en van alle die genoemd zijn kun je een demo proberen...

ik heb altijd fases, dat ik ineens, b.v. physical modelling synths/effekts ga kopen, wel als ze elkaar aanvullen natuurlik.
 
en je hebt een nog een effekt versie, die ik graag gebruik als send, maar ik kom nu niet op de naam.... even opgezocht; Corpus. uitgebreider, dunkt me, dan Objeq delay.
oh cool, ik denk niet dat ik die corpus al verkend had! vanavond gelijk ff kijken.

Heb nog even gegoogled en er zitten bij ableton nog een paar physical modelling synths (alle 4 door AAS).

De totale synth set is:

"Tension" voor strings
"Electric" voor electrische piano achtige geluiden.
"Analog" met PM based modellen van classic synths
"collision" voor slaginstrumenten.

 
"Tension" voor strings
"Electric" voor electrische piano achtige geluiden.
"Analog" met PM based modellen van classic synths
"collision" voor slaginstrumenten.

ja klopt!

Tension misschien eens wat gerommeld. die even uitgekozen.. door al de exciter en de body de veranderen had ik al een maf, ahum, geluid. ga ik verder uitwerken. is er altijd wat doorheen geglipt...

alle 4 krijgen in 11.3 een update zodat ze ook met MPE kunnen worden gespeeld.

ik zat al te twijfelen, maar op de pagina die je linkt, worden AMPS en Cabinets ook als Physical Modelling gezien. voor AMPS snap ik dat wel, maar Cabinets zijn toch in de regel IR gebaseerd???

maar goed IR, convolution, daarmee kun ook het timbre van een source veranderen, of samenvoegen... in wezen ook een methode...

en vergeten, meerdere DAWs hebben zo'n effekt, staat ook op pagina die je linkt, Resonators. en Impulse. gebruik Resonators, meestal voor mangling...

deze, is speciaal voor Live + M4L;

 
@vink Denk je dat Objekt binnenkort ook buiten Reason, als vst beschikbaar komt?

nee. sinds Reason 11 is er de zogenaamde RRP, oftewel de Reason Rack Plugin, waarmee de Rack als VST3 kunt laden in iedere DAW, alle instrumenten, players, etc. (er bestaat ook een effekt versie van deze VST3 plugin), maar dan moet je wel tenminste Reason 11 hebben, vanzelfsprekend.

(Reason Studios, heeft even ge-eksperimenteerd met een VST3 versie van Europa, uiteindelik zijn ze de weg gegaan van de RRP.)
(Reason 11 kan je wel goedkoop skoren, of ergens nog een Reason 11 Lite vinden... als het echt graag wilt...)
 
Derailer van Phycical Audio, niet zo'n bekende, maar iemand op KVR tipte mij over deze synth.

erg goed is die, staat wel in de OP, maar wat onduidelijk. Physical Audio heeft soms een sale, via b.v. KVR, in dollars, tijdens zo'n sale zijn de produkten betaalbaar...


is een andere benadering, gebruik beide steeds meer, Derailer is misschien wel de meest aantrekkelikke, maar Preparation, eenmaal onder de knie....

Physical Audio heeft ook 2 effekten gebaseerd op physical modelling; een spring- en een plate reverb. klinken ook erg goed, leuk om ze ook als send te gebruiken voor Derailer of Preperation...



schiet me te binnen, U-HE, heeft ook een physical modelling spring reverb:

Twangström;


lijkt me geen onaardig effekt....
 
Back
Top