Plaatsing modules

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.622
Locatie
Zeist
Is er een zinnige standaardindeling voor de modules in je case? Wat zet je normaal gesproken waar? Of anders gezegd: wie doet hier wat waarom?
 
Wat jezelf prettig vind.

Maar er zijn wat tips.
Methode 1
audio boven, modulatie onder.
Dit houd het overzichtelijk. Klassieke synth lay-out.
Maar alles kan een modulatie bron zijn.

Methode 2
Complete synthvoice boven, complete synthvoice onder.
Hiermee kan je synthvoice 1 met synthvoice 2 moduleren. En visa versa.
Meer op het experimenteren gericht.

Methode 3
Combinatie 1 en 2.
 
En ten aanzien van concrete modules: stel je hebt 3 van dezelfde modules, zet je die dan naast elkaar in je case of juist niet?
 
Wat je prettig vind.

Maar er zijn wat tips }:|

Oscillatoren vaak bijelkaar. Om ze te crossmoduleren.
Ik zet filters ook vaak bijelkaar, omdat je met 3 dezelfde filters heel lekker kan knopjes draaien.
Maar lfo's, envelopes, mixers en vca's spreid ik altijd.
Sequencers zitten bij mij samen in 1 kast, omdat je ze bespeelt en je sequenced de sequencers.

Kortom, je kan jaren bezig zijn met de lay-out van je synth.
 
Hangt ook af van hoeveel modules je hebt natuurlijk.

Ik had tot voor kort alle modules gegroepeerd per functie. Het gevolg was dat als ik 1 voice wilde patchen de kabels sowieso al relatief lang waren. Zodra ik een tweede voice ging patchen werd het 1 grote spaghetti. Wanneer ik wat anders wilde begon ik meestal helemaal overnieuw en alles kostte relatief veel tijd.

Ik heb sinds kort voor per voice 1 rij met opeenvolgend oscillators, mixer, filter, envelopes en vca's. Al die modules zijn van links naar rechts op de volgende aangesloten met korte kabels. Het is nu minder verwarrend en er is dus veel minder noodzaak om gelijk alles maar weer los te trekken.
 
Ik had tot voor kort alle modules gegroepeerd per functie. Het gevolg was dat als ik 1 voice wilde patchen de kabels sowieso al relatief lang waren. Zodra ik een tweede voice ging patchen werd het 1 grote spaghetti. Wanneer ik wat anders wilde begon ik meestal helemaal overnieuw en alles kostte relatief veel tijd.

Ik heb nog niet veel modules, maar over wat je daar vertelt begon ik mij ook zorgen te maken. Als je de modules soort bij soort zet moet je voor het voltooien van een sub-patch al snel overal zijn. Dat kun je voorkomen door de modules die je verwacht vaak voor een sub-patch samen nodig te hebben in de case bij elkaar in de buurt te plaatsen.
 
Zoals de andere zeggen: hoe meer je patcht, hoe meer logica je vindt in je eigen wijze van patchen. Hier staan 3 cases + minibrute2s. De eerste samen met de minibrute is voor de klassieke syntheses (behringer neutron, analogue osc, filter, env lpg). De tweede is voor de meer exotische modules: fm oscillator, plaits, mutable elements en fx). De derde is enkel voor modulatoren en sequencers (cv faders, sequencer, offset en attenuators). Quad vca's en multiples staan
een beetje overall, want dit heb je altijd wel dichtbij nodig.

Wat ik me in de toekomst nog eens zie doen is een case afzonderen met een specifieke setup (=instrument), daar op losgaan en na verloop van tijd er een ander concept van maken.
 
Dit heb ik al lang opgegeven. Als je wat modules er bij koopt of verkoopt, dan moet je je hele systeem weer opnieuw organiseren om de logica er in te houden. En dan kom je altijd net 2HP te kort voor je oscillator rijtje, en een gapend gat bij de VCAs.

Bovendien wordt modulair voor mij pas interessant als je modules op ongebruikelijke manieren gebruikt, en afstapt van het standaard synthvoice principe. Dan is er eigenlijk al geen logische indeling meer.

Maar wat je ook doet, het wordt altijd een grote spaghetti.
 
43946.f.jpg

Dit is slechte ergonomie.
43950.f.jpg

Dit is goede ergonomie.
Knoppen en patchpoints gescheiden houden maakt alles veel overzichtelijker.

Maar pasta word het snel.
 
Ik probeer wel een soort van logische volgorde van links naar rechts aan te houden zoals bij een normale synthesizer, daarna komt modulatie, daarna FX en daarna de mixer maar tegelijk is het wel handig dat je met de bedrading ook rekening houdt al lukt dat nooit echt goed.
Maar het blijft lastig zoals @ProtoHuman al zegt, een module erbij en je kan weer van alles veranderen
 
Wat je prettig vind.

Maar er zijn wat tips }:|

Oscillatoren vaak bijelkaar. Om ze te crossmoduleren.
Ik zet filters ook vaak bijelkaar, omdat je met 3 dezelfde filters heel lekker kan knopjes draaien.
Maar lfo's, envelopes, mixers en vca's spreid ik altijd.
Sequencers zitten bij mij samen in 1 kast, omdat je ze bespeelt en je sequenced de sequencers.

Kortom, je kan jaren bezig zijn met de lay-out van je synth.
is ook mijn huidige (eerste) modulaire opstelling. ben zo al jaartje bezig met altijd maar modules te verhuizen: boven: generatoren, eronder: VCF's, Tools, envelopes... eronder: Sequender met errond Fx onder:
summing, master en terug FX onderste 2: practisch allemaal fx en kleine synthmodules, filters...
 
Back
Top